Avatar billede ey Nybegynder
25. maj 2008 - 21:29 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til køb af nyt kamera

Jeg står og skal have et nyt digital kamera. Det er lidt af en jungel at finde rundt i, når man ikke har vildt meget forstand på disse, hvorfor jeg håber på jeres hjælp.

Jeg har følgende krav:
- Det skal min. være med 7 mio. pixel
- Der skal min. være 5x optisk zoom
- Der der skal være en god skærm på
- Det skal være handy at have med, altså ikke noget stort
- Det må helst ikke koste over kr. 3.000

Jeg har læst at man skal holde sig til optisk zoom, da dette er afgørende i forhold til digital zoom.

Nogle gode bud jf. ovenstående "krav"?
Avatar billede hojben Novice
25. maj 2008 - 22:51 #2
Avatar billede hojben Novice
25. maj 2008 - 22:52 #3
har selv et Canon 350D som jeg er yderst tilfreds med.. et fotostativ til 150,- kan du få i bilka ;)
Avatar billede uffesteenberg Novice
28. maj 2008 - 01:20 #4
Canon 350D er jo bare ikke sådan lige at smutte i inderlommen. Mon ikke eyleder efter et kompakt-kamera. Jeg har idag et Panasonic FZ5, men skulle jeg købe et nyt smart kamera med en kraftig zoom, ville jeg måske overveje Panasonics TZ-serie. Den nye TZ5 giver mig nærmest savl i mundvigene. De indfrir alle de krav du har og prismæssigt er det vist heller ikke helt ved siden af (netkøb er selvfølgelig billigst). PS: Jeg er altså ikke betalt af Panasonic, men det er bare dem, jeg kender bedst.
Avatar billede ey Nybegynder
01. juni 2008 - 21:40 #5
Avatar billede ey Nybegynder
01. juni 2008 - 21:44 #6
uffesteenberg: Det TZ5 siger rigtig godt ud. Ved du hvor gode billeder de fx tager i mørke osv.?
Avatar billede daphne Novice
18. september 2008 - 11:45 #7
Vil foreslå dig at tage ned i en foto-forretning og holde et par kameraer i hånden, det du anslår du gerne vil ofre kan du sagtens finde et godt kompakt kamera til.

Jeg er selv på udkig efter et Canon IXUS 860.. det koster ca. 1800, - det har en fantastisk skærm 3", er handy og fylder ikke så meget.. du kan købe det i kamerahuset på Nørrebro, hvor de har det til konkurrencedygtige priser i forhold til at købe det på nettet.. foretrækker at købe det dyre udstyr i en forretning, hvis der skulle blive noget med det.

Men tag ind i en forretning og hold et par kameraer fysisk i hånden, og se, hvad der falder bedst i din hånd. Det skulle sagtens kunne lade sig gøre at finde et til dit budget.

SLR kan godt være en dyr fornøjelse, inden man investerer bør man nok også finde ud af, hvilke motiver der er ynglingsmotivet ;) - man kan købe sig fattig i objektiver, når man først kommer i gang.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede uffesteenberg Novice
18. september 2008 - 13:18 #8
I mørke kommer alle kameraer til kort!! Mange har en funktion til at skyde billeder ved høj iso (op til over 1000 iso for nogle kameraer). Jo højere iso, jo mindre lys behøves der. Men jo højere iso, jo mere kornet bliver billedet også, og ved kompaktkameraer er det endnu værre end spejlrefleks. Brug blitz i mørke omgivelser, eller sæt kameraet på et stativ eller stabilt underlag og brug lange lukkertider.
Avatar billede bentn Nybegynder
20. september 2008 - 20:55 #9
Du for ikke meget Spejlreflekskamera for 3000 kr. Derfor skal du måske nok kigge efter et superzoom kamera, eller ultrazoom som de også kaldes.
Panasonic er lige kommet med det der hedder, FZ28 og som har 18x optisk zoom (ca 27-486mm)med 10.1 megapixels til 3000 kr.
FZ28 kan også optage video, bl.a high definition.- og så er det også handy at havde med, du er fri for at slæbe ekstra linser med ud.
Et lille minus er EVF (søgeren) som er lidt lille. Men LCD skærmen er stor og kan bruges i stedet.
Du kan læse mere her: http://www.panasonic.dk/servlet/PB/menu/1250439_l14/index.html
Men igen det handler også meget om hvad du vil tage billeder af?
Avatar billede ey Nybegynder
01. april 2009 - 14:16 #10
Venligst lig et svar, så jeg kan få lukket spørgsmålet.