Avatar billede madsmm Nybegynder
19. juni 2008 - 23:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lave eget cat6 skærmet kabel

Hej,

Jeg har 30m cat 6 skærmet kabel stik i begge ender, jeg står i den situation at jeg skal have det klippet (ca midt på), så jeg kan få det igennem en væg, og forbundet begge de stikløse ender til en switch.. Hvordan gør jeg?

Jeg har købt nogle skærmede rj45 stik, men det er simpelthen ikke muligt for mig at proppe de 8 ledere ind i. Jeg har nogle ikke skærmede rj45 stik også, og der er det nemt at sætte skidtet i. Er det fordi jeg skal have fat i specielle cat6 stik? hvis ja, hvor finder jeg det? Kan jeg bare bruge de uskærmede stik (uden tab af forbindelses styrke)?
20. juni 2008 - 06:47 #1
... skal du rulle 1Gb igennem ?
Avatar billede madsmm Nybegynder
20. juni 2008 - 08:21 #2
ja, det var planen..
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 11:05 #3
Skal det være helt korrekt og perfekt, så skal du have fat i CAT6 stik, om det er skærmet eller ej, er underordnet.
Det er dog vigtig at det er et CAT6 stik, og det er meget svær at se forskel på CAT5 og CAT6 stik, derfor skal du være sikker på at stikket overholder CAT 6 standarten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 11:11 #4
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 11:20 #5
Avatar billede madsmm Nybegynder
20. juni 2008 - 11:26 #6
men de er jo ikke skærmede... men det kan man måske slet ikke få?

og så vidt jeg kan se er roline.dk ikke en forhandler der sælger til privatpersoner?
Avatar billede madsmm Nybegynder
20. juni 2008 - 12:37 #7
http://www.hsdata.dk/index.asp?subsite=kabler/stik&subgruppe=utpkabler&nr=&gruppe=&varenr=19465&info=ja

der var de sgu...

så præsterede jeg selv at svare på mit eget spørgsmål, men tak for input..
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 12:53 #8
Ja, det gjorde du.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 12:54 #9
Jeg skrev tidligere at det er underordnet om det er skærmet eller uskærmet.
Avatar billede madsmm Nybegynder
20. juni 2008 - 13:14 #10
ja, det så jeg egentlig godt, men hvorfor mener du det? Skærmen er der vel for en grund?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. juni 2008 - 13:20 #11
CAT6 Standarten kærver ikke skærmet stik.
Avatar billede madsmm Nybegynder
20. juni 2008 - 13:28 #12
nej, men når jeg nu benytter skærmet kabel, så skal det vel have forbindelse også for at have den maksimale effekt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. juni 2008 - 12:34 #13
CAT6 kræver ikke skærmet kabel.

Cat 7 har har 4 parsnoede skærmede par, med en ydeligere skærm omkring alle 4 par, og er designet til Frekvenser op til 600 MHz