Avatar billede casc Nybegynder
13. juni 2008 - 10:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote pc'en

Hej Alle
(måske nok især helgec)
Jeg har en windows og en linux partition på min bærbare, som har virket upåklageligt, indtil jeg ændrede opstartsprioriteten i "bootloader". Jeg bruger oftest windows, og satte da windows øverst i listen, samtidig med at jeg satte windows til "standard". Dette har nu bevirket, efter jeg har genstartet skidtet, at jeg kun får en sort skærm, med en blinkende cursor. Hva søren kan jeg gøre nu? Er jeg helt på herrens mark eller hvad??
Håber der er løsningsforslag.
hilsen casc
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 10:49 #1
Du kan reperare bootloader ved at boot'e på din openSUSE dvd og på et tidspunkt får du muligheden for at vælge mellem

Ny installation, opdatering, eller andet

og der vælger du andet. Så får du nemlig muligheden for at vælge at køre en reparation, og så kan du vælge "brugerdefineret reparation" hvor en af mulighederne er at installere en ny bootloader.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 10:50 #2
Hvorfor mig???
Boot op på din SuSe skive og vælg
"Boot installed system" og meld så tilbage når du er oppe og køre
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 10:52 #3
helgec---> du plejer da ikke at være så beskeden -)
Avatar billede casc Nybegynder
13. juni 2008 - 19:26 #4
Jeg har nu prøvet at starte fra min opensuse 10.2 cdrom, hvor jeg fik muligheden for at komme ind og lave en ny bootloader. Men når jeg vil afslutte får jeg en fejl. Dvs der bliver ikke skrevet nogen ny bootloader..
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 19:53 #5
http://suse.linuxin.dk/
Som du kan se af ovenforstående link er der ikke lang tid til at openSUSE 11 kommer. Så mit råd til dig vil være at downloade Suse 10,3, som jeg mener der er meget store forbedringer i, eller vente til Suse 11 kommer.
Jeg ved dog ikke endnu hvilke forbedringer, det skulle indeholde
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 20:29 #6
Så må du skrive en ny fra kommandoprompten www.helgec.dk/grub.html
Avatar billede casc Nybegynder
13. juni 2008 - 21:42 #7
Det ser uoverskueligt ud, og jeg har ingen diskettedrev.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2008 - 22:47 #8
"jeg har ingen diskettedrev." Hvad skal du bruge diskettedrev til?? prøv nu at finde 5 min. i morgen hvor du har tiod til at blive ved computeren så fixer vi den
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2008 - 08:27 #9
Boot din computer ved hjælp af installations-DVD -> log ind som root -> BEMÆRK!! der hvor du ser en parantes start, skal du sætte en parantes start -> i konsollen skriver du
grub  -> klik Enter

grub> ( -> klik Tabulator indtil du får alle dine partitioner listet, indsæt  den partition der indeholder din linux kernel, efter kommaet AFSLUT ) parentesen -> klik Enter
grub> setup (hd0) -> klik Enter
grub> quit -> klik Enter
Avatar billede casc Nybegynder
15. juni 2008 - 20:10 #10
Jeg har løst mine problemer hvad angår ny bootloader, samt at få installeret Apache. Den er også oppe at køre. Men nu vil jeg gerne i kontakt med min database...
Du skal have dine point, og så opretter jeg et nyt spørgsmål..
casc
Avatar billede casc Nybegynder
17. juni 2008 - 08:31 #11
Hva så er der ikke nogen, der vil have nogen point?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 17:00 #12
Hvis du tænker på helgec her,og mit forslag ikke kunne bruges til noget, så afvis mig.