Avatar billede rullemarie Praktikant
12. august 2008 - 15:37 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Ny hjemmeside med frames eller hvad skal jeg benytte.

Hej,

Jeg skal lave en ny hjemmeside. Og mit spoergsmaal er saa, naar jeg nu skal have nogle forskellige vinduer o. lign. er det saa hensigtsmaessigt at bruge frames. Det er nogle aar siden jeg sidst har lavet web. Saa kom endelig med forskellige forslag. gerne med links og kodeeksempler.
Undskyld mine oe, ae og aa, men jeg sidder ved et fremmed tastatur :-)

Paa forhaand tak.
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 15:40 #1
"Når jeg nu skal have nogle forskellige vinduer o. lign." - jeg er ikke helt med på, hvorfor du skulle bruge frames til dette.

De fleste holder sig fra frames i dag og bruger i stedet ServerSide-sprog til at inkludere designet på alle sider.
Avatar billede rullemarie Praktikant
12. august 2008 - 15:50 #2
Forskellige vinduer o.lign referer til rammer og afgraensninger af forskellige omraader af siden.

//Rullemarie
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 15:56 #3
Ok. Ja, som sagt ville de fleste i dag klart lave designet med div-elementer og CSS og så lægge det i én fil, som man inkluderer på de forskellige sider.
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 16:02 #4
Har du købt et webhotel endnu? For så er det lidt væsentligt, om det har ASP eller PHP.
Avatar billede rullemarie Praktikant
12. august 2008 - 16:07 #5
Webhotellet understoetter ASP, men jeg er ikke lige en haj til ASP.
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 16:14 #6
Det behøver du heller ikke være. =) Prøv at lege lidt med at inkludere. Se f.eks.:

header.asp:

<html>
<head>
<title>Hjemmeside</title>
</head>
<body>

<div style="border:1px solid #000;text-align:center">
  <h1>Logo</h1>
</div>

<div style="border:1px solid #000">

footer.asp

</div>

<div style="border:1px solid #000;text-align:center">
  Copyright &copy; 2008
</div>

index.asp

<!--#include file="header.asp" -->

Indhold her<br>
linje1<br>
linje2

<!--#include file="footer.asp" -->
Avatar billede w13 Novice
12. august 2008 - 16:15 #7
Her indsættes header.asp over indholdet og footer.asp under indholdet på index.asp.
På den måde sammensætter du din side med designet og skal kun rette i filerne header.asp og footer.asp, når designet skal ændres, ligesom du gør med frames.
Avatar billede rullemarie Praktikant
12. august 2008 - 16:24 #8
Det ser tilforladeligt ud. Jeg er ved at finde et par tutorials omkring baade ASP og ASP.NET. Der maa jeg saette mig ned og laese lidt, saa jeg faar lidt basal viden om det, inden jeg gaar i gang.
Avatar billede roenving Novice
12. august 2008 - 23:37 #9
-- og en hel del år endnu vil det også være muligt at bruge (i)frames, men på længere sigt er det ikke en option, der kan anbefales !-)

-- jeg var dog doven, da jeg skulle lave noget for en del år siden, og faktisk holder det uden problemer, sikkert også de næste 10 år !-)

Eksempel: http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html

-- dog har jeg taget højde for et af de mest indlysende problemer med den slags, at søgemaskiner ikke kender en evt. omkransende side, som indeholder hele navigationsdelen !o]
Avatar billede rullemarie Praktikant
13. august 2008 - 19:37 #10
Hvis du giver et svar, er der nogle af pointene til dig!!

\\Rullemarie
Avatar billede roenving Novice
13. august 2008 - 23:55 #11
Oki '-)
Avatar billede rullemarie Praktikant
14. august 2008 - 08:10 #12
Tak for hjaelpen begge. Nu kan jeg komme lidt videre.

Rullemarie
Avatar billede w13 Novice
14. august 2008 - 09:59 #13
Tak for point. =)
Avatar billede roenving Novice
15. august 2008 - 01:27 #14
-- også jeg takker for point ;~}