Avatar billede janusmillard Novice
11. juni 2008 - 20:49 Der er 16 kommentarer

Undgå at Word skriver måneder med stort

Hej

Hvordan undgår jeg, at Word ændre navnet på en måned til at starte med et stort bogstav?

Hvis jeg fx skriver 22. juni ændrer Word det til 22. Juni, hvilket jo ikke er korrekt dansk.

Janus
Avatar billede vejmand Juniormester
11. juni 2008 - 21:31 #1
Avatar billede jaaz Nybegynder
13. juni 2008 - 10:38 #2
Windows' Regional Settings bestemmer bl.a. hvordan datoer bliver vist i div. applikationer - herunder MS Office, og altså også Word.
Hvis dine Regional Settings er sat til engelsk eller amerikansk, kan dette være en årsag til at du får vist engelsk datoformat med stort begyndelsesbogstav i måneden.
Avatar billede janusmillard Novice
13. juni 2008 - 13:28 #3
Okay, det lyder interesant!

Hvordan ændre jeg så i REgional Settings?
Avatar billede jaaz Nybegynder
13. juni 2008 - 13:38 #4
Gå i Windows' kontrolpanel (evt. Start/Control Panel/Regional and Language Options - jeg kan ikke huske hvad det hedder på dansk).

I første skærmbillede (Regional Options/Standards and Formats) skal du vælge "Danish"

Prøv at se om ikke det hjælper...
13. juni 2008 - 13:40 #5
Det er autokorrekture-funktionen i Word, der gør at måndernes navne skrives med stort. Det kan ikke ændres ved at ændre regionale indstillinger.

Du kan slå funktionen fra ved at vælge:
Funktioner->Indstillinger for autokorrektur, fanen Autokorrektur, fjern markering for feltet 'Første bogstav i sætning med stort'.
Avatar billede jaaz Nybegynder
13. juni 2008 - 13:54 #6
Nej - ikke enig. Første bogstav i en sætning SKAL skrives med stort, og det bliver meget upraktisk for brugeren at slå det fra. Desuden er Word istand til at skelne mellem datoer og første bogstav i en sætning, så dette trick virker ikke.
13. juni 2008 - 14:20 #7
Hvis dette problem opstår, er det jo netop fordi der er tale om en ældre version af Word, der IKKE skelner.
Avatar billede jaaz Nybegynder
13. juni 2008 - 14:39 #8
Nix - jeg sidder med Word 2000 og det at fjerne fluebenet som du foreslår, ændrer ikke fortolkningen af en indtastet dato.

Så Janus: Hvilken version af Word taler vi om her?
Avatar billede janusmillard Novice
13. juni 2008 - 14:46 #9
Jeg bruger Word 2007.
Avatar billede janusmillard Novice
13. juni 2008 - 15:09 #10
Jeg oplever ikke problemet i Word 2003.
Avatar billede jaaz Nybegynder
13. juni 2008 - 15:23 #11
Mit bud er stadig: Regional Settings :o)
Avatar billede janusmillard Novice
14. juni 2008 - 11:39 #12
Regional Settings er allerede sat til Danish, så det har ikke løst problemet.
Avatar billede jkrons Professor
16. juni 2008 - 09:23 #13
Der er tilsyneladende tale om en fejl i Word 2007. Fejlen forekom også i de tidlige udgaver af 2003, men blev rettet med en servicepack undervejs. Det vil formodentlig også ske her, når MS når frem til rette fejl, der udelukkende forekommer i enkelte, mindre sprogversioner.
Avatar billede 1739 Nybegynder
23. juni 2008 - 15:30 #14
Gå i Word-indstillinger
Vælg Korrektur
Vælg Indstillinger for autokorrektur
Fjern checkmærket i "Første bogstav med stort"
Tryk o.k.
(Regional settings, my arse. Pardon my French
23. juni 2008 - 15:32 #15
1739>> Læser du overhovedet noget før du skriver??
Avatar billede jaaz Nybegynder
23. juni 2008 - 16:10 #16
Janus: Har du checket sprogindstillinger i det afsnit der indeholder din dato?
Hvis sproget er sat til engelsk, kan det være derfor at den viser engelsk datoformat.

1739: Alle forslag herinde er berettigede - det drejer sig om at hjælpe hinanden, ikke om at svine hinanden til!