Avatar billede jih Nybegynder
14. juli 2008 - 13:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

grundlæggende viden om video

Hej,

jeg har tænkt mig at starte at tage videoer af gameplay i WoW / CS - med fraps - og ved ikke helt hvad jeg skal konvertere det til i forhold til kvalitet vs filstørrelse.. hvis jeg "frapser" i ca. 10 minutter kommer filen allerede (ukomprimeret) til at fylde 1gB..

Er der nogen der har et link til en eller anden artikel med grundlæggende viden om video/encoding/komprimering, så jeg kan finde ud af hvad for et format ville være mest passende for mig?

På forhånd tak,

// jih
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. juli 2008 - 14:56 #1
Du kan evt. bruge snagit, det har mulighed for at gemme filerne i DivX format, som giver en ganske god ratio på kvalitet vs. størrelse. Har desværre aldrig selv brugt fraps, så jeg ved ikke om det er i stand til at anvende DivX codec til dette.
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. juli 2008 - 14:57 #2
Og så bør du nok ikke gå over ca. 20-20 FPS.
Avatar billede jih Nybegynder
16. juli 2008 - 10:28 #3
fraps fanger og gemmer kun, komprimerer/encoder ikke..

jeg vil prøve at se på snagit.. ellers tænkte jeg på virtualdub.. jeg plejer at bruge fraps og så bruge VirtualDub til at komprimere/encode med, og så plejer jeg bare at eksperimentere lidt med forskellige typer af codecs, men jeg har ingen anelse over hvad er hvad.. det er det jeg prøvet at finde ud af - finde en artikel om det el.lign.
Avatar billede razmataz Nybegynder
16. juli 2008 - 14:08 #4
Snagit starter godt nok også med at gemme i rå format, og så efterbehandler du i et tool den selv starter op efter du har taget den film du vil. Jeg tvivler på at der findes nogle programmer der kan encode on the fly mens du grabber, og hvis der er så vil du i hvert fald kunne mærke det i ydelsen af dit spil.
Avatar billede jih Nybegynder
16. juli 2008 - 17:09 #5
jo, selvfølgelig, og det er ikke det jeg leder efter.. hvis snagit selv starter et tool op efter du er færdig med at optage, vil det så ikke sige at det kommer til at forstyrre mit gameplay, hvis det er mens jeg laver et eller andet vigtigt og ikke har tid til at alt-tabbe?

jeg foretrækker nok VirtualDub, men jeg vil bare finde ud af hvad for nogle codecs er gode at bruge til encoding.. du siger DivX.. men er der ikke flere af dens slags?
Avatar billede razmataz Nybegynder
16. juli 2008 - 18:33 #6
Nej, de controlls du har til at starte og stoppe grab med starter ikke det sidste tool. Det er først når du trykker stop, i stedet for pause.

Men DivX kan du selv vælge antal FPS, ellers mener jeg kun der er et codec hvis du altså henter og installerer det nyeste.
Avatar billede jih Nybegynder
17. juli 2008 - 10:36 #7
ligemeget.. jeg må bare prøve snagit, siden der er ingen der kan give et link til en artikel/tutorial/manual/guide/whatever..

smid et svar razmataz og du får points..
Avatar billede razmataz Nybegynder
17. juli 2008 - 17:58 #8
Jeg er i hvert fald rigtigt tilfreds med snagit, syntes det fungerer glimrende. Er desværre ikke bekendt med nogle artikler på dette område.