Avatar billede crasser83 Praktikant
17. juni 2008 - 23:01 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Partition på disk uden at formatere(eller bare slette disken)?

Kan det lade sig gøre?
Jeg har nogle meget værdifulde billeder som jeg ville være ked af at skulle miste, så jeg vil for alt i verden undgå at skulle formatere min disk.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2008 - 23:03 #1
Hvad er det helt præcis du spørger om????
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
17. juni 2008 - 23:16 #2
hvis du mener om du kan oprette en ny partition på harddisken ud at formatere, så ja det kan godt lade sig gøre :)
Avatar billede crasser83 Praktikant
17. juni 2008 - 23:24 #3
Lidt mere kompliceret kan man sige at jeg har måtte resette min bios, af andre årsager. Da jeg har en systemdisk og to lagerdiske der kører i raid, satte jeg min bios op som for den var blevet resettet mht. RAID. Desværre ville Vista ikke starte. den gik i stå under Vista load-skærmen. Prøvede at bytte rundt på alle kabler men intet virkede. til sidst "enablede" jeg alle diskene til raid og så ville Vista starte. Dog har jeg ikke adgang til mine filer på mine lager diske. De er synlige i min enhedshåndtering og også under administration, hvor jeg har fået oprettet den så den er synlig i "denne computer". Disken er dog "RAW" og har ingen partition. Så hvis jeg trykker på disken beder den mig om at formatere før jeg har adgang og det vil jeg jo meget nødigt.
Så kort. Hvordan skal jeg få fat i mine filer på mine lagerdiske? (systemdisken virker fint)
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2008 - 07:07 #4
Med denne vejledning skulle du kunne genskabe din partionstabel.http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 07:48 #5
Nemlig!!!
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 11:18 #6
De henviser hele tiden til et Linux styresystem, jeg bruger Vista. Er det ligemeget?
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 11:35 #7
Alt skal desværre ikke være så nemt... Jeg kan slet ikke åbne programmet. Den lukker dos vinduet ned så snart jeg har åbnet det, går ud fra det ha noget med Vista at gøre. Har endda åbnet det med administratorrettigheder.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2008 - 13:41 #8
Linux kan se windows men windows kan ikke se Linux derfor virker det i XP tror også at det virker i Vista.
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 14:11 #9
Jeg kan sige at det ikke virker i vista men det gør det i xp. Har en anden disk hvor XP er installeret på.
Desværre hjælper vejledningen mig ikke fordi jeg forsøgte at gendanne disken bare ved at oprette den igen, så nu står den som i orden(aktiv), men jeg kan ikke åbne den, da den ikke har nogen partition. Den kræver at blive formateret først. I Testdisk betyder det at jeg den overhoved ikke reagere som i anvisningen. Efter jeg har trykket på analyse, giver den besked om at det er FAT16, og en besked: " test_FAT: boot sektor dosen't have an endmark 0xAA55. Hvis jeg analysere igen har jeg muligeheden for at "add partition" men det kræver sectors og er langt over mine kompetancer...
Hvad skal jeg gøre? Slette partitionen igen så den bliver "RAW", selvom den advare om at alt data vil blive tabt eller er der et alternativ?
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 14:13 #10
Faktisk magler min disk bare et filsystem(NTFS), da den i layout siger at der er en partition, ligesom min systemdisk der jo virker.
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2008 - 14:26 #11
Prøv at kik her er det Vista så kontakt.http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 14:38 #12
lige nu kører jeg faktisk i Xp, så det er ikke det der er det store problem.
men den guide er fin men ikke med til at hjælpe mig, desværre. Den analysere men mere sker der ikke får aldig muligheden for at skrive partitionstabellen.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 14:40 #13
Prøv lige at slappe lidt af inden noget går galt jeg er tilbage om 10 minutter
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 14:55 #14
hehe, jeg er faktisk ganske afslappet. Har prøvet at løse det her problem i en uge snart og er efterhånden afklaret med at miste min ting. Hvor ærgeligt det så end er.
Alt andet er bare en super bonus!! :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
18. juni 2008 - 15:00 #15
Lyt nu bare til helgec når han vender tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 15:29 #16
20 minutter
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 16:05 #17
Hvis du som jeg har forstået, har mistet filtabellen, gendannes den på følgende måde
Boot op på INSERT og følg guiden http://www.helgec.dk/insert-filtabel.html
Avatar billede crasser83 Praktikant
18. juni 2008 - 16:18 #18
dumt spg: boot op på INSERT?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2008 - 16:55 #19
jeg antager at du har downloadet og brændt www.helgec.dk/insert.iso (18/06-2008 07:07:31)
Avatar billede crasser83 Praktikant
19. juni 2008 - 00:42 #20
ok. Den havde jeg ikke lige fattet.
Avatar billede Jensen DK Novice
21. juni 2008 - 07:34 #21
Sker der noget her?
Avatar billede crasser83 Praktikant
22. juni 2008 - 18:35 #22
Jeg prøver.men har virkelig haft travlt de sidste par dage. Har først tid til at se på det på tirsdag.
Avatar billede crasser83 Praktikant
25. juni 2008 - 12:38 #23
Jeg har droppet at få min RAID's tilbage, har fået de fleste af mine billeder tilbage fra venner og bekendte så det er ok. Men åber da at i kan hjælpe mig med at finde den rigtige BIOS update til mit bundkort så jeg kan bruge min nye processor E8500 på mit bundkort.
Gennem SIW har jeg fået følgende oplysniger:

----- [BIOS] ----------------------------
Property Value
BIOS Vendor Phoenix Technologies, LTD
BIOS Version 6.00 PG
BIOS Date 12/21/2006
BIOS Size 512 KB
BIOS Starting Segment E000h
DMI Version 2.4
Characteristics - supports ISA
- supports PCI
- supports Plug-and-Play
- supports APM
- upgradeable (Flash) BIOS
- allows BIOS shadowing
- supports booting from CD-ROM
- supports selectable boot
- BIOS ROM is socketed
- supports Enhanced Disk Drive specification
- supports INT 13 5.25-inch/360K floppy services
- supports INT 13 5.25-inch/1.2M floppy services
- supports INT 13 3.5-inch/720K floppy services
- supports INT 13 3.5-inch/2.88M floppy services
- supports INT 05 print-screen
- supports INT 09 and 8042 keyboard services
- supports INT 14 serial services
- supports INT 17 printer services
- supports INT 10 CGA/Mono video services
- supports ACPI
- supports legacy USB
- supports booting from LS-120
- supports booting from ATAPI ZIP drive
- BIOS Boot Specification supported
- Enable Targeted Content Distribution

Det var BIOS info.

----- [MOTHERBOARD] --------------------
Property Value
Manufacturer NVIDIA
Model NFORCE 680i SLI
Version 2
Serial Number 1

North Bridge NVIDIA nForce 680i SLI SPP Revision A2
South Bridge NVIDIA nForce 680i SLI MCP Revision A2

CPU Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz
Cpu Socket Socket 775 LGA

System Slots 2 PCI

Memory Summary
Maximum Capacity 2048 MBytes
Maximum Memory Module Size 32 MBytes
Memory Slots 4
Error Correction None

Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed

Håber virkelig I kan hjælpe. Vil også gerne give point for den hidtidige hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 11:34 #24
Mangler du stadig hjælp
Avatar billede crasser83 Praktikant
10. juli 2008 - 13:24 #25
ja, men med at identificere mit bundkort så jeg kan update min bios så den understøtter E8500(nm45), men vil gerne giver jer pointene for jeres hjælp her. Skal jeg oprette en anden tråd?
Avatar billede Jensen DK Novice
11. juli 2008 - 06:37 #26
Du kan hente denne så kan du aflæse hvad der sidder i din PC.
http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=13893
Avatar billede Jensen DK Novice
11. juli 2008 - 06:42 #27
Når du har pakket filen ud skal du klikke på mappen derefter det Tv hvor der er et i.
Avatar billede crasser83 Praktikant
13. juli 2008 - 13:23 #28
men er det ikke bare det samme som at bruge SIW? Lige udover at dette her program skriver ukendt... hehe
Avatar billede crasser83 Praktikant
13. juli 2008 - 13:23 #29
Jeg mangler et helt specifikt link til den rigtige bios-update.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. september 2008 - 07:56 #30
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man lukker / giver point i sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar