Avatar billede nomis Praktikant
06. juni 2008 - 18:10 Der er 1 kommentar og
1 løsning

chmod fil, som jeg ikke har adgang til fra PHP

Jeg kører et Flash Media Server program, som gemmer optagede videoer som streams(videofiler) i FLV format. Disse videoer gemmes i en Streams mappe og er CHMOD til 600 (read/write user). De skal flyttes eller kopieres over til en anden mappe, men jeg har jo ingen adgang til at læse dem medmindre jeg er root. Jeg kan godt se FMS-filerne fra PHP efter jeg har slået safe_mode fra, og også flytte dem med rename, men altså ikke læse dem! Jeg har prøvet:

passthru('echo ROOTPASSWORD | sudo -u root -S chmod 644 FILNAVN');

og også:

shell_exec('sudo -u root -S chmod 644 /opt/adobe/fms/applications/recorder/streams/_definst_/asd.flv </opt/adobe/fms/applications/recorder/streams/_definst_/passfile');

Passwordet ligger i passfile. Begge disse kommandoer virker fint når jeg kører dem i SSH logget ind som root, men altså ikke med shell_exec eller exec! Hvorfor? Burde de ikke logge over til root og køre kommandoen som root user?

Jeg har også overvejet om det er muligt at flytte streams fra stream-instance-mappen over til sharedobjects mappen gennem FMS, men er ret ny i FMS! Jeg har fundet ud af hvordan man indstiller FMS til at Chmod Sharedobjects filerne gennem Mask-indstillingen (i Server.xml), men jeg kan ikke finde ud af hvor Mask-værdien for Streams er indstillet og om man overhovedet kan ændre den?

Det eneste alternativ jeg kan se er at køre et Cronjob, som køre Chmod 644 på alle streams i mappen og derefter flytter filerne. Det er bare meget upraktisk, da det ville give en forsinkelse i publiceringen af videoerne efter optagelsen.

Det er et ret teknisk spørgsmål, men har brugt en hel arbejdsdag på det her :(( håber nogen kan hjælpe mig!
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. juni 2008 - 21:41 #1
Kunne du evt. tilgå tingene via et php script, som så igen tilgår filerne via ftp ?
I filsystemet kunne du gør FTP brugeren til ejer af mappen, hvor FMS smider filerne og så igen via FTP-kald (da ftp brugeren jo ejer mappen, rette egenskaber på filerne)
Avatar billede nomis Praktikant
21. december 2009 - 23:21 #2
tråd lukket