Avatar billede wupta Nybegynder
17. juni 2008 - 11:21 Der er 9 kommentarer

Xp vil ikke starte op

Min kære far har et problem med hans lidt ældre computer.

Den var originalt installeret med xp fra starten.. efter mange opdateringer, blandt ie7.

Hans computer har store opstarts vanskeligheder. Den fryser ved opstart og den blå bar i xp opstarts skærm kører og kører, samt kører uden at der sker noget.

Har forsøgt at geninstallere windows. men med samme problem opstår kort efter.

hvad kan der være galt?
Avatar billede tonygk Nybegynder
17. juni 2008 - 12:25 #1
Det er en god ide at starte med at checke om du har defekte ram moduler.
Du kan bruge et gratis og godt værktøj som hedder Memtest86.
http://www.memtest86.com/
Avatar billede wupta Nybegynder
17. juni 2008 - 14:28 #2
Det vil jeg  da gøre..

kan det være et så "simpelt" problem?
Avatar billede tonygk Nybegynder
17. juni 2008 - 15:06 #3
Det lyder som ram fejl, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed jo. Men dette værktøj viser dig at der er hel eller delvis defek ram i maskinen. Og det er altid en god ide at opdatere bios (det har ikke noget med dit problem at gøre).
Oplyser du navn og modellen kan jeg finde den nyeste bios til dig.
Avatar billede wupta Nybegynder
17. juni 2008 - 18:46 #4
Tror det er lidt svært at finde en opdateret bios, da computeren nærmere sig 5år . der sidder en gammel amd 1700+ processor
Avatar billede wupta Nybegynder
22. juni 2008 - 11:53 #5
Har været igennem et par programmer der tester for defekte ram moduller, alle vidste at rammene var ok.
hvad ku der ellers være galt?
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. juni 2008 - 06:14 #6
Umiddelbart vil jeg håbe at det er harddisken. Har du en anden hhd som du kan teste den med?
Ellers kan man frugte at vi snakker om et defekt bundkort  ;--((
Avatar billede wupta Nybegynder
27. juni 2008 - 20:56 #7
er der nogen måder man kan teste bundkortet på?

for mig lider det måske som cache som ikke længere er tilgængelig.

Mange siger bundkort af dem jeg har snakket med om problemet. Men hælder mest til hdd
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2008 - 09:26 #8
Prøv om maskinen vil arbejde normalt med en Live-cd f.eks. www.helgec.dk/knoppix.html hvis det kører uden problemer er det med stor sandsynlighed harddisken eller operativsystemet der er problemet
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 11:32 #9
Mangler du stadig hjælp