Avatar billede bufferzone Praktikant
26. juli 2008 - 23:12 Der er 46 kommentarer

Eksperten dør stille og roligt

Nu kan man jo "måle" Ekspertens succes og aktivitet på mange måder. Her hvad jeg har gjort.

Gå ind i Info og vælg Pointstatistik. Her kan man vælge at se pointstatistik på mange forskellige måneder. Jeg har valgt at kikke på statistikken en måned ad gangen. Hvis jeg f.eks. vælger statistik for Man måned 2008, så får jeg en rækkefølge over top scorene den måned. Det der er interessant er at jeg også nederst, under rækken af top score får at vide at siden viser f.eks. nr 1-20 ud af 934. Der er altså med andre ord 943 brugere der har fået accepteret et svar i maj måned 2008.

Dette tal har jeg brugt som et udtryk for succes og aktivitet for eksperten, og jeg har faktisk lavet en statístik for alle måneder siden maj måned 2001. Denne lille statistik viser at aktiviteten har markant faldende på eksperten de sidste par år, og at den lige nu er lavere end den har været siden maj 2001 hvor der var 1427 brugere der fik accepteret svar. Den bedste måned, efter denne metode er oktober 2003 hvor hele 2628 brugere fik accepteret et svar.

Som jeg ser det er ovenstående tal både et udtryk for at der stilles færre spørgsmål på eksperten og at der er færre der giver svar. Hvad vi kan eller skal gøre ved dette ved jeg ikke, Forslag kan jo postes her, men det ser ud til at eksperten stille og roligt er ved at dø.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2008 - 23:23 #1
Eller også er eksperten.dk bare ved at finde et andet aktivitetsniveau end tidligere. Årsagerne kan være mange, men måske finder man oftere sit svar ved en søgning.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2008 - 23:30 #2
der er også mange der ikke accepterer de svar der gives synes jeg
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. juli 2008 - 23:33 #3
jeg synes nu tallene svare meget præcist til min egen fornemmelse af aktivitetens niveau. Både hvis jeg kikker på antallet af mails jeg får fra eksperten nu sammenlignet med for f.eks. 2 år siden og hvis jeg f.eks. ser på hvor mange nye spørgsmål der var stillet mens jeg havde været på ferie. Alt hvad jeg ser peger på stødt faldende aktivitet og det har været min fornemmelse i en lang periode
Avatar billede justrace Novice
27. juli 2008 - 00:04 #4
Hej, måske fordi Vista er ved at have tag i folket, og derved ikke så stor brug for hjælp? *GG*

Jeg har lidt den samme opfattelse, men det er ud fra at der er rigtig mande, omkring 16-18 % der slat ikke får noget som helst respons.

Jeg har selv været optaget af andre ting de sidste måneder, men absolut ikke manglende interesse, men håber at kunne begynde at overskue det noget mere.
Avatar billede resten Nybegynder
27. juli 2008 - 09:42 #5
Jeg tror også de fleste er begyndt at bruge søgefunktionen mere.
Avatar billede summer Mester
27. juli 2008 - 11:09 #6
For 5-7 år siden var der sikkert mange flere nybegyndere i IT verdenen. Disse er efterhånden "vokset" i viden og problemløsninger og giver måske endda denne viden videre til venner og bekendte. I al beskedenhed er jeg en af disse tidligere novicer.
Det kunne være en af forklaringerne.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2008 - 11:12 #7
Eller folk skal lige finde ud af at karmasystemet ER væk inden de kommer tilbage :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juli 2008 - 13:33 #8
Jeg kan kun sige at jeg håber at I har ret, desværre tror jeg ikke rigtig på det. Prøv selv at stille tallene op som jeg har gjort. Tallene viser en stille og rolig tilbagegang måned for måned
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. juli 2008 - 14:48 #9
"desværre" ... ??  Er det ikke blot rimeligt at aktiviteten på eksperten.dk afspejler behovet?

Det kan så være indtjeningen for eksperten.dk bliver mindre - det kan være jeg skal til at klikke på et par annoncer. :)
Avatar billede snowball Novice
27. juli 2008 - 15:57 #10
bufferzone: Jeg har lavet lavet præcis den samme statistik, og IDG kender også til den, så vi er klar over at aktiviteten (målt på den måde) er dalene.

Der er dog heldigvis andre statistikker der siger, at det ikke er helt så slemt som førnævnte graf kan få det til at ligne. Jeg har desværre ikke selv direkte adgang til databasen så jeg kan lave andre statistikker.

Hvis vi forholder os til den statistik som spørgsmålet drejer sig om, så er der flere årsager til det, hvoraf allerede flere er nævnt her. Mine forslag er bl.a. følgende:

* Folk finder deres svar på en anden måde - f.eks. vha. Google.

* Folk er blevet bedre til at kigge de gamle spørgsmål igennem inden man selv opretter et nyt spørgsmål som allerede er besvaret mange gange.

* Folk er selv blevet mere IT kyndige og har måske derfor ikke selv så mange spørgsmål.

* I forlængelse af ovenstående, så er sværhedgraden af folks spørgsmål steget, så derfor bliver det "sværre" at svare på spørgsmål.

* Folk er blevet "trætte" af Eksperten eller "vokset fra" Eksperten.

Især det sidste er noget vi håber på at kunne rette lidt op på i forbindelse med relanceringen af den nye version.

Snowball / Admin
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2008 - 19:00 #11
Der er ingen tvivl om at niveauet 2006-2008 ligger markant under 2003-2005.

Det virker dog på mig ikke som:

*
**
***
****
*****
******

men snarere som:

***
******

(håber folk kan læse min ASCII art)

Med hensyn til forklaringerne så:

Jeg nægter at tro på at folk er blevet mere IT kyndige.

Og med E's søge funktion, så tror jeg heller ikke at det er søgning som besvarer
spørgsmålene.

Et site som E har en naturlig stor udskiftning. Der er altid mange som forlader
det. Problemet er at der ikke kommer så mange nye til som der forsvinder gamle.

Jeg håber ikke at man tror at en gang Web 2.0 drysset ud over E vil få kunderne
til at vælte ind. Det er helt urealistisk.

Efter min bedste overbevisning er vigtigste faktor til at få flere brugere at
reklamere mere.

D.v.s. links fra CW og PCW online. Måske i Web 2.0 stil med at vise nyeste spørgsmål
som relaterer sig til artiklens indhold !

Evt. indgå noget samarbejde med nogle gymnasie/datamatiker sites som ikke
konkurerrer med E om at linke til E.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. juli 2008 - 20:00 #12
*GAAAB* E er et produkt afdets brugere, E er 'en vejs', E er autodidakt og kan ikke ejes. E handler alene om viden og kan derfor ikke indeholdes i én entitet.

Og så igen; der er altid et team der gør en forskel ...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. juli 2008 - 20:02 #13
Så i det lys: Hvordan gaber man, så det flytter *nosser'?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
27. juli 2008 - 21:07 #14
... man skaber én forudsætning for videnstilgang, der virkelig gør en forskel.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juli 2008 - 23:41 #15
Idet jeg er enig med arnes betragtninger omkring søgefunktionen og andet, ser tallene for mig desværre ud som din første ascii grafik og ikke din anden. Jeg prøvede for sjov at lave en gennemsnitsberegning får årene og den ser sådan ud

2002: 2068 svar accepteret

2008 er endda kun for et halvt år så det endelige tal ender nok under 1000. Hvis vi fremskriver tendensen, vil Eksperten være helt død ca. i år 2013.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2008 - 00:26 #16
Jeg har en anden statistik.

sum(point for top 20 for hele året):

2002    667525
2003    1046216
2004    981864
2005    985207
2006    664807
2007    558830
2008*12/7    621453

Den peger på min anden grafik.
Avatar billede roenving Novice
28. juli 2008 - 01:25 #17
-- og jeg oplever også klart, at færre spørgsmål finder vej til min mailboks (måske justeringer af kategori-abonnering spiller ind, men næppe troligt med den nedgang, jeg har oplevet på mindst 66%, og nogle få mindre kategoriers fra- og tilvalg !-)

-- men til gengæld er det også min oplevelse, at arne_vs sidste statistik afspejler virkeligheden, og een af de ting, jeg har registreret er, at færre førstegangsspørgere bruger de fulde 200 point i deres første spørgsmål !o]
Avatar billede summer Mester
28. juli 2008 - 10:02 #18
Statistik kan sandelig bruges til mange ting. Jeg skrev 27/07-2008 11:09:53 som en af mulighederne. Ekspertens søgefunktion er bestemt ikke verdens bedste. Søges der på google har man lynhurtig brugbare løsninger og ikke flere år gamle uduelig spørgsmål på eksperten.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. juli 2008 - 11:14 #19
Nu skal man jo huske at der findes løgn, forbandede løgn og så statistik og at man stort set kan bevise hvad som heldst med statistik. Hvem af os der har ret ved jeg ikke, jeg håber at det er Arne og under alle omstændigheder får vi det jo af se i løbet af et par år.

Man kunne så håbe at der kom nogle tiltag der kunne vende udviklingen til en opadgående tendens, ligegyldig om det er det ene eller det andet der gælder i dag
Avatar billede htmlkongen Novice
30. juli 2008 - 23:43 #20
Der er ingen tvivl om at E er stærkt døende.

Der er heller ikke tvivl om (med al respekt til Co- og Admins) at IDG INTET gør ved det - og har nærmest aldrig gjort.

Jeg har logget på idag - jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst var online? Jeg har været bruger herinde siden 2001 - og kan udemærket huske hvor meget jeg hjalp (og fik hjælp naturligvis).

Karma (ingen handling), forskellige jagte internt, (IDG handler stadig ikke), MASSER af fejl i kodningerne, ustablie servere og 4000 andre ting er med til at Exp.dk er hvad det er idag.

Ingen gider læse på hjemmesider lavet i Powerpoint i 1998 (med hjælp fra Word) som IKKE er opdateret. Hey? Er Exp.dk meget bedre? Der er intet sket herinde! Jeg synes det er det mest pinlige af et seriøst firma kan lade sådan en side gå hen. Jeg tror endda jeg har flere mails fra IDG der lover "at det vil der blive gjort noget ved i foråret" "Senest" - altså 2004 eller 2005 - eller begge dele. Der er STADIG intet blevet gjort.

En gang kæmpede man for point (om man ville ha dem eller ej) - men mest for hjælpens skyld. Idag gider jeg ikke tænde computeren for at gå herind - og folks problemer er IKKE blevet mindre - men Exp.dk oplever samme "overhaling" som Google sørgede for med Altavista sidst i 90´erne. Amino mv. (som i mine øjne ikke er verdens fedeste side) tager "kunderne" fra Exp.dk.

Ideen var go (er go!) - men opfølgning er non-existing - www.exp.dk og www.eksperten.dk er intet værd idag i min øjne. Engang var der også svar efter 2-4 minutter.

ÆRGELIGT IDG. Jeg tror de i MANGE øjne har prioriteret MEGET forkert.

http://www.eksperten.dk/spm/839527#rid7165941 ganske skræmmende statistik..

Jeg HÅBER at der er nogle der bruger siden idag - selvom det er svært at forestille sig.

Hilsen en "gammel" seriøst bruger... Engang </Htmlkongen>
Avatar billede htmlkongen Novice
30. juli 2008 - 23:46 #21
Alene "nyheden" er altsigende: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=170
Avatar billede snowball Novice
31. juli 2008 - 00:20 #22
htmlkongen: Jeg vil ikke give dig ret i at IDG intet har gjort for Eksperten. Dog er jeg klar over, at det skyldes at jeg ved ting som I af gode grunde ikke ved noget om ;)

Dine andre punkter:

* Karma (ingen handling): De fjernede det da - det er da også en handling ;)

* forskellige jagte internt, (IDG handler stadig ikke): Hvorfor skulle de også det? Det har de jo "ansat" CoAdmins til at klare, og i den periode hvor en IDG / PCWorld medarbejder var Admin, blev der rent faktisk handlet - http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=159 og http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=162

* MASSER af fejl i kodningerne: Lad os bare sige, at der var en stor årsag til at IDG valgte at kode alt om fra bunden. Så ja, den nuværende version er ikke kodet skide godt.

* ustablie servere: IDG har (af flere omgange rent faktisk) optimeret både servere og kode for at få Eksperten til at køre mere stabilt, og det synes jeg er lykkedes.

Vi kan dog hurtigt blive enige om, at det har taget alt, alt for lang tid for den nye version at blive udviklet, og det har jeg også pointeret over for IDG, og de er heldigvis enige - det går ikke altid som man (forsøger) at planlægge det.

Mht. E-Nye nr. 170, så kan jeg ikke se hvad det har med sagen at gøre. Må vi ikke ønske jer en god sommer?

Snowball / Admin
Avatar billede justrace Novice
31. juli 2008 - 01:45 #23
Hvorfor pokker alt det snak om at der ikke sker noget og regne på statistikker? Hvorfor ikke bruge tiden på at besvare nogle af alle de spørgsmål der rent faktisk bliver stillet? ... sådan at dem der bruger experten også bagefter bliver ved med selv at hjælpe andre?

Det skulle jo nødig ende som en "intern" diskussionsklub. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2008 - 03:30 #24
htmlkongen>

karma er afskaffet

serverne har kørt meget stabilt i lang tid

jeg er meget skeptisk overfor at det betyder noget for brugerne at have det rigtige Web 2.0 look and feel

hvis du læser den statistik som du henviser til så vil du jo kunne se at der stadig besvares
ca. 14000 spørgsmål om måneden
Avatar billede htmlkongen Novice
31. juli 2008 - 11:13 #25
Jeps ved godt Karmaen er smuttet - og det er blevet bedre - men jeg husker også en liste (mener det var Bufferzone) som oprettede fejl og manger. Der kan IDG jo starte? der er stadig MASSER af gå i gang med - men ja små 500 svar om dagen er jo værd at tage med :-) Besvarer du 300 af dem? ;) hehe.

God sommervind
Avatar billede snowball Novice
31. juli 2008 - 15:15 #26
htmlkongen: Det var mig der havde den liste. Bl.a. baseret på http://www.eksperten.dk/spm/645643

Men som tidligere nævnt her i spørgsmålet, så indeholder den nuværende version så mange fejl, og er kodet så dårligt, at det kun kunne betale sig at starte helt forfra.
Avatar billede htmlkongen Novice
31. juli 2008 - 22:14 #27
I bund og grund er vi jo alle enige om tingene.. :-)

Synes bare det er ærgeligt at "toppen" ikke har set hvor vigtig en side det er - og satset ligeså højt.

Jo synes det er fint med det nyhedsbrev :-) - men er det virkelig det eneste der er sket på siden i så mange måneder? Hvad blev der egentlig med harddwarekast - lever det endnu?

Jeg må hellere spørge uvidende (og ikke opdateret) som jeg er:

Hvad er planerne fra IDG i fremtiden? (Fremtiden: Inden nytår :-) )
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
31. juli 2008 - 23:58 #28
Som flere her på listen ved, så var vi nogle der for en håndfuld år siden arbejde med at lave en noget anderledes udgave af et IT-videndelingsfora. At vi desværre var nogle  år forud for vores tid og ikke lykkedes med at få fremskaffet den fornødne kapital er jo blot træls historie.

Jeg tror fundamentalt stadig på, at de drivkræfter der ligger i: Videndeling, respektfuld og rimelig kommercialisering, udkomme til dem der engagerer sig, mulighederne for til alle tider at tilføje / redigerer i / slette egne indlæg, anvendelsen af også levende medier, mulighederne for selviscenesættelse og ikke mindst udbredelse til flere platforme har et storartet fremtid.

Nej, E som vi kender den her og nu er en uddøende race. Alting har sin tid ...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2008 - 00:04 #29
Tjah, eksperten.dk lever - EUG er død. Det er svært at spå ...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2008 - 00:08 #30
Usenet lever på 28. år og har det fint.

Jeg tror såmænd ikke der skal så meget til får at E tager et årti eller to mere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2008 - 00:33 #31
Der er så også dem, der mener at Usenet synger på sidste strofe http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2326848,00.asp - også fra februar http://it.slashdot.org/article.pl?sid=00/02/04/2224201
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2008 - 01:11 #32
Der er altid nogen som mener at ulven kommer.

De dele af usenet jeg bruger trives fint.

At der bliver slået ned ned på distribution af ulovligt materiale i de binære grupper
kan jeg ikke se er et problem for usenet som sådan.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
01. august 2008 - 09:09 #33
Uha ja, eksperten.dk vil helt sikkert eksisterer i mange år fremover. Det er dens nuværende format jeg betvivler, men her kan jeg forstå at man fra ejers side er opmærksom og barsler med en fornyelse af E.
Avatar billede htmlkongen Novice
01. august 2008 - 20:27 #34
Kan fint huske den anden side som desværre ikke fik den store success. (så vidt jeg husker!) Desværee...

Så der er ingen "Om 3 måneder sker det helt store" - nyheder her på E.dk?

Ingen tvivl om at der er potentiale - men det skal jo udnyttes :-)
Avatar billede roenving Novice
02. august 2008 - 04:21 #35
Tjah, http://www.uniteit.dk/ har vist ikke så mange besøgende ...
Avatar billede c-holst Novice
05. august 2008 - 23:18 #36
kunne nu godt tro at folk har færre problemer idag end tidligere.

Hardware virker måske bedre og mere stabilt

styresystemer fungerer som jeg ser det bedre i dag end førhen

Har ikke selv fundet seriøse danske konkurenter til E!,som jo burde være der, hvis behovet var til det. hak endelig på mig for den

spywarefri med flere har givetvis aflastet sikkerhedskategorien en del

tror faktisk folk har fundet ud af at søge mere herinde. en overgang hjalp jeg dagligt eller ofte folk med tv out, det ebede stille og roligt ud og folk fandt svarene selv tror jeg. google kan jo lidt der også

der er måske med tiden kommet langt flere nichefora som med kvalitet og viden er meget fokuserede hvor E! fokuseer bredt, et ex kunne være fotofora
Avatar billede htmlkongen Novice
11. august 2008 - 23:07 #37
Det tror jeg generelt du har ret i :-) - dog tror jeg ikke generelt det bliver mere stabilt.

Hvis vi ser bort fra Vistas startproblemer (som unægteligt i stor grad er der endnu) - vil der fortsat være ged med computere rundt omkring. TV out er i mine øjne heller ikke noget folk VIRKELIG bruger idag. Så det kan også hænge sammen med at der kommer nye og mere spændende ting.

Så længe MS laver "Service"-Packs som de gør nu - har IT konsulenterne arbejde! LOL
Avatar billede c-holst Novice
12. august 2008 - 07:36 #38
Så er der jo brug og smid væk kulturen
bærbare som folk ikke lige fikser selv.

Vil da lige benytte lejligheden til i øvrigt at erklære mig grundlæggende enig i hovedparten af de mange fine og velskrevne indlæg i tråden her.
Avatar billede justrace Novice
12. august 2008 - 08:04 #39
Jamen sikke da en glad og positiv stemning der er ved at være.

Hov, der er lige et spørgsmål, lige i "min" kategori. Nåh nej, hvorfor nu lige hjælpe med det problem, det nytter jo ikke noget, experten dør jo alligevel.

Hey, "Experten", lige et sted for mig og mit problem. Kigger mig lige lidt rundt. Hov, hvad er nu det, er "stedet" ved at lukke? Nå, jamen så er der nok ikke ret megen hjælp at hente her, må se efter et bedre sted til mit spørgsmål.

De to scenarier kunne i der deltager i den her tråd godt være "ophavsmænd" til.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2008 - 15:13 #40
Jeg er ret optmistisk (eller pessimistisk burde man jo kalde det) med hensyn til
at folk fortsat vil have IT problemer af forskellig art !
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2008 - 15:15 #41
justrace>

He he.

Jeg tror ikke at den typiske foerste gangs spoerger kigger meget i denne kategori
inden spoergsmaalet stilles.
Avatar billede Mitt Nybegynder
08. februar 2009 - 22:32 #42
Hej Bufferzone,

Er interesseret i, at få min side optimeret...? Noget du er fandens god til og hvad skal det koste...? Ja, ved godt det ikke lige er til, at sige.

Hvis du har lys til, at give mig et bud på optimal søgeoptimering på et site kodet i php kan du kontakte mig på eventteamet@live.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2009 - 23:33 #43
Jeg har ikke så meget tid til SEO mere. Jeg vil anbefale dig at kigge forbi amino.dk hvor de har flere gode folk der lever af den slags
Avatar billede htmlkongen Novice
07. april 2017 - 00:25 #44
Spændende læsning 10 år efter...

Hvordan går sitet i dag?
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. april 2017 - 08:17 #45
#44

Visse dage kan man gå ind om morgenen og lige läse om der er nogle interessante spörgsmål. Går man så ind om eftermiddagen eller aftenen er de överste spörgsmål fra morgenstunden ikke forsvundet fra listen. Med andre ord, endnu mindre aktivitet.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2017 - 08:25 #46
Stille og roligt, syntes ikke der sker så meget som før om det er fordi at de er blevet bedre til selv at løse problemer på deres computer tror jeg ikke.

Jeg tror der er flere der opsøger ældre sagen og andre IT  klubber / foreninger hvor de møder op for at få hjælp.

Folk er blevet tvunget til at bruge computer og jeg tror mange hellere vil møde op med deres egen computer for at få at vide hvilke knapper de skal trykke på ;-)

Fra SFI https://www.sfi.dk/publikationer/faerdigheder-i-laesning-regning-og-problemloesning-med-it-i-danmark-3621/

"Undersøgelsen viser, at cirka 583.000 personer i alderen 16-65 år "

"mens det er højere, næsten dobbelt så højt (ca. 1 mio.), når det drejer sig om færdigheder i problemløsning med IT (28,4 pct.)"

Der i danmark næsten en million dansker der ikke kan bruge en computer.