Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 21:46 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fejl i automatisk mailudskrivelse

Hej Eksperter,

Jeg har en webshop, som sender en automatisk mail/Faktura ud til kunden efter endt betaling. Men jeg har nogle problemer med at den sender de rigtige informationer til kunden og kan ikke gennemskue hvad de forskellige $_SESSION['AdresseOplysninger'][nr.] står for ? Det er nemlig den betegnelse der bliver brugt til alle informationerne som sendes - så er der en der kan fortælle mig hvad de står for - viser lige den mail hvor man kan se de forskellige SESSIONS. Kan være i skal se flere filer, men har bare ikke andre filer hvori der er beskrevet noget med AdresseOplysninger.

BetalingAcc.php
<font size='2' color='#3d9bd6'><b>»</b></font> </span> <span class='overskrift'>Betaling accepteret!</span><br /><br />

Din kvittering: <br /><br />

<?
$ordre = $_GET["Order"]; $result = mysql_query("UPDATE `testordrer` SET `betalingsstatus` = 'OK' WHERE `id`= '$ordre' LIMIT 1") or die ("Ordre UPDATE: ".mysql_error()."");

Unset($_SESSION['kurv']);

echo $_SESSION['AdresseOplysninger'][0];

$strMail =  "Hej " . $_SESSION['AdresseOplysninger'][3] . ",\r\n\r\n";

$strMail .=  "Tak for din bestilling hos " . $_SERVER['HTTP_HOST'];

$strMail .=  "\r\n\r\nOrdren indeholder følgende varer:\r\n\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][12] . "\r\n\r\n";

$strMail .=  "Din ordre vil blive sendt til denne adresse:\r\n\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][4] . "\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][4] . "\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][5] . "\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][6] . "\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][7] . " " . $_SESSION['AdresseOplysninger'][9] . ", DK\r\n\r\n";

$strMail .=  "Spørgsmål vedrørende bestillingen besvares af " . $_SERVER['HTTP_HOST'] . ". Vi beder dig have følgende oplysninger ved hånden:\r\n\r\n";

$strMail .=  "Ordre nummer [" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][2] . "]\r\n\r\n";

$strMail .=  "Med Venlig Hilsen\r\n";
$strMail .=  "Navn\r\n";
$strMail .=  "Hjemmeside\r\n\r\n";

$strMail .=  $_SERVER['HTTP_HOST'] . "\r\n kundeservice@" . str_replace("www.", "", $_SERVER['HTTP_HOST']) . "\r\n\r\n";

$strMail .=  "<b>Levering</b>\r\n";
$strMail .=  "\r\n\r\n";

$strMail .=  "--------\r\n\r\n";

$strMail .=  "<b>Returret</b>\r\n";
$strMail .=  "\r\n\r\n";

$strMail .=  "--------\r\n\r\n";

$strMail .=  "<b>Ombytning</b>\r\n";
$strMail .=  "\r\n\r\n";

$strMail .=  "---------\r\n\r\n";

$strMail .=  "<b>Reklamation</b>\r\n";
$strMail .=  "\r\n\r\n";

$strMail .=  "----------- \r\n\r\n";

$strMail .=  "<b>Returnering af varer til Virksomhedsnavn</b>\r\n";
$strMail .=  "";

<b>Returadressen er:</b>

Virksomhedsnavn
v/ Navn
Adresse
Postnr. & By
\r\n";
$strMail .=  "----------- \r\n\r\n";

$to = $_SESSION['AdresseOplysninger'][4] . "<" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][9] .">";

$from = "From:" . $_SERVER['HTTP_HOST'] . "<kundeservice@" . str_replace("www", "", $_SERVER['HTTP_HOST']) .">";

$subject = "Dit " . $_SERVER['HTTP_HOST'] . " køb!";

$message = $strMail;

$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";

$headers .= "$from\r\n";

mail($to, $subject, $message, $headers);

$strMail = "";
$strMail .= "Der er registreret en bestilling hos ".$_SERVER["HTTP_HOST"].".";
$strMail .= "\r\n\r\nOrdren indeholder følgende varer:\r\n\r\n".$_SESSION["AdresseOplysninger"][12]."\r\n\r\n";
$strMail .= "Ordren skal sendes til denne adresse:\r\n\r\n".$_SESSION["AdresseOplysninger"][3]."\r\n".$_SESSION["AdresseOplysninger"][4]."\r\n".$_SESSION["AdresseOplysninger"][5]."\r\n".$_SESSION["AdresseOplysninger"][7]." ".$_SESSION["AdresseOplysninger"][9].", DK\r\n\r\n";
$strMail .=  "Ordren er tildelt ordrenummer [".$_SESSION["AdresseOplysninger"][2]."]\r\n\r\n";
$to = "Virksomhedsnavn <Mailadresse>";
$from = "From:".$_SERVER["HTTP_HOST"]."<kundeservice@".str_replace("www","",$_SERVER["HTTP_HOST"]).">";
$subject = "Ny ordre er registreret! #".$_SESSION["AdresseOplysninger"][2];
$message = $strMail;
$headers  = "MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers .= "$from\r\n";
mail($to,$subject,$message,$headers);

?>

Kan man evt. gøre således at det bliver stillet op, med grafik som HTML visning?

På forhånd tak.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2008 - 21:51 #1
INden den fil kaldes, har du så evt. en formular, hvor køber udfylder adresse, postnummer og lign ?
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 21:55 #2
Ja en bestillingsside. Her er formularen:
<form action="index.php?side=betaling" method="post">
<table border="0" width="100%" style="border-collapse: collapse" cellpadding="0">
    <tr>
        <td width="189">Firma:<br />
<input type="text" name="firma" />

        </td>
        <td>Postnr.&nbsp; & By:<br />
<input type="text" style="width: 50px;" name="postnr" />&nbsp;<input type="text" name="by" />
        </td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="189">Navn:<br />
<input type="text" name="navn" />
</td>
        <td>E-mail:<br />
<input type="text" name="email" />
</td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="189">Adresse:<br />
<input type="text" name="adresse" /></td>
        <td>Telefon:<br />
<input type="text" name="telefon" />
</td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="189">Adresse 2:<br />
<input type="text" name="adresse2" />
</td>
        <td>Mobil:<br />
<input type="text" name="mobil" />
</td>
    </tr>
</table>
<p>

<input type="submit" value="Til Betaling" />

</p>

</form>
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2008 - 22:04 #3
Vi er på vej, men stadig ikke helt.
Kan du vise mig koden (php) som fremkommer ved kaldet:
index.php?side=betaling
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 22:10 #4
<?
$Error = 0;
Unset($_SESSION['fejl']);

If ($_REQUEST['navn'] == "") {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'Navn' må ikke stå tomt<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($_REQUEST['adresse'] == "") {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'Adresse' må ikke stå tomt<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($_REQUEST['postnr'] == "" || !is_numeric($_REQUEST['postnr'])) {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'Postnr.' må ikke stå tomt og må kun indeholde tal<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($_REQUEST['by'] == "") {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'By' må ikke stå tomt<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($_REQUEST['email'] == "") {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'E-mail' må ikke stå tomt og skal indeholde et @ (Eks. Mail@mail.dk)<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($_REQUEST['telefon'] == "" || !is_numeric($_REQUEST['postnr'])) {
$_SESSION['fejl'][] = "Feltet 'Telefon' må ikke stå tomt og må kun indeholde tal<br /><br />";
$Error += 1;
}

If ($Error != 0) {
header("location:index.php?side=kassen");
}

$kvittering = "<table cellspacing='0' cellpadding='10'>";
$kvittering = $kvittering . "    <tr>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Varenr.</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Beskrivelse</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Størrelse</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Pris</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Antal</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #cccccc;'><b>Pris i alt</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "    </tr>";

  foreach($_SESSION['kurv'] as $value) {

    $sel = mysql_query("SELECT * FROM produkter WHERE id='$value[0]' LIMIT 1") or die(mysql_error());
    if(mysql_num_rows($sel) == 1){
        $row = mysql_fetch_array($sel);

$kvittering = $kvittering . "    <tr>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$row['id']. "</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$row['produkt']. "</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$value[3]. "</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$row['pris']. ",00 kr.</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$value[1]. " stk.</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td>" .$value[2]. ",00 kr.</td>";
$kvittering = $kvittering . "    </tr>";

$KvitteringWin32 .= $row['id'] . ", " . $row['produkt'] . ", "  . $value[0] . ", " . $row['pris'] . ",00 DKK, " . $value[1] . " stk., i alt " . $value[2] . ",00 DKK\r\n\r\n";

        $totalPrisKvit += $value[2];

        }

    $totalPrisKvit += 30;

$kvittering = $kvittering . "    <tr>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #CCCCCC'><b>Fragt:</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #CCCCCC'>&nbsp;</td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px solid #CCCCCC;'>30,00 kr.</td>";
$kvittering = $kvittering . "    </tr>";

$kvittering = $kvittering . "    <tr>";
$kvittering = $kvittering . "        <td><b>Total: </b></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td></td>";
$kvittering = $kvittering . "        <td style='border-bottom: 1px double #CCCCCC; border-bottom-style: double;'><b>" .$totalPrisKvit. ",00 kr.</b></td>";
$kvittering = $kvittering . "    </tr>";
$kvittering = $kvittering . "</table>";

$KvitteringWin32 .= "--------------------------------------------------------------------------------\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "Fragt:                                                  30,00 DKK\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "--------------------------------------------------------------------------------\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "\r\n\r\nTotal pris:                                              " . $totalPrisKvit . ",00 DKK";

If ($_SESSION['kurv']) {

    foreach($_SESSION['kurv'] as $value) {

        $totalPris += $value[2];

    }
    $totalPris += 30;
$totalPris = $totalPris * 100;
}

srand(time());
$random = (rand()%99999);

$ordernumber = $random;

$_SESSION['AdresseOplysninger'] = Array($kvittering, $totalPris, $ordernumber, $_REQUEST['firma'], $_REQUEST['navn'], $_REQUEST['adresse'], $_REQUEST['adresse2'], $_REQUEST['postnr'], $_REQUEST['by'], $_REQUEST['email'], $_REQUEST['telefon'], $_REQUEST['mobil'], $KvitteringWin32);
$query_insert = mysql_query("INSERT INTO ordrer (ordrenr, firma, navn, adresse, adresse2, postnr, `by`, email, telefon, mobil, kvittering, beloeb) VALUES ('" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][2] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][3] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][4] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][5] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][6] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][7] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][8] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][9] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][10] . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][11] . "', '" . str_replace("'", "`", $_SESSION['AdresseOplysninger'][0]) . "', '" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][1] . "')")

or die(mysql_error());
$ordernumber = mysql_insert_id();
?>

<FORM NAME="Betaling" ACTION="" METHOD="POST" TARGET="_TOP" AUTOCOMPLETE="OFF">

<!--<input type="hidden" name="Testtransaction" value="D">
<input type="hidden" name="Merchant" value="">-->

<input type="hidden" name="Merchant" value="">

<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Amount" VALUE="<? echo $totalPris ?>">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Currency" VALUE="">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Accept" VALUE="">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Decline" VALUE="">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Ordernumber" VALUE="<? echo $ordernumber ?>">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Emailresponse" VALUE="I">

<!--<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="Emailresponse" VALUE="">-->

Kortnummer:<br />
<INPUT TYPE="Text" NAME="Cardnumber" SIZE="19" />
<br /><br />
Udløbsdato (mm/åå):<br />
<INPUT TYPE="Text" NAME="Expmm" SIZE="2" />
<INPUT TYPE="Text" NAME="Expyy" SIZE="2" />
<br /><br />
Kontrolcifre:<br />
<INPUT TYPE="Text" NAME="CVC" SIZE="3" />
<br /><br />
<INPUT TYPE="Reset"><INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Fuldfør betalingen">
</FORM>

<?

?>
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 22:17 #5
Måske kan man evt. kalde de sessions noget andet og mere overskueligt fremfor $_SESSION['AdresseOplysninger'][0]? Måske noget der passede til hver information såsom navn, adresse, telefon osv.?
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2008 - 22:20 #6
Det er her det laves:

$_SESSION['AdresseOplysninger'] = Array($kvittering, $totalPris, $ordernumber, $_REQUEST['firma'], $_REQUEST['navn'], $_REQUEST['adresse'], $_REQUEST['adresse2'], $_REQUEST['postnr'], $_REQUEST['by'], $_REQUEST['email'], $_REQUEST['telefon'], $_REQUEST['mobil'], $KvitteringWin32);

hvis du f.eks. rettede linjen til:

$_SESSION['AdresseOplysninger'] = Array(
    'kvittering' => $kvittering,
    'totalPris' => $totalPris,
    'ordreNummer' => $ordernumber,
    'firma' => $_REQUEST['firma'],
    'navn' => $_REQUEST['navn'],
    'adresse' => $_REQUEST['adresse'],
    'adresse2' => $_REQUEST['adresse2'],
    'postnr' => $_REQUEST['postnr'],
    'by' => $_REQUEST['by'],
    'email' => $_REQUEST['email'],
    'telefon' => $_REQUEST['telefon'],
    'mobil' => $_REQUEST['mobil'],
    'kvitteringWin32' => $KvitteringWin32); //Hvad fanden er det ?

Så kan du i stedet for at bruge noget ala:
$_SESSION['AdresseOplysninger'][4]
bruge:
$_SESSION['AdresseOplysninger']['navn']
osv...
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 22:25 #7
Ja okay .. men hvad så med det at lave det til noget HTML visning? Men der mangler jo sådan nogle adresseoplysninger såsom ordrenr osv. de er jo vist i mailen og jeg tror det er med følgende $_SESSION['AdresseOplysninger'][2].

Og jeg har ingen anelse om hvad det kvitteringWin32 er ?!
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 22:30 #8
Og hvordan finder jeg ud af hvad indholdet af $_SESSION['AdresseOplysninger'][12] er ?

Taget fra betalingAcc.php:
$strMail .=  "\r\n\r\nOrdren indeholder følgende varer:\r\n\r\n" . $_SESSION['AdresseOplysninger'][12] . "\r\n\r\n";
Avatar billede alluc Nybegynder
24. juli 2008 - 22:59 #9
Kan du gennemskue det ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2008 - 05:32 #10
$_SESSION['AdresseOplysninger'] = Array(
    'kvittering' => $kvittering, //0
    'totalPris' => $totalPris, //1
    'ordreNummer' => $ordernumber, //2
    'firma' => $_REQUEST['firma'], //3
    'navn' => $_REQUEST['navn'], //4
    'adresse' => $_REQUEST['adresse'], //5
    'adresse2' => $_REQUEST['adresse2'], //6
    'postnr' => $_REQUEST['postnr'], //7
    'by' => $_REQUEST['by'], //8
    'email' => $_REQUEST['email'], //9
    'telefon' => $_REQUEST['telefon'], //10
    'mobil' => $_REQUEST['mobil'], //11
    'kvitteringWin32' => $KvitteringWin32); //Hvad fanden er det ?  //12
Avatar billede alluc Nybegynder
25. juli 2008 - 12:09 #11
Ja okay det ser fint nok ud jakobdo, men er der et sted hvor man kan se hvad $kvitteringWin32 den indeholder af informationer ? Det er blandt andet den jeg skal have ændre i den indeholder nemling: varenr., produktnavn, varenr., pris, antal, pris i alt. Og der kunne jeg godt tænke mig at varenr. efter produktnavnet blevet lavet om til str. eller måske helt fjernet?!
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2008 - 12:59 #12
Så skal du bare rette i array. :o)
Avatar billede alluc Nybegynder
25. juli 2008 - 16:50 #13
når du så skal skrive kvitteringwin32 ind, skriver du det så bare ligesom de andre: $_SESSION['AdresseOplysninger'][kvitteringwin32] ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2008 - 18:20 #14
Jep!
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. juli 2008 - 18:21 #15
Den kommer herfra:

$KvitteringWin32 .= $row['id'] . ", " . $row['produkt'] . ", "  . $value[0] . ", " . $row['pris'] . ",00 DKK, " . $value[1] . " stk., i alt " . $value[2] . ",00 DKK\r\n\r\n";

og her:

$KvitteringWin32 .= "--------------------------------------------------------------------------------\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "Fragt:                                                  30,00 DKK\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "--------------------------------------------------------------------------------\r\n\r\n";
$KvitteringWin32 .= "\r\n\r\nTotal pris:                                              " . $totalPrisKvit . ",00 DKK";
Avatar billede alluc Nybegynder
26. juli 2008 - 14:06 #16
Tak smid et svar - Kan du evt. se hvad problemet er i dette spg? : http://www.eksperten.dk/spm/839460
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. juli 2008 - 19:49 #17
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. juli 2008 - 23:50 #18
takker for point.