Avatar billede tobias28 Praktikant
22. juli 2008 - 13:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Forskel på priser ved CPU - giver det mening?

Hejsa,
Vil selv bygge min pc og..
sidder og undrer mig over de forskellige priser på CPU'er...

denne koster 695 kroner: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427380&searchArea=&Soegeord=
mens denne koster 1320 kroner: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216461&searchArea=&Soegeord=

eneste forskel jeg kan se er, at den dyreste har 1066 Mhz i FSB...men hvad har det lige at sige?? Ja så arbejder den billigste endda ved højere Clockfrekvens...

Hvad er det lige som jeg ikke forstår eller er det egentlig ikke pengene værd at investere i den dyre??

Dbh, Tobias
Avatar billede mdietz Nybegynder
22. juli 2008 - 17:45 #1
Det er ganske korrekt at der er forskel på prisen.
Det er der nemlig også på ydelsen.

Højere FSB (Front Side Bus) giver nemlig en højere båndbredde mellem komponenterne i din computer. Dette er især vigtigt for hastigheden hvorpå data kan blive overført til/fra RAM.

At clockfrekvensen er høj betyder ikke nødvendigvis at processoren er bedre. I stedet er det idag vigtigt at kigge på hvilken arkitektur processoren har, da dette ofte siger mere.

Kort:

Hvis du vil have en cpu der yder godt af de to, så vælg den dyre.
Hvis du i stedet vil have en OK løsning, som yder lidt dårligere, så gå efter den billige.
Avatar billede tobias28 Praktikant
23. juli 2008 - 14:34 #2
tak for det!

Ok, som jeg forstår dit svar, så handler clockfrekvensen mere om hvor hurtig processoren er om at tænke...og høj FSB handler om hvor hurtigt den får alting til at arbejde sammen?? Hvordan spiller så single, dual og quad core ind i dette?? Går ud fra at det har noget med L2 cachen at gøre (da den blivere højere og højere)...men hvad er L2 cachen god for?? I sin tid (2003) samlede jeg en computer med en celeron processor 1,7 Ghz, men den havde halvt så stor L2 cache som P4'eren...men kiggede kun på prisen da...
Avatar billede mdietz Nybegynder
24. juli 2008 - 00:33 #3
Clockfrekvensen siger ikke noget i sig selv. Den kan dog bruges til at sammenligne processorer af samme arkitektur.

Arkitekturen, sammen med clockfrekvensen dikterer hvor mange bits processoren kan behandle i sekundet.

Formålet med Single/dual/quad osv. er at processoren kan arbejde med flere "tråde" ad gangen. Det såkaldte Multithreading. En singlecore CPU kan f.eks styre X antal tråde, mens 2 Kerner(dualcore) kan arbejde med dobbelt så mange osv.

Caché betyder gemmested på Fransk og har givet navnet til den Cache som vi kender fra processorerne idag. Formålet med cache er at lave en hukommelse som processoren lynhurtigt kan arbejde med. Adgangen til de almindelige RAM tager nemlig utrolig lang tid, og har en begrænset båndbredde, i forhold til den tid det tager at overføre noget direkte fra CPU-kernen. Det optimale var altså at computere havde alt deres hukommelse i chippen. Men det er ikke muligt da det er uhyggelig dyrt at lave palds til hukommelse der - Det var jo også sjovere at lave en hurtigere chip.
Fordi der er så forholdsvis lidt cache i Processoren, er det kun de operationer der ofte bliver foretaget der ligger der. Det kunne f.eks. være de operationer der foregår i forbindelse med SSE, SSE2 og alle de andre optimeringer...

Cache er dyrt, og derfor er de processorer med stor cache også ofte i den dyre ende af skalaen.

Den ekstra cache giver forbedret ydeevne i tunge opgaver som f.eks videoredigering og spil.
Avatar billede tobias28 Praktikant
24. juli 2008 - 06:57 #4
tusind tak for din hjælp ;-)

Meget givtigt!