Avatar billede diabolikdk Nybegynder
03. juli 2008 - 08:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kopiere harddisk fuldstændigt.

Hej.
Jeg har to ens sata diske (ca. 1 år gamle) i min pc, hvor Vista Ultimate Sp1 er installeret, disk 0 er C og disk 1 er D (Styresystem er selv. på C).

Siden jeg købte dem har der været underlige metalliske klikke/kradse lyde fra en af dem i ny og næ og i går tog jeg mig sammen og fandt ud af umiddelbart at det kommer fra disk 0 (c drevet).

Nu vil jeg gerne ghoste hele disk 0 til disk 1, så jeg kan skifte den ud, uden at skulle reinstallere alt igen.

For en del år siden brugte jeg Norton Ghost som jeg bootede med i dos miljø og der kunne jeg uden problemer kopiere det hele, så jeg kunne pille disken fra og boote normalt med den "nye".
Lånte så en Norton Ghost 14 og troede jeg kunne gøre det samme, men synes ikke den ligner de tidligere versioner (hed de 2001, 2002 etc??).

Søgte på nettet og fandt en der hedder Paragon Drive Backup som jeg kan teste i 30 dage.
Nu har jeg prøvet et par gange at kopiere, men synes ikk den gør jobbet som den skal.
Sikkert mig der ikke vælger rigtig indstillinger.
Brugte Harddrive Migration

Første gang brugte jeg en (RAW), hvor pc skulle reboote så programmet kopierede inden Vista loading. Men da jeg så prøvede at starte fra den nye kopi, så gad den ikke og spurgte efter Vista skiven pga. Winload.exe mener den hed. Turde ikke smide Vista skiven i.

Anden gang brugte jeg en anden indstilling (Partition) (natten over), og i morges var den startet i Vista, men med den "gamle" drev. Det nye drev var slet ikke synligt.

Tredje gang har jeg sat den til uden indstillinger andet en default (noget med free sectors).
Og den kører så tilgengæld i Vista miljø, går ud fra at den ikke vil virke, da den så ikke kan kopierer vigtige systemfiler.

Endelig til spørgsmålet:
Kan jeg bruge dette program til det jeg gerne vil?
Hvis ja, nogen der kan beskrive hvad indstillinger jeg skal bruge?
Hvis ikke, hvilke programmer kan jeg evt. bruge i stedet?
Evt. Norton Ghost v14, hvis den kan det samme som de gamle versioner, skal bare vide hvordan, da jeg ikke kunne finde ud af den.

Takker for hjælpen.
Avatar billede nva Praktikant
03. juli 2008 - 08:15 #1
De feste harddisk producenter har et program på deres hjemmeside til at migrere fra en harddisk til en anden (ofte til brug for at kopiere til en større harddisk) har du set efter om der ligger sådan et program?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. juli 2008 - 08:29 #2
Måske kan denne gennemgang hjælpe dig lidt. Her bliver HDClone anbefalet.

http://www.pcworld.dk/art/8241?page=1
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2008 - 08:50 #3
Det gøres let og smertefrit med programmet dd som du finder på bl. andet www.helgec.dk/insert.iso  - kig lidt på www.helgec.dk/livecd.html og spørg hvis du er i tvivl
Avatar billede diabolikdk Nybegynder
03. juli 2008 - 11:50 #4
Takker til alle for de brugbare svar.
Forhåbentligt kan jeg clone disken når jeg kommer hjem fra job i dag.

Hej hej
Avatar billede newcommer Nybegynder
03. juli 2008 - 12:52 #5
Det er selvfølgelig op til dig selv, men hvorfor accepterer du et svar, som du
ikke har afprøvet? Det kunne jo være, du fandt ud af, at helgec´s link var bedre?
Avatar billede diabolikdk Nybegynder
03. juli 2008 - 21:21 #6
Det blev HDClone der gjorde jobbet, så det går nok.