Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 12:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af RAID 0 i Vista!

Hej alle sammen!
Jeg har købt to Samsung F1 harddiske (Sata-2) på 250 Gb hver. Grunden til jeg købte to var fordi jeg ville køre dem i RAID 0.
Da det ikke lykkedes lige med det samme, kørte jeg dem bare som almindelige IDE harddiske, og installerede windows, så jeg kunne teste om de begge virkede. Det gør de.

Så da jeg prøvede at køre dem i RAID, gik jeg ind i BIOS på mit Gigabyte GA-965P-DS4 og satte "Set SATA as RAID"

Jeg har været inde på Gigabyte's egen hjemmeside, downloaded samtlige RAID drivers til mit bundkort, lagt dem over på en USB-nøgle og sat den i computeren mens Vista installerer.
Jeg får ikke mulighed for at trykke ctrl+i for at komme ind og oprette en RAID volume inden windows installationen begynder.
Når så Vista begynder at installere, spørger den om en enhedsdriver til CD/DVD drevet (Liteon LH-20A1L).
Denne driver har jeg også hentet, og lagt ned på min USB nøgle (endda 2 forskellige versioner).
Vista siger at der ikke blev fundet nogle enhedsdrivere på installationsmediet hverken når jeg søger hele computeren eller det enkelte drev igennem.

Hvis jeg ikke sætter SATA til RAID i BIOS, spørger windows ikke om en driver til CD/DVD drevet, og jeg kommer videre til der hvor jeg skal vælge hvor jeg vil installere Vista henne, og der kan jeg se mine harddiske. Jeg kan også trykke indlæs drivers, som man vist skal når man skal installere RAID driveren, men den kan heller ikke finde nogle af mine 6 forskellige driver versioner til både intel ICH8R eller Gigabyte SATA RAID, som ligger på min USB nøgle.

Mit CD/DVD drev er sat i SATA stik 0 Slave, og mine harddiske er sat i hhv. SATA 1 Master og SATA 2 Master.

PLEASE HJÆLP MIG! Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er ved at gå fra forstanden over det her!!
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2008 - 13:02 #1
Hvad mener du med at du ikke får mulighed for at oprette RAIDED ?
Har du ikke muligheden eller acceptere den ikke dit keyboard input.

Umiddelbart så ville jeg bestemt mene du skal oprette raided før du påbegynder din windows installation.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 13:29 #2
Den viser slet ikke noget billede med "press ctrl+i to enter RAID utility"
:/
Avatar billede mads-3 Nybegynder
24. juli 2008 - 14:14 #3
Nu har jeg sat harddiskene i de to stik der hører til den onboard gigabyte controller, og der kom jeg ind og fik opsat et RAID array, ved at trykke på ctrl+g (selvom den ikke spurgte mig om det)
... Men når den spørger om drivers i Vista installationen, kan den stadig ikke genkende de drivers jeg har downloaded fra gigabytes hjememside, som ligger på min usb nøgle. Jeg har også prøvet at formattere min usb nøgle inden jeg lægger driveren over, men lige lidt hjælper det.
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 00:28 #4
Hvorfor mener du at du skal bruge Drivere til dine drev ?. Hvis de er korrekt opsat så din BIOS kan se dem, er det ikke nødvendigt med Drivere; du skriver "...som man vist skal når man skal installere RAID driveren" men det er jo kun hvis du skal installere noget som ikke er kendt af systemet, (såkaldte 3.die parts Drivere) og det er dem som du specificerer her da. Så jeg tror mere på at du ikke har opsat dem korrekt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. juli 2008 - 15:34 #5
Ofte hvis man kører RAID controllere eller andre ikke kendte controllere windows kender, skal man selv installere driverne under installationen. Dette har ikke noget at gøre med 3.parts drivere??

Jeg kan ikke svare dig på hvordan bios skal sættes op, og hvorfor du ikke kan komme ind i RAID menuen. Har du læst manualen? Igen? og igen? :)
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 16:47 #6
>lassebm< det er det der menes med 3.die parts Drivere. Det er Drivere som ikke leveres af Windows eller Raid Controlleren. Men stort set alle fabrikanter af Raid's er kendte af Windows og opsættes uden Driver problem.
>mads-3<  Så længe du ikke ser Raid configurationen under opsætningen, så er det stadig fordi der er et problem med tilkoblingen af dine Sata enheder (hvilket er ganske almindeligt, hvis man har over 2 enheder) så jeg mener stadig du skal finde fejlen i dine enheders tilslutning til Boardet.
Avatar billede euhp Nybegynder
26. juli 2008 - 01:50 #7
Øhhhh- Hvis du ikke får skærmbilledet med RAID-configuration (CTRL-I) så har dit bundkort altså ikke RAID option og så kan du i sagens natur godt glemme at køre RAID.
Avatar billede ebea Ekspert
26. juli 2008 - 06:56 #8
>euhp< nu ved jeg ikke om det er mig du refererer til, men hvis. Ja så længe du ikke har fungerende enheder der kan køre Raid, så ja. Og så er (CTRL-I) jo ikke en generel kommando, men afhængig af den fabrikant der har lavet Controlleren.
Avatar billede euhp Nybegynder
26. juli 2008 - 20:25 #9
Det var poster jeg refererede til. Siden han skrev CTRL-I så har han nok læst det i mainboard manualen, som typisk dækker alle kort i familien, både med og uden Raid-controller.

Om Ctrl-I ikke dukker op hvis du ikke har kompatible enheder monteret ved jeg ikke. På min Dell kommer det altid op men jeg tar jo heller ikke diskene ud.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
26. juli 2008 - 22:31 #10
Tusind tak for alle svarene! Jeg er virkelig glad for at se folk gøre så meget for at hjælpe.. At se al den kærlighed, det er sgu dejligt.. Kærlighed er ved at blive en mangelvare synes jeg efterhånden...

Men! Altsåå.. Den kvikke elev havde vel bemærket at man kører med et Gigabyte GA-965P-DS4 bundkort...
Og den endnu kvikkere ved at det bundkort har følgende RAID muligheder:
-JBOD
-RAID 0
-RAID 1
-RAID 5
-RAID 10 (eller RAID 1+0 om man vil)

Sååå... Det er ikke derfor. Svar afvist.
Men faktisk fandt jeg selv ud af lidt tror jeg :s
Jeg fik det konfigureret ordentligt så jeg kom ind i ctrl+i og oprette en RAID volume.
Og under vista installationen fik jeg installeret mine 3. parts drivers SOM ER FRA PRODUCENTEN AF BUNDKORTET/CHIPSETTET vel at mærke..
men så da den skulle installere vista, så gad den ikke rigtig.. Så var der noget i vejen med harddisken klagede den over. Og så ville den ikke installere ALLIGEVEL.

Så lige for nu har jeg lagt det lidt på hylden, nu kører jeg xp igen :D
godt nok ikke i RAID, men en dag låner jeg et floppy drev så jeg kan lægge RAID driverne ned på en floppy og sætte i. For det kræver windows xp.

Men tusind tak for al hjælpen til alle!
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. august 2008 - 11:00 #11
Husk at lukke. :)

Kunne lyde som om at driveren ikke rigtig spiller med vista.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
04. august 2008 - 11:30 #12
Hehe ja det kunne godt lyde sådan. Mener jeg har læst mig til at en BIOS opdatering gør tricket. Så det vil jeg måske prøve i fremtiden.
Tak for alle svarene!

Hvordan lukker man en tråd?
MVH Mads
Avatar billede mads-3 Nybegynder
04. august 2008 - 11:31 #13
Luk tråd