Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 15:08 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Bærbar Kan Ikke Lade Op?

Hej Eksperter!

Har et meget alvorligt problem med min bærbare. Jeg sætter opladeren i stikket (har prøvet anden stikkontakt samt anden oplader). Den kan sagtens køre på strøm, og computeren fortæller mig at den lader op - men batteriet står fortsat på 0%. Hvad kan jeg gøre?

Kan ikke undvære min bærbare, da det er min skolecomputer, og jeg meget gerne skulle kunne bruge den hver dag - så at sende den til reparation er absolut sidste udvej.

MVH
Mads
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. august 2008 - 15:16 #1
Kender du andre med samme type computer? Hvis du gør det kan du prøve deres batteri, for at se om det er batteriet der er noget galt med. Hvis det er batteriet der ikke virker, kan du skaffe dig et nyt batteri (eventuelt på garantien, hvis du har det). Hvis det ikke er batteriet, er det computeren der er noget galt med, og så er der ikke så mange andre muligheder end at sende den til reparation
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 15:27 #2
Tak for dit svar.

Nej, jeg kender ikke andre med samme computer. Desværre.

Nogle gode fif?
Avatar billede j3ppah Novice
18. august 2008 - 15:41 #3
har du haft problemer med utrolig kort tid på bateriet inden den døde helt ?.. altså at den fx kun kunne holde strøm 30 min eller lignende på en hel opladning ???....
Kan du se om lampen med "lader op" tændes når du sætter opladeren i... ?...

Hvis den ikke gør det er det nok højst sandsynligt stikket i computeren hvor du sætter opladeren i, der er brændt af... i så tilfælge vil jeg opfordre dig til at sende den til reperation, hvis den stadig er dækket af garantien... (2 år) fra modtagelse af bærbaren.

hvis ikke den stadig er under garanti, skal du til at vurdere om det kan betale sig at sende den ind til rep, eventuelt ring og spørg hvad de tager for at lave det... jeg vil dog skyde på det er et sted mellem 500-1000 kr.

Håber jeg kunne hjælpe
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 15:54 #4
tak for svaret!

Nej - batteriet har fungeret fantastisk. Garantien dækker stadig - den er ca. 5 måneder gammel.

Igår prøvede jeg at sætte en 17" skærm til. Kan det tænkes det har krævet for meget strøm, og stikket dermed er brændt af?
Avatar billede njalus Nybegynder
18. august 2008 - 18:09 #5
Hej.. Jeg har haft samme problem med min egen bærbar (En Zepto)

Det viste sig at være en fejl fra min side.

Når batteriet var tømt for strøm (100%), og jeg satte strømstikket i computeren, og tændte for den med det samme, så kørte den bare direkte på strømmen fra kontakten.

Men så prøvede jeg at lade den stå slukket i 2 min, før jeg tændte den, også begyndte den at lade batteriet op.. ligesom den altid havde gjort.

Håber det virker for dig os.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 19:37 #6
Hej njalus!

Jeg forstår vidst ikke helt hvad du mener?
Avatar billede njalus Nybegynder
18. august 2008 - 19:49 #7
Sluk din bærbar.

Lad den stå med opladeren i et stykketid.

Det hjalp ved mig.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 19:59 #8
Tak for dit forslag - men det ser nu ikke ud til at virke.

Batteri-ikonet viser ikke at den oplader, men kører man musen over, står der "oplader"

Ingen der ved hvordan det her løses?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 20:32 #9
Nogle mærker bærbare tillader at man kallibrerer batteriet.
Tjek om denne mulighed er til stde i din BIOS.
Løser tit batteriproblemer og giver også tit lidt ekstra levetid på et slidt batteri.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 20:33 #10
P.s. Hvad mærke er din bærbare?
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 20:34 #11
Packard Bell

Hvad betyder det John?
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 20:50 #12
Umiddelbart kan jeg ikke se noget i BIOS?

Har følgende menuer:

Main
Advanced
Security Power
Boot
Exit
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 20:54 #13
Secuity og power var hver sin
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 21:06 #14
Har Asus og her er punktet Power - Battery Calibration.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 21:13 #15
Fandt lige dette - packard bell har åbenbart et program til dette problem.
Om det virker på din specifikke model ved jeg ikke...
Programmet hedder Battery calibrate C2 og er på packard bells side...

(En løsning kunne også være at tjekke om der er en BIOS opdatering...)

Why does the Easy Note battery not charge properly?
Due to the long period of shipping and on-shelf time, it is possible that some batteries may have inaccurate data in the Gas Gauge IC (the IC that keeps track of the status of the charge).

This situation will disappear after a complete charging/discharging process. As soon as the battery has been discharged completely the counters in the Gas Gauge IC will be reset and the battery will be aware of the maximum and minimum charge levels. This process is called the battery calibration.

The Li-Ion battery in the Easy Note will have to be recalibrated in order for the charging process to work properly. There are two utilities to recalibrate the Easy Note battery: DISCHG.COM and the PC Doctor battery run-down utility. The discharge utility will disable the power management feature of the Easy Note so the system will not enter into Suspend mode when the charge reaches the level of 3%. The PC Doctor battery run-down utility will continuously access the hard disk drive, the floppy disk drive and the system resources until the battery is empty. This utility actually performs the same action as DISCHG.COM, but it does not discharge the battery as completely as DISCHG.COM will do.

To use the utility DISCHG.COM, download Battery calibrate C2 from Packard Bell's website and save the downloaded file (DISCHG.COM) into the C:\WINDOWS folder. Restart the notebook into MS-DOS mode and type the command: C:\WINDOWS\DISCHG.COM and press Enter. While the utility is running you will see the following line on the screen (where the ?? are replaced by the actual percentage of the remaining charge):

Battery Capacity = ??% [ BATTERY DISCHARGE UTILITY V1.0A - by FIC R&D ]
When the battery is fully discharged the system will shut down automatically.

The other program to recalibrate the Easy Note battery is the PC Doctor battery run-down utility. To start the battery rundown-utility execute the MS-DOS version of PC Doctor: C:\PCDOCWIN\PCDR.EXE.

When the battery has been discharged with either of the two utilities, restart the notebook with the AC adapter connected to recharge the battery. It will take approximately two hours to recharge the battery up to 100%. Depending on the working load, the battery should typically provide power for two hours.

Battery loses 1% to 2% power per day
The battery loses 1% to 2% power per day, even when the system is connected via the AC adapter to a wall socket. What can I do about this?

To resolve this issue install BIOS version 1.0P (REFBIOS00320500).
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 21:41 #16
Tak for dit svar, igen John.

Stykket: "To use the utility DISCHG.COM, download Battery calibrate C2 from Packard Bell's website and save the downloaded file (DISCHG.COM) into the C:\WINDOWS folder. Restart the notebook into MS-DOS mode and type the command: C:\WINDOWS\DISCHG.COM and press Enter. While the utility is running you will see the following line on the screen (where the ?? are replaced by the actual percentage of the remaining charge).."

forvirrer mig. Hvor finder jeg de værktøjer? Hvordan kommer jeg i MS-DOS mode?
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 21:50 #17
Tænkte jeg ville prøve at installere en ny BIOS version. Efter at have brændt en bootbar skive med min BIOS opdatering, er jeg kommet til at sted med sort skærm, med teksten: A:\> hvor _ blinker, og vil have mig til at skrive noget.

Hvad gør jeg?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 21:52 #18
Glem den vejledning...
Den er vist tudsegammel...

Men prøv at tjekke om der er en bIOS opdatering.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 21:54 #19
Det er der - Læs min kommentar ovenover :)
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 21:56 #20
Lige læst mig frem til at jeg skal skrive dir

Nu har jeg følgende kommandorer jeg kan skrive:

COMMAND
AUTOEXEC
REBOOT
CHOICE
NECCD
T32EPB
AFLASH2
FLASH
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 21:59 #21
Den eneste der umiddelbart fører mig videre er AFLASH2 - hvor jeg får følgende muligheder:

1. Save current BIOS to file
2. Update BIOS to flash memory

Hvad er flash memory?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 22:00 #22
Vil skyde på det er aflash du skal skrive.
Tilbage imorgen og tjekker dine kommentarer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. august 2008 - 22:00 #23
ikke aflash - skriv flash så skulle resten give sig selv
Avatar billede pixar13 Nybegynder
18. august 2008 - 22:07 #24
Nu er den installeret.

Det eneste jeg har under power er LCD Power Saving [Enabled]

Ellers ligner BIOS fuldkommen den tidligere.

Ingen forbedring
Avatar billede pixar13 Nybegynder
19. august 2008 - 17:55 #25
Har nu smidt mit batter i fryseren. Lader det ligge til iaften/nat, og så tager jeg det op, lader det ligge og tø, og se må jeg se
Avatar billede pixar13 Nybegynder
20. august 2008 - 07:07 #26
Batteriet er i nat kommet op af fryseren - det er tøet op nu.

Den gode nyhed er, at den er "opladet" til 72%
Den dårlige nyhed er, at når jeg hiver stikket ud, så går den også ud

Ergo, er der i virkeligheden slet ikke strøm på.

Hvad nu?
Avatar billede broder Nybegynder
20. august 2008 - 09:11 #27
Jeg har lige en kommentar til dette problem.

Jeg ved at feks. Dell computere bruger en lille chip i deres strømforsyning der derved sikre at man for det første kun kan bruge deres strømforsyning, men også at man ikke ved et uheld kommer til at bruge en forkert strømforsyning. Jeg ved at hvis man bruger en anden type strømforsyning, kan man godt bruge den men den nægter at lade batteriet. På Dell’s strømforsyning stik er der 3 pins forbindelse i DC ind stikket på computeren og det ene ben bliver brugt til at identificere strømforsyning altså den fortæller hvilken type den er. Mit bud er at der enten mangler forbindelse i det 3. ben på stikket i strømforsyning eller computer. Eller at chippen er defekt i strømforsyningen.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
20. august 2008 - 10:01 #28
Okay - tak.

Jeg tager over i Elgiganten idag, og spørger hvad de/vi kan gøre ved det.

Vender tilbage engang iaften/morgen
Avatar billede pixar13 Nybegynder
20. august 2008 - 18:27 #29
Elgiganten imorgen :)
Avatar billede pixar13 Nybegynder
22. august 2008 - 07:26 #30
Var i Elgiganten igår. De sagde at de var 99% sikre på det var batteriet - ligesom os. Den skal til reparation, da nogen producenter åbenbart kun har et halvt års garanti på batterierne. Jeg får i mellemtiden en låne-pc fra dem, så jeg stadig kan følge med i skolen.

Tusind tak til jer der har prøvet at komme med en fornuftig løsning