Avatar billede kills Nybegynder
03. august 2008 - 19:52 Der er 4 kommentarer

Køb af MAC

Hej allesammen.

Jeg står og skal til USA nu her et stykke tid. Jeg har derfor overvejet at købe en macbook og bruge den derovre et par måneder derovre for derefter at tage den med hjem til dk. Mit spørgsmål er nu hvis jeg køber den derovre og kommer hjem efter 3 måneder og et eller andet skulle gå i stykker på den, kan jeg så den repareret herhjemme under garentien, self. efter amerikansk garenti, som jeg ikke ved særligt meget om ?
Avatar billede virtualpenguin Nybegynder
03. august 2008 - 23:21 #1
Jeg søgte lidt på google og fandt denne side: http://www.maclab.dk/forbrugerguide/ som ser ud til at være lige den du mangler :D jeg har copy pastet et par punkter hertil fra den:

Henter man selv varen f.eks. i forbindelse med en ferie i udlandet, skal der ligeledes betales dansk moms og told. Køber man f.eks. en iPod, som man smider emballage o.lign. væk til, er det dog meget svært for toldmyndighederne at påvise, at man har købt iPod’en på sin rejse. Det gælder dog stadig, at denne praksis er ulovlig.

"Apple yder 'world-wide' garanti på bærbare maskiner, samt på iPod og Airport-produkterne. Dette betyder, at der findes muligheder for at få serviceret disse produkter, uanset hvor man befinder sig."

Tastaturets sprog
Køber du dit computerudstyr i udlandet, skal du være opmærksom på en række ting: Husk at angive, hvis du vil have dansk tastatur. Dansk tastatur kan bestilles på bærbare computere mod en mindre merpris hos f.eks. tyske Novodrom.de.

Strømstikkets form, 110-230 volt
Apples produkter kan håndtere strøminput på 110-230 volt. Du skal altså ikke være nervøs for at en vare købt i USA ikke kan fungere i Danmark med 230 volt. Du kan dog regne med, at du skal benytte en konverter, så det fysiske strømstik passer til en dansk stikkontakt. Det kan købes i en almindelig dansk elforretning. En mere elegant (og dyrere) løsning er at købe Apples ”world travel kit” til bærbare eller iPods, som indeholder en række adaptere til forskellige landes stikkontakter (herunder danske). Tyske stikkontakter er identiske med danske, men engelske stikkontakter er anderledes. Bemærk at du ikke behøver kittet hvis du kan leve med at sætte et almindeligt "8-tals-stik" til din strømforsyning. Sådan et kabel findes som strømkabel til de fleste videomaskiner o.lign. og kan fås ret billigt i enhver elektriker eller radioforretning.

Softwarens sprog
Softwaren er som udgangspunkt engelsk eller på landets lokalsprog. Mac OS X indeholder altid danske og engelske sprogpakker uanset hvor du køber. Køber du en iPod kan du også vælge danske sprogpakker til softwaren.

Udfra det ligner det ikke at du kan det, men jeg ville prøve at skrive til apple, som jeg ikke kan finde en email addresse på :S andet end den med suport til iTunes... desværre, men det ser ud til at det var alt jeg kunne grave op til dig.
Avatar billede kills Nybegynder
04. august 2008 - 12:34 #2
okay, det blev jeg da lidt klogere af, men spørgsmålet er så også om de overholder deres world wide garanti ?
Har selv søgt på apple hjemmeside, men kunne heller ikke finde en mail.
Avatar billede virtualpenguin Nybegynder
04. august 2008 - 13:00 #3
Der må da være en apple butik et eller andet sted i danmark? Kbh måske kan man ikke ringe til dem og så spørge?
Avatar billede w13 Novice
04. august 2008 - 13:06 #4
Apple Stores i DK: http://www.officeline.fi
Der er bl.a. en i Magasin.