Avatar billede boost Nybegynder
14. juni 2008 - 23:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spejlrefleks digital karmara, hvilket og brug af det?

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig et godt og billigt spejlrefleks digital karmara, jeg skal kun bruge det til sjov og til at lære at bruge det, så intet prof. :)

Kan man godt finde et nyt, godt og nemt at bruge til omkring 3500 kr. eller skal jeg kigge efter brugt til den pris..?

Har kigget på disse 2:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309010

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389768

Kender i nogen gode danske hjemmesider med guides til nybegyndere, ang. brug af spejlrefleks digital karmara..?

Hvordan får man kameraet til at tage runde billeder (fisheye) er det en bestemt linse man skal købe..?

http://lh4.ggpht.com/audiboi/SFML2kAOziI/AAAAAAAAAgk/zaAbe_j2VjY/1625.jpg?imgmax=912
Avatar billede boost Nybegynder
14. juni 2008 - 23:38 #1
Avatar billede Beach Mester
15. juni 2008 - 00:19 #2
Du kan komme rigtig langt og lære en masse omkring SLR kamera ved at gå efter én af de 2 modeller du henviser til. Vil selv anbefale Canon D400 men nok mest fordi det er det jeg selv har:-) Nikonen kan stort set det samme, men arbejder bare på en anden måde. Så valg af mærke komme lige så meget an på region som erfaring og hvad man har af gammelt grej der kan genbruges i det nye digitale setup.

Der findes et hav af danske sites der leder en på vej mod det gode billede, et godt sted jeg selv lige har fundet til en anden ligger her--->
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx
Her bliver de vigtigste aspekter gennemgået, og du bliver guidet godt på vej igennem alle de ting man bør tænke på i valg af grej.

Ellers er der jo også--->
http://www.digitalfotoonline.dk/
http://www.fotokritik.dk/
Det sidste er nok DK´s bedste forum for foto hvor du altid får en venlig modtagelse og en seriøs hjælp til at gøre dine billeder bedre og bedre.

Du vil gerne tage "runde" billeder og er selv inde på at det kræver et fiskeøje.

Groft sagt kan man sige at den optik du har på kameraet er delt i 3 forskellige brændvider->
1/ Vidvinkel som er alt under 50mm
2/ Normal som er 50mm
3/ Tele som er alt over 50mm

Jo længere du kravler ned i brændviden, jo mere "runde" bliver dine billeder, jo længere du kravler op jo mere tøndeformet bliver dine billeder.

Du skal huske på at der i et digitalt kamera er en anelse afvigelser fra ovenstående, da filmplaner (den chip der laver billedet) er noget mindre i de digitale modeller. Derfor vil du f.eks. opleve at en "normal" -optik til en EOS er på omkring 30mm (X faktor 1,6) i forhold til et analogt kamera.

Håber du kan bruge ovenstående til noget fornuftigt. Ved ligt selvhjælp kan du i ovenstående links finde alle de info jeg ikke har beskrevet her:-)

//Beach
Avatar billede boost Nybegynder
19. juni 2008 - 21:47 #3
Okay, tak for hjælpen, smid et svar..
Avatar billede Beach Mester
19. juni 2008 - 23:14 #4
Fik du hvad du skulle bruge?
Ellers må du jo lige sige til:-)

//Beach
Avatar billede boost Nybegynder
20. juni 2008 - 12:41 #5
Ja det synes jeg, kan se at der er meget man kan lære fra http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2008 - 22:01 #6
jeg kan anbefale dig og oprette dig på www.fotostart.dk der er mange gode guider og et godt forum .

som allerede nævnt vil jeg anbefale 400d den sælges incl batteri grip og opjektiver til en god pris
Avatar billede boost Nybegynder
24. juni 2008 - 15:56 #7
Tak for linket..