Avatar billede illuzion Nybegynder
05. juli 2008 - 14:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formatering af NTFS c-drev.

Hej alle.

Står i det problem, at jeg skal have formateret mit c-drev.
Min harddisk er delt i 3 partitioner, alle ntfs, og det er således kun c-drevet, hvor windows er installeret som jeg ønsker skal formateres.
Hvorledes kan jeg gøre dette?
Har prøvet med en dos-boot-diskette også format c:. Dette virker ikke, den skriver bare "bad command or file name". Har fået læst mig frem til, at det skyldes at det er en ntfs partition.

Altså lyder mit spørgsmål, hvordan kan jeg få formatteret mit c-drev uden, at mine andre partitioner ligeledes bliver formatteret? :)
Avatar billede illuzion Nybegynder
05. juli 2008 - 14:07 #1
Har forresten læst om at man kan bruge et program, der hedder delpart. Men er bare bange for, at mine andre partitioner også forsvinder ved at bruge dette? :)
Avatar billede cmoz Praktikant
05. juli 2008 - 14:16 #2
Hvis du skal geninstallere XP, kan du formatere/slette den eksisterende partition under installtionen.

Du booter på XP CD'en. Før installation, finder den din eksisterende Windows installation, og spørger om du vil reparere den.
Du vælger så ikke at gøre dette. Du kan slette og formatere partitionen derefter.

Alternativt kan du bruge en LiveCD med gparted, som er et grafisk partitionsprogram. Det har sin egen LiveCD, men er f.eks. også på Ubuntu LiveCD.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Hvis du er meget i tvivl om det du gør er rigtigt, vil jeg foreslå at smide alt data over på en anden disk, f.eks. en USB.
Avatar billede Jensen DK Novice
05. juli 2008 - 14:34 #3
Og hvis den bare skal formateres så stopper du omgående når den er færdig, ellers begynder den at installere windows, når du bruger XP cden.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2008 - 14:36 #4
Vedr. DOS diskette - slet primære partition-> opret primære partition -> genstart -> formater - se guide på http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede illuzion Nybegynder
05. juli 2008 - 15:25 #5
cmoz det ser ud til at virke, og jeg er igang med at formatere c-drevet nu for bagefter at installere winxp igen.
Smid et svar så du kan få dine point :).
Avatar billede cmoz Praktikant
06. juli 2008 - 13:58 #6
og dine andre partitioner, er der stadigvæk? :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 13:52 #7