Avatar billede harlis Nybegynder
19. juli 2008 - 20:06 Der er 15 kommentarer

Ingen adgang til min eksterne harddisk..

Min eksterne harddisk lavede ulykker i dag.

Der kom en eller anden fejlmeddelse frem, hvorefter jeg trykkede ok...

Så slukkede jeg computeren og harddisken..

Næste gang jeg tændte maskinen, og ville ind på min eksterne harddisk, skete der følgende:

- Jeg tændte harddisken
- Den begyndte at køre som den plejer
- Inde i stifinder kunne jeg se K: som jeg plejer
- Når så jeg trykker på K:, kommer der følgende pop-up besked:

"k:/ er ikke tilgængelig
fejl under indlæsning af side"

Har tjekket inde i enhedshåndtering. Harddisken burde være ok - og jeg har den nyeste driver siger den...

Mit antivirus program kan også finde harddisken, men når jeg vil scanne drevet, så er der nul filer siger programmet...

Kan det være virus, eller hvad kan det være?

Jeg har mine bryllups billeder på den disk, så jeg vil meget gerne have disken til at virke korrekt igen ;o)

Håber der er en venlig sjæl der kan give mig løsningen på problemet...
Avatar billede off-line Nybegynder
19. juli 2008 - 21:09 #1
Hvad står der om den i Diskhåndtering?
Avatar billede harlis Nybegynder
20. juli 2008 - 08:52 #2
Hmm....

Den skriver "i orden". MEN:

Under filsystem står der ingen ting, ligesom der står at kapaciteten er 74,52GB og ledig plads er 74,52 GB...

En Harddisk kan vel ikke bare formatere sig selv på 2 sekunder..?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. juli 2008 - 10:06 #3
Nej men den kan miste filtabellen på den tid. Så der står vel ikke "RAW"
Avatar billede off-line Nybegynder
20. juli 2008 - 10:10 #4
Hvad mener du forresten med driver? En USB HD kræver ingen driver.
Men du kan prøve, i enhedshåndtering, at slette ALT under USB og genstarte.
Avatar billede harlis Nybegynder
20. juli 2008 - 20:20 #5
Der står ikke "raw" nogen steder, og da der heller ikke står noget under filsystem, så kan man måske konkludere at filsystemet er gået i smadder/bortkommet..?

Hvad gør man ved det / kan man gøre noget ved det - og så samtidigt beholde dataen fra disken?

Med driver mener jeg, at jeg gik ind i enhedshåndtering og trykkede søg efter driver, eller noget i den stil... Spildte kræfter, nu hvor jeg tænker mig om ;o)
Avatar billede off-line Nybegynder
20. juli 2008 - 21:14 #6
Hvis disken ikke står i diskhåndtering som RAW, er det næppe filtabellen som er røget.
Det kan være noget i boxen eller kablet. Eller hvis du har adgang til en stationær
computer, og du kan pille harddisken ud, så sæt den til som slave.
Men der skulle ikke kunne ske noget ved at prøve at skrive en ny filtabel, tvivler
bare på, at det nytter. Det gøres med et lille gratis program, som hedder "Testdisk"
brugeren helgec har en anvisning på, hvordan proggrammet bruges, på sin hjemmeside.
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2008 - 21:20 #7
Der behøves ikke at stå RAW hvis tabellen er røget, dynamisk og "ikke alloceret" er også set
Avatar billede off-line Nybegynder
20. juli 2008 - 22:39 #8
Det vidste jeg ikke, fint at få med, så har harlis måske en chance ???
Avatar billede harlis Nybegynder
21. juli 2008 - 16:40 #9
Dvs. at hvis jeg bruger det ovennævnte program, så er der en chance for at genskabe harddisken som den så ud før - og det uden at slette alle filer på disken??

Jeg vil gerne sikre mig, at jeg kan få en backup af filerne, FØR jeg begynder at eksperimentere med noget... ;o)
Avatar billede harlis Nybegynder
21. juli 2008 - 16:43 #10
Må også hellere lige tilføje at den eksterne harddisk er uden operativ system, da den kun bliver brugt til data opbevaring... Den bliver kun tændt, efter at computeren er startet op (og under forudsætning af, at jeg skal bruge disken..)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juli 2008 - 17:01 #11
Ja backup er jo altid en god ting. Der skulle nu ikke kunne ske noget galt, ved at
bruge testdisk, når bare du følger opskriften. Der skrives jo bare en ny filtabel.
Det er en meget lille sag på 512k eller sådan noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. juli 2008 - 00:39 #12
Fandt du ud af noget?
Avatar billede harlis Nybegynder
26. juli 2008 - 15:56 #13
Nu skulle jeg netop til at eksperimentere med harddisken...

En kammerat og jeg startede med at tage disken ud af kabinetet, for derefter at putte det i et andet eksternt kabinet. Ingen respons.

Derefter prøvede vi at putte den eksterne harddisk ind i pc'en... Pc'en kan ikke finde disken, som i øvrigt heller ikke spinder op mere! Printet bliver meget varmt!

Betyder det så ikke at disken er stået helt af nu - og at alt håb er ude..?

Eller er der et eller andet smart man kan gøre - som kan redde hele år 2008 for mig??
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 17:40 #14
Det er ikke lige til at sige. Hvad er det for en type harddisk Ata(Ide) eller Sata?
I har vel sat harddisken til som slave? Hvis det er en Ata, er jumperen bagpå så sat
til slave? Kan den ses i bios?
Avatar billede harlis Nybegynder
08. august 2008 - 20:56 #15
Vi har prøvet ALT nu.. :o(

Disken spinder ikke engang op nu, og printet bliver meget varmt..

Derfor er jeg ret overbevist om at det er printet der er røget sig en tur!

Derfor er mit eneste håb nu vel at købe en lignende harddisk, og tage printet derfra, og skifte det..?

I samme omgang vil jeg da lige høre her, om der er nogen der har en WD800 harddisk liggende, som ikke bliver brugt... Evt. defekt..

Alt skal prøves!