Avatar billede dallas16 Nybegynder
07. august 2008 - 21:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan man redde en fejlet BIOS opdatering

Efter jeg på leverandørens hjemmeside læste at jeg skulle opdaterer BIOS, vil min PC ikke starte igen.
Der er sort skærm og 1-2 bip lyde..

Kan jeg redde den på en eller anden måde ?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 23:16 #1
Når man arbejder med Bios, er det CMos. Du har en chance ved at resette CMos.
Det gøres ved at finde en lille jumper på bundkortet, de sidder desværre forskelligt,
men som regel i nærheden af batteriet. På soklen er der 3 metal pinde. Jumperen
sidder på 1 og 2. Den flyttes til 2 og 3, man venter et øjeblik, og flytter så
jumperen tilbage hvor den sad. Her er et par billeder - klik for større billede.
http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 23:20 #2
NB. Der må ikke være strøm fra stikkontakten eller de store batterier hvis det er en bærbar. Eller sagt på en anden måde, computeren må ikke få strøm fra nogen kilde.
Avatar billede dallas16 Nybegynder
07. august 2008 - 23:57 #3
jeg fandt sådan en lille grøn fætter som på billede, men det hjalp ikke rigtig.
Tror du det er den forkerte jumber jeg har haft fat i ?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 00:45 #4
Det kan jeg desværre ikke sige. Farven betyder nok ikke noget. Men der er vel ikke
andre at prøve med? Du havde vel fjernet al strømforsyning, og ventede lidt med
at sætte jumperen tilbage? Du kan også prøve, at tage det lille batteri ud i en
20 minutters tid, men det er nok tvivlsomt, selv om nogen siger det er muligt.
Avatar billede jhkl Nybegynder
08. august 2008 - 00:59 #5
Hvis der er gået ged i din flash, så hjælper det ikke at nulstille cmos. Så skal du kigge i manualen efter en nødprocedure til at flashe bios
Avatar billede starknight_is Nybegynder
08. august 2008 - 03:17 #6
Der er en mulighed !

problemet ligger ofte i at man ikke kan se en skid for at putte det mildt.

Den er dog lidt tricky ..

Det kræver at du kender flash-programmets kommandoer 100% !

Det som du gør er, tager en floppy, smider BIOS image ned på den, laver en batch fil der eksekverer de kommandoer til en ny flash uden at du skal svare Y/N til noget..
den skal tvinge update så at sige.

Det er sku lidt svært at præcisere når man ikke ved hvilken BIOS der er tale om ...
Gør mig og dig selv den tjeneste, skriv navnet på dit bundkort, model og det .. så ser jeg lige om ikke jeg kan lave batch koden til dig som du bare smider på en floppy

har du ikke en floppy er du seriøst på skideren uden pis!
Avatar billede Jensen DK Novice
08. august 2008 - 07:17 #7
Du skal ikke have det lille batteri ud under manøvren, jumperen skal først flyttes til bage når computeren virker igen.
jasveq er du glad for mit billed?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 11:00 #8
silbidor - jeg skrev heller ikke, at det lille batteri skulle ud når jumperen
skulle flyttes.
Dit billede? er et af billederne fra Dig? Hvilket et?
Det er da godt jeg skrev på et af dem, at jeg har fundet dem på nettet.
Men det har du så vel også? Under alle omstændigheder var meningen, at billederne
sulle komme andre til gode, ikke mig selv:)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 11:32 #9
For ikke at fornærme nogen har jeg slettet billederne, samt de mange råd fundet på nettet.
Avatar billede Jensen DK Novice
08. august 2008 - 13:53 #10
Du bliver nemt sur jasveq, det er ikke noget jeg har fundet på nettet, det er noget jeg har betalt for, var bare glad for at du kunne bruge det. Det var det venstre billed.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 14:06 #11
Jeg er skam ikke sur, vil bare ikke krænke nogen af den grund. Og når du så oven ikøbet
kan fortælle du har betalt for det. Det andet jeg har slettet skyldes, at det egenlig
kun var en samling til mig selv. Derfor står der ikke altid hvem jeg har det fra:)
Avatar billede dallas16 Nybegynder
04. januar 2009 - 10:44 #12
jeg lukker dette spørgsmål