Avatar billede zity Nybegynder
14. juli 2008 - 19:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til select distinct

Hej
Jeg står med et mindre (eller faktisk stort) problem, som jeg ikke kan finde en løsning på. I min database har jeg nogle datoer liggende i formatet YYYYMMDDHHMM. Jeg ønsker nu at lave en select der returnerer alle de forskellige kombinationer af år og måned der findes i tabellen, uden at tage hensyn til resten. Nogen der kan fortælle mig, hvordan den lige skal takles?

På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2008 - 19:59 #1
SELECT DISTINCT SUBSTRING(felt,1,6) FROM tabel
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2008 - 20:00 #2
Burde du ikke bruge et DATETIME felt.
Avatar billede zity Nybegynder
14. juli 2008 - 20:04 #3
Fantastisk :) Nu har jeg brugt flere timer på at finde en løsning og så er det ganske simpelt.

- og jo, jeg burde egentligt bruge et DATETIME felt, men det er nogle gamle tabeller fra den gang jeg kun havde meget lidt kendskab til mysql, derfor er det almindelig varchars. Men det kunne da være jeg skulle konvertere dem når jeg nu alligevel er i gang.

Du kan komme med et svar:)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2008 - 20:17 #4
svar