Avatar billede xirb Nybegynder
07. august 2008 - 23:54 Der er 11 kommentarer

Brug af 667 Mhz RAM-blokke sammen med 400Mhz RAM

Jeg har en lille HTPC med XP MCE, som har plads til 4 ramblokke på DFI Infinity RS482-bundkortet.
P.t. sidder der 2 blokke deri, hvorpå der står: DDR 512/400 Elixir. Jeg går derfor ud fra, at de er 400 Mhz blokke..
Jeg vil nu gerne ha'en billig opgradering og købe 2 mere.

På edbpriser kan jeg se, at man kan få en 667Mhz Ram-blok til kr. 79,- mens end 400 Mhz-blok faktisk koster meget mere, nemlig 249,-
Se http://kortlink.dk/edbpriser/5mh6

Derfor er mit spørgsmål: Kan man uden problemer bruge disse 667Mhz RAM-blokke sammen med 400Mhz-blokkene??

TAK!
Avatar billede hojben Novice
08. august 2008 - 00:27 #1
Ja det burde du kunne.. MEN de vil alle KUN køre med 400 mhz.. dvs du mister forskellen.
Avatar billede jhkl Nybegynder
08. august 2008 - 00:55 #2
Forskellen er ikke kun i mhz. De billige er DDR2, som ikke passer sammen med DDR1
Avatar billede starknight_is Nybegynder
08. august 2008 - 03:03 #3
JHKL har ret, du vil ikke være i stand til at bruge de 667MHz RAM da de er af en anden type (DDR2)
Det er her et spørgsmål om pest eller kolera i mine øjne, dyre RAM, eller nyt bundkort!?
Avatar billede peet-49 Novice
08. august 2008 - 08:33 #4
Du kan ikke montere 184pins sammen med 240pins ram. DDR" er 240 pins og DDR er 184pins ram.
Avatar billede xirb Nybegynder
08. august 2008 - 09:32 #5
Tak for jeres svar!
Så vil jeg holde mig fra at købe dem..

Dvs. når jeg skal søge efter RAM der rent faktisk kan bruges på Edbpriser, skal jeg altså vælge "DDR SDRAM" under hukommelsesteknologi? Er det så ligegyldigt med det PCxxxx (fx PC3200)?
(Kan regne ud via det første svar, at det må være lige gyldigt mht. Mhz - de vil bare "nedskalere" til laveste fællesnævner.)

ALtså fx nogle af de her:
http://kortlink.dk/edbpriser/5mhv
(Som så ikke er Elixir. Men det gør vel ikke den nogen forskel.)
Fx de billigste: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=121380

Nu da der er 4 slots og de 2 er udfyldt med 512MB-blokke, er det så ikke smartest at smide 512MB i de 2 andre slots også? Eller er det lige så godt blot at bruge et slot med 1 GB i (så har man det sidste fri til 1GB mere senere :-) ):
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=116700
?

Jeg takker mange gange igen for jeres svar - super med lidt hjælp gutter!
Og god weekend.
Avatar billede peet-49 Novice
08. august 2008 - 09:54 #6
PC3200 er det rigtige
Avatar billede hojben Novice
08. august 2008 - 10:17 #7
Det er ligemeget hvor store klodserne er i antal MB. Du vil bare få mest ud af det hvis hastigheden er den samme.

Go Weekend ditto
Avatar billede xirb Nybegynder
08. august 2008 - 10:36 #8
hojben> Nu bliver jeg forvirret. :-)
Vil jeg ikke få det samme ud af at køre med en 400Mhz og en 667Mhz blok - nemlig = 2x400Mhz? Eller ER det virkeligt bedre at ha' 2 x 400 Mhz? :-)
Avatar billede peet-49 Novice
08. august 2008 - 10:59 #9
Den højeste frekvens til din pc er 400MHz (pc3200)
Avatar billede hojben Novice
08. august 2008 - 11:09 #10
Jo det ville du men de "snakker" bedre sammen hvis det er den samme hastighed. Men som peet siger, så vil du ik ku bruge 667 mhz klodserne her :)
Avatar billede starknight_is Nybegynder
10. august 2008 - 02:23 #11
peet-49 har ret, dit system vil kun kunne køre 400 eller PC3200 DDR SD-RAM blokke, du kan dog vælge at købe såkaldte Dual-Channel DDR SDRAM CAS Latency 2 (de arbejder generelt meget hurtigere end blot at købe 2 enkelt blokke på x antal MB stykket)
De koster dog lidt mere, men for mig er det skam det værd 100%