Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 14:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Bærbar til studie / kontorbrug

Hej allesammen!

Min gamle computer er efterhånden ved at have tjent sine dage, så derfor har jeg overvejet at købe en ny og bedre! Jeg ved desværre ikke selv meget om bærbare computere, så derfor håber jeg på at kunne få lidt hjælp herinde?

Jeg er netop ved at afslutte studentereksamen, så min computer vil i fremtiden komme til at skulle bruges til et års sabbetarbejde samt videre studie på universitet i naturvidenskabelig retning. Jeg benytter hovedsagligt min computer til studie/kontorbrug, såsom word, excel og powerpoint præsentationer, men da jeg netop har anskaffet et digitalt spejlreflekskamera, så skal jeg også kunne håndtere og bearbejde billedbehandling! Derudover hører jeg ofte musikfiler og/eller radio samt benytter mig meget af internettet, hvor jeg ofte både skriver og læser på fora...

- word, excel og powerpoint præsentationer
- billedbehandling (eventuelt photoshop)
- musikfuler og radio
- internettet (trådløs og ledning)

Jeg vil gerne have Windows Vista som operativsystem; gerne med muligheden for virtuel baggrund, således at baggrunden bevæger sig og man kan indsætte diverse finurligheder i højre side af skærmen, såsom dato, billeder og mere! Til sidst skal det også nævnes, at computeren også gerne må have et flot design, såsom HP Pavilion...

Jeg håber I kan hjælpe mig med at finde min nye bærbar!

Hilsen,
Jens
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 14:20 #1
Udfra de krav du har, så kan stort set alle bærebare bruges.
En væsentlig faktor er dog prisen, hvad er din "pris" du kan få en sådan bærebar fra 5000 til 25000 kr.
Kvalitet og pris følges meget ad i denne brance :-)

Se f. eks på www.zepto.dk - www.mybook.dk - www.novabook.dk

Se anmeldeser af div. bærebare her:
http://www.laptopworld.dk/
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 14:32 #2
Ja, jeg tænkte nok, at mine krav ikke var særlig store ;) Men har billedredigering af mine fotografier ikke noget af sige med hensyn til grafikkortet eller betyder det ikke det store? Hvad med skærmen, hvilken størrelse bør jeg gå efter der?
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 14:33 #3
PS: Jeg tror jeg prismæssigt ligger på omkring 10.000 kroner :)
Avatar billede balzer Nybegynder
13. juni 2008 - 15:34 #4
nu skriver du ganske vist vista hvilket jeg er ked af at høre :)
jeg er selv mac bruger, og som man siger switch to a mac and you'll never go back...den kan alt det du beskriver til perfektion, og med CS3 pakken og Office 08 kan den det samme ja endda mere end en pc samtidig med du får så meget andet lækkert...men Hvis du vil ha vista :) så et zepto et godt bud..masser power for pengene og god service
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 15:41 #5
Billederedigering osv. behøver nødvendigvis ikke det største og bedste grafikkort.
Protoshop er ikke så grafikkrævende, så langt de fleste bærebare skulle kunne trække det. Men laver du en masse i f. eks 3D, Autocad, Indesig osv. osv. så begynder det at blive grafikkrævende.
Skrærmmæssigt / størrelses mæssigt, så ville jeg ikke går over 15,4" - ellers bliver den både klodset og besværlig at tage med rundt.
Min egen søn læser til ingeniør (akitektur & design) og han købte en Zepto 6625WD
den kan klare alle 3D programmerne, alle nye spil - men den er nok ikke det skønneste indenfor design af bærebare :-)
Personligt bruger jeg selv IBM (lenovo) Thinkpad T60 og påregner nok at anskaffe mig en Thinkpad T61 snarest. http://www.pc.ibm.com/dk/thinkpad/
De maskiner er meget holdbare, har et rimelig godt udseende (design)
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 15:53 #6
Ja, jeg tror desværre det skal være med Windows Vista? Jeg synes desværre godt om designet på en Mac, men jeg kan ikke lide deres opsætning og menu system; jeg ved faktisk ikke om jeg ville kunne vænne mig til deres system, så derfor tror jeg hellere, at jeg må holde mig til gamle og kendte ;)
Avatar billede balzer Nybegynder
13. juni 2008 - 15:59 #7
inden jeg startede på mit nye studie (multimedie designer) havde jeg det også underligt med mac...men jeg lod mig overtale og 14 dage efter var jeg solgt :) vista bygger på elementer fra OSX jeg vil gi det styre systm 10/10, men igen hver sin smag :)
Avatar billede balzer Nybegynder
13. juni 2008 - 16:02 #8
men mht til en pc med suport, pris og forsikring ville jeg vælge en zepto. du kan få en high-end bærbar med alt det nyeste grej for 10.000
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 16:04 #9
Nu har jeg blot nævnt photoshop, da jeg egentlig ikke har den største forstand på billedredigering endnu, men det vil jeg begynde at arbejde med, når jeg først får fat på en ny computer ;)

Hvis vi ser bort fra specifikke computere, men kigger nærmere på specifikationer, hvad bør jeg så kunne forvente af en computer i min prisklasse? Jeg har læst lidt på laptopworld, og føler umiddelbart at jeg ville kunne nyde gavn af nedenstående:

- Windows Vista
- Intel Core 2 Duo (eller AMD Turion 64 X2)
- 2 GB DDRII RAM, 667 MHz
- 200 GB HDD 7200 RPM

Derudover tænker jeg lidt på overførselshastighed fra mit kamera? Jeg ved ikke om jeg skal have fat i en kortlæser til mit Compact Flash kort eller om jeg skal benytte mig af USB 2.0 porte; hvor stor er forskellen egentlig herimellem?
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 16:13 #10
En pc i 10000 kr klassen, skal minimum have:
- Intel Core 2 Duo ~ 2,4 /2,5Ghz
- 2 GB DDRII RAM, 667 MHz (minimum med Vista, helst 3gb)
- 200 GB HDD 7200 RPM
- Nvidia 8600M GT 512 Mb grafikkort eller tilsvarende i ATI
- Windows Vista eller XP Pro
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 16:18 #11
"Derudover tænker jeg lidt på overførselshastighed fra mit kamera? Jeg ved ikke om jeg skal have fat i en kortlæser til mit Compact Flash kort eller om jeg skal benytte mig af USB 2.0 porte; hvor stor er forskellen egentlig herimellem?"

USB 2.0 ligger på en teoretiksk hastighed op til 480Mbit/s og kortlæseren er vel ca det samme.
Avatar billede balzer Nybegynder
13. juni 2008 - 16:19 #12
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 16:32 #13
Jeg har efterhånden hørt en del godt om Zepto, så det var da en mulighed! Da designet også har en betydning for mig, så har jeg kigget lidt på to modeller:

Znote 6625WD (grafik)
Znote 6324W  (design)

Hvordan ville I sammensætte dem; jeg synes nemt prisen ryger over 10.000?
Avatar billede balzer Nybegynder
13. juni 2008 - 16:38 #14
t8300 2,4ghz processor
2 gb pc6400 ram
200 GB 7200 rpm

så du godt kørende for 10.006 kr ;)
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 16:48 #15
Du skal vælge Vista Home premium eller Ultimate - IKKE basic, det vil du fortryde senere hen.
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 16:51 #16
Hvad er forskellen på de forskellige varianter af Vista?
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 16:52 #17
Hvis du kigger på Znote 6324W  (design, så er den med Vista 64Bit versionen, men der er blot for at udnytte de 4Gb ram maskinen er bestykket med.
Vitsa 32bit versionen kan også køre med 4GB ram, men der kan kun håndtere de ca. 3,2
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 17:01 #19
Er der fordele og ulemper ved henholdsvis 32bit / 64bit versionen?
Jeg får vel ikke brug for mere end 3 GB ram, så det vil være dumt at investere i 64 bit versionen?
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 17:08 #20
"Er der fordele og ulemper ved henholdsvis 32bit / 64bit versionen?"
Ja som tingene ser ud idag, så er der ikke behov for at køre andet end 32bit system, dog er eneste problem at 32bit ikke kan håndtere de ram der er over 4 Gb - det kan 64bit versionen. Vista er dog meget ram krævende, så helst 3-4Gb ram i maskinen
64bit versionen er først rigtig anvendelig ved 64bit programmer og dem er der ikke mange af til alm. brug, så 64bit er mere til "proff" brug - dog er Vista 64bit mere succesfuld end XP 64bit versionen er.
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 17:12 #21
Okay, jeg har søgt lidt på nettet, og det lader til at mange oplever kompatibilitets problemer med 64bit versionen, så jeg tror jeg nøjes med 32bit versionen! Du siger, at man helst skal have 3-4 GB ram, hvis man har Windows Vista, så jeg bør altså vælge 4 GB ram til min bærbar?
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 17:17 #22
Det ville jeg gøre, da det er "billigst" fra starten af.
Hvis blot du køber med 3gb nu, så får du en 2Gb "stang" og en 1Gb "stang" i maskinen
Hvis du så senere vil have 4Gb i ialt, så er du nød til erstatte den ene 1Gb stang med en 2Gb stang og den tilovers blevne 1Gb stang er stort set værdiløs
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 17:35 #23
Mit umiddelbare indtryk er indtil videre:

Znote 6625WD (grafik)
Windows Vista Home Premium, 32bit
Intel Core 2 Duo T8300, 2,40 GHz
2x2048 GB DDRII, 667 MHz
200 GB HDD, SATA, 7200 RPM

Derudover har den følgende detaljer; noget som jeg bør tænke mere over?

15,4" WSXGA+ 1680x1050
6 Cell batteri til 6X24 / 6X25
NVIDIA® Geforce 8600M GT
DVD-RW / CD-RW
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 17:42 #24
Meget fin maskine og ingen problemer der, svarer stort set til den af min søns :-)
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 18:06 #25
Jeg har blot et sidste spørgsmål; hvad synes din søn om computeren?
Har han nogle dårlige erfaringer med den eller har han endnu ikke oplevet nogen?
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 18:27 #26
Han synes godt om maskinen, den bruger han fra mogen til aften, hver dag.
Han har dog valgt at få den uden styresytem, da vi haved en XP Pro til at ligge.
da den var installeret, så løb vi ind i et problem med et "bundkort" program.
Når man får en pc uden styresytem og selv skal installere det, så skal der også installeres div. drivere til bundkort osv. - her løb vi ind i et problem, som du dog kan se løsningen på her: http://www.eksperten.dk/spm/803933

Men når din maskine bliver leveret færdig installeret med Vista osv, så er alle disse ting på plads og du kan blot starte maskinen og bruge den. Glæd dig til en fin og brugbar maskine :-)
Avatar billede j-s-o Nybegynder
13. juni 2008 - 18:29 #27
Jeg siger mange tak for de mange og brugbare svar ;)
Du får dine velfortjente 200 point :)
Avatar billede haverslev Novice
13. juni 2008 - 18:38 #28
Ps - Han er lige kommet ind af døren og siger, at den stadig kan holde 2-3 timer på batteriet, dog lidt mindre hvis han har kørt krævende grafikprogrammer, som gør at blæseren kører næsten hele tiden på fuld hastighed.