Avatar billede amd Nybegynder
03. juni 2008 - 18:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Strømforbrug på vaskemaskine.

Hej!
Min kæreste og jeg overvejer, at anskaffe os en ældre vaskemaskine, da vi PT. skal give 20 kr. pr vask.
Er der nogen, som ved hvor meget det ca. vil koste i el-forbrug? vi betaler ikke for vand.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. juni 2008 - 22:50 #1
Se det afhænger jo 100% af, hvilken gammel vaskemaskine i anskaffer jer - det svinger flere hundrede procent...

Elsparefonden har oversigt over køleskabe og frysere... - men desværre ikke vaskemaskiner.

Men da jeg selv har boet i andelsboligforening med fællesvaskeri i samme prisklasse, kan jeg nævne nogle forhold i skal være opmærksom på.

Hvis I bor i lejlighed, skal i undersøge boligforeningens regler. Mange boligforeninger tillader ikke vaskemaskiner p.g.a. faren for vandskade. Det var tilfældet hvor jeg boede - d.v.s. jeg måtte da godt sætte den på mit 2 kvardratmeter store badeværelse :-)

En privat maskine er langsommere end en industrimaskine - og kan slet ikke indeholde så meget vasketøj ad gangen, som den store maskine kan. Dermed forlænges perioden der skal vaskes i, hvilket har en tendens til at medføre ophobede vasketøjsbunker.

Til gengæld kan man selvfølgelig vaske når man vil (bare man tager hensyn til naboer), og er ikke afhængig af evt. reservation.

Udgiften afhænger altså helt af apperatets strømforbrug, og hvad I betaler for strømmen. Plus selvfølgelig noget vaskepulver..
Avatar billede amd Nybegynder
05. juni 2008 - 00:08 #2
Okay.. Tak for svaret.
Jeg har kigget lidt, og fundet et par relevante maskiner til en 4-500 kr. Det de skriver om forbrug er om det er klasse A eller B. Hende, som bor der nu, har en stående i køkkenet, så går ud fra, det er OK :)
Jeg ved ikke hvad A og B niveauerne betyder af forskelle, er det noget du er klar over? Og hvad det ca vil koste? Vi er lidt grønne på området:)
Umiddelbart synes det bare af meget at betale 20 kr pr vask, da økonomien er temmelig stram i forvejen ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juni 2008 - 11:46 #3
Energiklasserne (C, B, A, A+) er et forbrugervenligt udtryk for strømforbruget. A er selvfølgelig bedre end B og C - og A+ er en kategori man har været nødt til at indføre, efter maskinerne blev mere strømbesparende end den oprindelige A klasse "tillod".

I skal selvfølgelig gå efter den maskine der er i bedste strømklasse. Kan I skaffe maskinens specifikationer, skal I se på hvor mange KWh der bruges pr. vask. IKKE hvor meget maskinen er angivet til at bruge i strøm...
En maskine er f.eks. på 1600Watt og en anden på 2000Watt. Men den på 2000Watt kan sagtens være mere energisparende end den på 1600Watt, hvis den er lavet efter nyere energibesparende principper. Så strømangivelsen alene, fortæller ikke noget om hvor meget størm den bruger pr. vask.

Det er dog ikke helt sådan at regne med for en brugt maskne - for en godt vedligeholdt "B klasse" maskine kan sagtens bruge mindre strøm end en "A klasse" maskine, der er dårligt vedligeholdt.

Men jeg tror ikke det betyder så meget i jeres tilfælde - en brugt maskine kan ikke forventes at holde mere end 2-5 år, og i den periode er det næppe mere end 500-1000 kroner der kan være i forskel på en god og dårlig maskine i strømforbrug.

At der står en maskine i forvejen er iøvrigt slet ikke en garanti for, at det er tilladt. Min nabo havde vaskemaskine i køkkenet der var "lovlig", da forbuddet var blevet indført efter maskinen var opstillet. Men i det øjeblik den skulle skiftes ud, ville den være "ulovlig" - det er et spørgsmål om interne regler i boligforeningen, og det ville jeg være meget nøje med at undersøge. I værste fald kan i komme til at hænge på en flere hundrede tusinde kroner stor regning, hvis der laves vandskade på underboens lejlighed, og gulvet samtidig skal skiftes for at forhindre råd og svamp.
Avatar billede amd Nybegynder
06. juni 2008 - 12:15 #4
Okay.. Det må jeg hellere tjekke med udlejer først så.
Men er din vurdering at det rent økonomisk ville kunne betale sig selv at købe, frem for at spytte en 20'er i hver gang?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juni 2008 - 12:48 #5
Det er jo svært at vurdere hvor meget en vask koster - specielt når man ikke kender størrelsen af maskiner og strømforbruget.

HVIS vasken til 20 kr. er en industrimaskine, lyder det ikke dyrt. Specielt ikke hvis vaskepulver følger med (Gør det det?). Men med i prisen er jo også afskrivning og reparationer på maskinen.

Hvis de maskiner I kigger på er af nyere dato, kan I prøve at se om den er med her:

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/vaskemaskiner/vaskemaskine-frontbetjent
I feltet "Vis" kan I slå "gamle maskiner" til for at få et lidt ældre udvalg.

Rigtig mange af maskinerne ligger med et strømforbrug på ca. 1 KWh pr. vask ved 60 grader. Så er spørgsmålet hvad elprisen er hos jer. Hvis vi regner med 75 øre pr. KWh, vil her vask altså koste 75 øre i ren strøm. Vel at mærke hvis maskinen er i god stand, og ikke er ved at kalke til.
Så med ren strøm som argument, vil det være billigere at købe en selv.
Men hvis I f.eks. bliver tvunget til en vandskadeforsikring, løber prisen jo op. Og hvis maskinen får problemer og skal repareres, løber det yderligere op.

Omvendt kan man fokusere på det behagelige. Det er noget nemmere løbende at kunne fylde maskinen op, og sætte den i gang når den er fuld. Det er nok det der tiltaler de fleste, selv om man så har baggrundsstøjen at leve med.
Avatar billede amd Nybegynder
08. juni 2008 - 12:31 #6
Okay. Mange tak for nogle yderst fyldestgørende svar, det er noget man kan bruge til noget:) Vi må tage den med udlejer og høre, hvordan vilkårene er i vores tilfælde.
Vil du smide et svar, så jeg kan give dig points?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juni 2008 - 11:52 #7
Der er svar her - og så held og lykke med projektet.