Avatar billede bjsoft Nybegynder
13. juli 2008 - 07:25 Der er 6 kommentarer

SATA Disk kendes ikke af Vista

Hej - Efter en mindre "ombygning" af min DeskTop Vista Ultimate (nyt skærmkort GeForce 9800GTX, ny strømforsyning, ny og extra SATA 500GByte fra Seagate) kan Vista ikke accesse 2 SATA diske (de bliver placeret under "Andre enheder" i Enhedshåndtering og de har ingen driver tilknyttet). Vista (og BIOS) kan se hvad det er for typer/modeller mv., men vil ikke genkende dem som HD og tage dem ind med disk.sys, portmgr.sys mv. som driver - i lighed med en anden SATA disk som Vista godt kan accesse som alm. HD.
Jeg har søgt alle mulige steder for at evt. finde en driver, men det forventes jo at Vista har alle nødvendige drivere (som den jo også har) til disse typer HD, men hvad kan der være galt her?
På forhånd tak
bj
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2008 - 09:07 #1
Kan de ikke ses i DISKHÅNDTERING ? hvis ja hvad siger filsystemet
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2008 - 12:43 #2
Mon ikke det er fordi de mangler at blive formatteret og tildelt drevbogstav via diskhåndtering?
Avatar billede bjsoft Nybegynder
13. juli 2008 - 14:30 #3
Diskene ses IKKE i diskhåndteringen, men i BIOS og i Enhedshåndteringen under "Andre enheder".
Vista forsøger at installere en SM buscontroller, som konstant fejler (selv om jeg har hentet og installeret seneste version af NVIDIA (nvidia_nforce_1811_vista32) -med en oplysning om at det sikkert skyldes en Win95 eller senere vers. af inf-filen...hmmm?!?!?).
Jeg har installeret Vista (OEM)i en anden partion og her ses den ene af diskene (den gl.) som tidligere kunne ses i min normale Vista partion.
Det kunne være fristende at skifte over til den - men det tager 100 år at rebuilde og en masse penge til de småprogrammer man har samlet sammen gennem tiden.
Formatering af den nye disk er sikkert rigtigt - når jeg får den at se -:)
Avatar billede bjsoft Nybegynder
13. juli 2008 - 14:53 #4
...og Vista har oprettet og tror at jeg har 2 CD/DVD drev (der er kun ét)
Avatar billede bjsoft Nybegynder
16. juli 2008 - 14:34 #5
..nogle dage senere.
Mine 2 SATA diske kan nu ses - driverne som aktiverede dem, findes i c:\Windows\winsxs og selv om Microsoft ikke kunne sige god for den ene, blev den kørt ind - og jeg kunne se og formatere den nye og se den gl.
Tilbage har jeg nu blot at finde ud af hvorfor Vista tror jeg har et ekstra CD drev og hvorfor min PC er så laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom (en konflikt - OK - men hvor? (2 CD/DVD drev ses ikke i fejlsikker tilstand))
Tak for jeres deltagelse og jeg lukker denne tråd.
bj
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2008 - 17:25 #6
"Tak for jeres deltagelse og jeg lukker denne tråd."

Du skal vel have et svar for at lukke... fra hvem?