Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 08:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hurtigste gpu af 2

Hey eksperter. nu skal i bare høre. jeg skal købe et graffikkort til en ven og han vil selvfølgelig have det hurtigste af det hurtigste på markedet lige nu. jeg kiggede igennem nogle reviews og fandt så det her:

XFX GeForce 9800 GX2 Black Edition  (1 GB):
700mhz clock i hver kerne.
256 bit x2 (512)
256 stream processor
1gb ddr3 ram clocked 2100mhz
shader clock 1700 mhz

pris = 3.710 kr.
---------------------------------------------
EVGA e-GeForce 9800 GX2 SSC Edition  (1 GB):
675mhz clock i hver kerne
256 bit x2 (512)
1gb ddr3 clocked 2100mhz
256 stream processor
1674mhz shader clock

pris  = 4.063 kr.
---------------------------------------------------
Har jeg så ret i at xfs's er hurtiger og bedre til en billigere pris? eller er der noget jeg har overset?

begge kort er dual-gpu teknologi og de er også begge en 65-66 celcius IDLE og 75-77 i spil og under stress.

God weekend :)
Anders
Avatar billede bjsoft Nybegynder
13. juli 2008 - 08:32 #1
Hej
Jeg har netop købt et XFX GeForce 9800 GTX (512MByte DDR3 Ram)og det er hurtigt MEN det er stort!
Det optager plads for 2 og det kunne næsten ikke komme på plads i min PC. Det kræver 2 stk. PCI 6pins strøm (måske skal du også have en ny strømforsyning).
Prisen er ALT for høj. Jeg købte mit gennem Billigmedier til 1622,- DKr incl. transport.
bj
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 08:54 #2
hey bjsoft :D , ja jeg har set det er lidt stort hehe. 28 cm. ja black edition er lidt dyere men det virker som om min kammerat er ligeglad med pengene og bare vil ha det der virker bedst xD.
på black edition er det 1 x 6 pins og 1 x 6 pins.
tror du/i at det vil passe i den her case ?: Antec Performance One P182
og tror du/i at denne psu er ok?: OCZ GameXStream 700 wat?

tak :)
Anders
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 08:55 #3
1x6 pins og 1x8 pins xD
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 08:59 #4
oh glemte lige at sige at mobo er et GA-X48-DS4
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 11:25 #5
Det er sindsygt at købe et 9800GX2, men hvis han gerne vil have det så køb det endelig til ham.. Men han ville få en bedre computer i længer tid ved at købe fx et 4870 nu og så opgradere det om 1½-2år.

700w er ikke nok og bestemt ikke hvis han skal have en stor quadcore sammen med, hvilket ville være det neste rigtige til sådan et monster gfx.

Jeg ville ikke købe mindre end 800w til et 9800gx2, og nok gerne 850w eller 900w.

Det er XFX GeForce 9800 GX2 Black Edition der er det hurtigste.

Håber ikke at han selv betaler for strøm der hvor han skal have hans computer tændt. Den kommer til at koste ham ca 3000 kr om året hvis den er tændt 7 timer om dagen hver dage et helt år.

Hilsen simlau

Ps. til bisoft lad være med at lave et svar før du realt svare på spørgsmålet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2008 - 12:40 #6
bisoft - billigmedien.de har ikke det kort der nævnes i dette spørgsmål.
Det du har købt er på 512 Mb, og der spørges på 1 kort med 1 Gb...
http://www.billigmedien.de/index.php?page=products&product_id=1813
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 17:09 #7
hey simlau tak for svarende :)

3000 om året lyder lidt vildt er du nu sikker på det ? xD han har måler på lige nu da han selv skal betale, hans pc køre 24/7 lige nu og det blir omking 1500 - 2000 om året.

hvis du smider et svar så skal jeg acceptere det.

lige en ting til. tror du der er KÆMPE foreskel på et 9800 gtx black edition og så det der gx2 black edition ?  han vil gerne have black edition, hehe.

hilsen Anders :)
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 17:43 #8
Du kan køre crysis på max i en normal oplsøning med et 9800GTX. Du kan køre det i en høj opløsning på et GX2.

Du skal regne med at et GX2 kort bruger ca 150-200w når det ikke laver noget og ca 300w når det arbejder.

En quadcore bruger ca 100w som der skal oven i.

Men 3000 er nok lidt højt sat for 7 timer om dagen, men det er ihverfald dyrt at have sådan et monster til at stå.

Hvad har du ellers tænkt dig at komme i computeren?

Hilsen simlau
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 18:16 #9
hey igen simlau, er virkelig taknemmelig for dine svar :)

det her er pc'ens speccs indtil videre:
mobo =  Gigabyte GA-X48-DS4
ram  =  corshair 2 x 2 GB 1066 mhz
GPU ???
psu  =  CoolerMaster Real Power M1000 1k xD
cpu  = q9450 OC til 3,6 - 3,8 hvis den kan :)
case = antec P182

Windows bliver til 32 bit, jeg ved det jeg ved det xD.
har prøvet at overtale ham til 64 men han tror ikke på at alle hans programmer og spil kommer til at virke.

well, så tror jeg faktisk at det bliver til et gtx black edition da hans monitor er en lækker hp men med højeste opløsning af 1680-1050. han spiller normalt på 1280-1024.

cpuen bliver vandkølet og måske skal jeg også lave hans gpu vandkølet men hvis ikke så bliver det til det her vand kit = Swiftech H2O-220 Compact - kender du det?

er det lige i overkanten med et 1k psu ?
Anders
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 18:28 #10
rammende er forresten ddr2 da ddr3 ikke er det værd synes jeg. ihvertfald ikke med de priser O.o
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 18:59 #11
Lidt kommentarer som altid :)

Kan kun være enig med valg af mobo jeg gigabyte fan boy, så du ikke have have lavet et bedre valg :D..

Ram, ja det er fint, ville nok vælge muskin, men det kan man ikke købe så mange steder.

Gpu det har vi snakket om.

PSU, det er fint nok med en 650-750w. Men du her helt sikker på at han ikke løber tør for strøm hvis du vælger den Coolermaster. Jeg ville nok vælge en Corsair, antec eller Seasonic.

cpu, fint valg, så må vi håbe den kan OC højt nok.

Kabinet, fint valg.. Det er der mange der er galde for.

Vista 64 bit er et must.. Jeg har ikke haft problemer med nogle af de spil programmer osv jeg har kørt i 64bit. Der er også ved at være god driver undersøttelse til 64bit.

Jeg har aldrig selv prøvet vandkøling og slet ikke på gpu'er, så det må du få svar på et andet sted.

Hilsen simlau
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2008 - 19:46 #12
Gigabyte vil jeg stærkt fraråde - har kun oplevet problemer med dem.

Det bundkort du startede med er ok - de er opppe i en revision (bundkort med opdateret BIOS, chipsæt m.m.) der kører stabilt.

I forhold til 9800GX2 er GTX280 chippen ydelsesmæssigt overlegen, så det ville være mit valg!

Af ram ville jeg vælge OCZ, da det i flere tests har vist sig at yde på højde med Corsair.
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 20:52 #13
hey igen simlau, det lyder super :D . så blir det sku nok en 800 psu istedet.
jeg prøver at overtale ham lidt mere til 64. han spørger, hvad nu med fx. så har han købt crysis og cod 4. kan han godt bare proppe dem i maskinen og så installere den en 64 bit version, eller skal han ud og købe 64 bit versionen istedet ? jeg har ik helt styr på det lol.

og john jeg ved ikke hvad der er med dig og gigabyte ;) men jeg elsker dem :D synes simpelthen de er fantastiske. og alle de OC muligheder.
jeg vil kigge lidt på gtx280 :)
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 21:00 #14
Jeg aldrig haft et eneste problem med deres DS3 eller DS4 kort. :)

Men her enig med john, se på et gtx280.

Der er ikke nogle problemer ved at installer et 32 bit spil på en 64 bit windows. Tror ikke der er kommet nogle spil endnu der udnytter muligheden for 64bit. Det handler jo om hvor "lange" variablerne har mulighed for at være.

Jeg har samlet en computer til en mine venner, som har næste sammen setup og køre 64bit windows og har ingen problemer i nogle af hans spil. Crysis, cod 4, aoc og mange flere.

Han spilder jo 500 mb ram ved at installer 32 bit windows.

Hilsen simlau
Avatar billede 2800a Nybegynder
13. juli 2008 - 21:12 #15
hey simlau :D

super med gigabyte, godt at høre.

lige et spørgsmål eller 2 om gtx280. jeg har prøvet at finde nogle reviews og google't lidt men der er ikke rigtig kommet noget frem.

er gtx280 hurtiger/bedre end xfx's 9800 gtx black edition?
er gtx280 2 gpu'er i en ligesom 9800 gx2 ?

Jeg gjorde det xD , well .. i gjorde. han går 64 bit :D.
Avatar billede simlau Nybegynder
13. juli 2008 - 21:54 #16
Her er et review:

http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9314

Ja et gtx 280 er hurtiger bedre og dyrer end et 9800gtx

Nej det har kun en gpu.

Held og lykke med systemet.

/simlau