Avatar billede tofuhund Nybegynder
06. august 2008 - 09:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Larmende CPU Blæser

Da jeg tændte min PC i morges opdagede jeg til min store rædsel, at min ellers temmelig stille maskine havde fået opgraderet stemmebåndet i løbet af natten.

Jeg har tidligere haft et lignende problem (dog ikke nær så slemt) hvor jeg formodede en ledning var kommet i klemme eller noget lignende. Jeg pillede lidt ved dem og støjniveauet blev normalt igen.

Denne gang er det bestemt ikke en ledning. Hvis lyden var nogen indikation skulle man tro, det var en symaskine. Hvad der overrasker mig mest er, at jeg ikke kan komme i tanker om nogen former for buildup til denne pludselige ændring, hvorfor jeg ikke har nogen reel ide om, hvordan jeg løser det (hvis jeg overhovedet kan). Jeg har læst mig frem til, at symaskineolie kan hjælpe, men jeg har ikke noget ved hånden lige nu.

Bundkort: MSI MS-7025
CPU: AMD Athlon 64 4000+
CPU Blæser: AC Alpine 64.

De tre ovenstående er cirka 1½ år gamle. Desuden investerede jeg for nylig i en 500GB SATAII Samsung Spinpoint F1, men selvom denne har voldt mig betydelig flere problemer end forventet betvivler jeg, at den skulle have noget med dette problem at gøre (den har trods alt kørt upåklageligt siden den kom op at køre).

I betragtning af, hvor meget jeg bruger min PC, er denne larm fuldstændig uacceptabel, uanset om jeg må investere i en ny blæser; men jeg ville frygtelig gerne undgå unødvendige udgifter. Thoughts?
Avatar billede peet-49 Novice
06. august 2008 - 09:23 #1
Køb og indstaller en ny, inden den går så langsomt, at cpuèn bliver for varm, denne type passer f.eks.: http://ph-computer.dk//product_info.php?cPath=53&products_id=590&osCsid=f44e7c9a82fc724ddf742ce96dc5830e
Avatar billede tofuhund Nybegynder
06. august 2008 - 09:42 #2
Er det et tilfældig valg eller baseret på personlig erfaring?
Avatar billede area48 Nybegynder
06. august 2008 - 09:54 #3
Hvis du er sikker på at problemet kun skyldes blæseren, er der vist ikke den store grund til at skifte hele køleelementet. kig evt. på http://www.studiedata.dk/shop/blaesere-40s.html og se om der ikke skulle være en, der passer i diameter.

De oplyser som regel hvor meget en blæser støjer, hvilket ofte betyder at jo dyrere jo mindre støjer den...
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 12:38 #4
Enig i, at hvis det kun er ventilatoren, så skift kun det. Ikke kun fordi det er
billigere, men fordi du ellers også skal rense af for kølepasta og pålægge nyt.
Det er jo noget nemmere med 4 skruer:)
Avatar billede tofuhund Nybegynder
07. august 2008 - 16:44 #5
Jeg har netop installeret en ny, nærmest lydløs blæser, og er yderst tilfreds. Hvis du smider et svar, area48, lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede peet-49 Novice
07. august 2008 - 16:58 #6
:-)
Avatar billede peet-49 Novice
07. august 2008 - 16:58 #7
Sorry- se bort fra mit svar.
Avatar billede area48 Nybegynder
07. august 2008 - 16:59 #8
Takker :-)
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
21. august 2008 - 14:44 #9
Hvilken blæser endte du med at købe?
Avatar billede tofuhund Nybegynder
21. august 2008 - 18:59 #10