03. august 2008 - 12:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Database låst af win XP

Dette er måske et access spørgsmål, måske Operativ system.
jeg absolut intet om Access.

Jeg har en lille access database, som en bekendt (Ikke it kyndig) har lavet for mig. Som jeg bruger en gang om året til et sports arrangement. Den bliver clearet hvert år, og ny data tastet ind.
Databasen bruges til resultat formidling.

Jeg vil gerne have flere ,maskiner til at køre på den sammetidig, så der kan foretages indastning og udskrivning parallelt.

Jeg har nogle PC'er der er sat op i et meget simpelt netværk, hvor jeg bare giver dem nogle faste IP, og sharer en folder ud på en maskine, hvor database filen er, og så har jeg access installeret på alle maskiner.

Nogle maskiner har jeg Windows 2000 på, andre XP, både prof og home.

Mit problem er, at når jeg åbner databasen fra en XP maskine, låser den databasen, så jeg ikke kan åbne den på flere maskiner.

hvis jeg har 2 win 2000 maskiner og en XP, kan jeg åbne begge W2K maskiner først og så XP maskinen, bliver xp maskinen åbnet først eller nr 2, kan jeg ikke åbne fra flere.

Jeg bruger access fra office 2003.
Default file format = access 2000
Default open mode = Shared
Default record locking = No locks
Open databases using record-level locking = flueben sat.

Jeg har mulighed for at installere Win 2000 eller NT 4.0 server på en gammel PC, hvis det er muligt.

Har du løsningen på mit problem, er det langt mere end de max 200 point værd for mig.
Avatar billede mugs Novice
03. august 2008 - 12:57 #1
Kører du med Front- og Backend? Hvis ikke så prøv at opdele db, så hver maskine har en Frontend og backend ligger på seerveren.
03. august 2008 - 13:49 #2
Tak, som jeg skrev med jeg ikke en dyt om access. Men det gør jeg sansynligvis ikke.
Alle installationer er bare default pc installationer.

kan du give mig en kort vejledning, for en mellem dum.
f.eks >options>advanced>bla.bla.

ps. skal lige se F1.
03. august 2008 - 13:52 #3
Lidt cut & paste fra acces help:

There are several ways you can share data in a multiuser environment.

Share the entire Access database You can put the entire Access database on a network server or in a shared folder. This is the easiest method to implement. Everyone shares the data and uses the same forms, reports, queries, macros, and modules. Use this strategy if you want everyone to use the Access database the same way or if you can't support users creating their own objects.

Det er dette jeg gerne vil have til at virke.
Avatar billede mugs Novice
03. august 2008 - 14:43 #4
I menuen:

Funktioner > Databasefunktioner > Opdel database

Ligger der en guide der hjælper dig.
MEN HUSK KOPIEN FØRST
Avatar billede mugs Novice
03. august 2008 - 14:54 #5
Hvis du vil gøre det selv er det ganske simpelt:

1. Tag en kopi og læg den laangt væk
2. Tag endnu en kopi og læg den på netværksdrevet.
3. Tag endnu enn kopi og læg den på en anden maskine, men på et drev der kan læse netværket.
4. Åbn denne 3 kopi og SLET alle tabeller.
5. Gå i menuen Filer > Hent eksterne data > Sammenkæd og find netværksdb og marker alle tabeller og tryk på sammenkæd.
6. Tag en kopi af denne sammenkædede db og kopier den til de andre maskiner.
7. Åbn netværksdb og slet alle formularer, forespørgsler, makroer og rapporter

Sådan. Fidusen er, at du sparer netværkstrafik fordi du ikke skal hente alle objekter over nettet, men udelukkende data i tabellerne. En anden muligher du nu har, er at designe hver enkelt Frontend til den specifikke bruger.
03. august 2008 - 15:57 #6
Tusinde tak :)

Jeg prøver det, og melder tilbage. Det kan godt tage et par dage.

Netværks trafik, er ikke noget problem. Det er et lukket netværk, med maks. 4 maskiner og databasen bliver ikke over 1,5 mb.

Jeg overvejer om jeg skulle købe en netværks HDD. evt. 2, det hele skal godtnok være lavpris og koste gratis, meeen.
Avatar billede mugs Novice
03. august 2008 - 16:37 #7
Du melder tilbage ved lejlighed.

Prøv at komprimere db i menuen Funktioner > komprimer og reparer db, så fylder den aldrig mere en nødvendigt.
05. august 2008 - 13:07 #8
Hej mugs

Jeg rodede med det i går aftes. Efter et par fadæser, lykkedes det. Jeg havde 2 XP maskiner, til at køre sammen.

Jeg har resten af ugen til, at lege lidt mere, for at perfektionere det. Så går vi live i weekenden, med 3 eller 4 maskiner.

Endnu engang Tusinde tak. :)
Avatar billede mugs Novice
05. august 2008 - 13:10 #9
Fint der er fremgang med projektet. Men hjalp det med at opdele db?
06. august 2008 - 14:17 #10
Ja, det ser ud til at løse mit problem :).

2 XP maskiner og en tastatur abe (mig), virker.
Jeg regner med at klargøre det endelige setup for de første 2 maskiner i aften. Få den 3die maskine på Fredag, og den 4de Søndag.
Jeg har lavet lidt taste test i dag, med en maskine (Serveren).

Jeg er optimistisk :)
Avatar billede mugs Novice
06. august 2008 - 14:26 #11
Fint - Jeg er bortrejst TOR til SØN og kan derfor ikke være behjælpelig. Men glæder mig til at høre din tilbagemelding.
06. august 2008 - 15:11 #12
God tur. Ferie?

Du får lige resultat i starten af næste uge.
Avatar billede mugs Novice
06. august 2008 - 15:17 #13
Jeg har en bror der skal giftes FRE i Ålborg. Så jeg benytter lejligheden til et par dage hos min søster på halvvejen. Så man kan vel godt kalde det en miniferie.
06. august 2008 - 18:10 #14
Tillykke med Broren.
10. august 2008 - 19:34 #15
Det virkede perfekt :)

Endnu en gang Tak.

Håber du havde en god tur og fest.
Avatar billede mugs Novice
10. august 2008 - 20:02 #16
God tur og fin fest - Tak
Fint det fungerer, er du venlig at afslutte spørgmålet.
12. august 2008 - 17:29 #17
Afsluttet :). Jeg havde forsøgt at afslutte tidligere, men der opstod en fejl 40.
Avatar billede mugs Novice
12. august 2008 - 17:45 #18
Tak for point :o)
13. august 2008 - 14:47 #19
Selv tak, du har så rigeligt fortjent dem :)

ps. det var godt du gjorde opmærksom på det, jeg havde overset min fejl 40.