Avatar billede sjoske Novice
18. august 2008 - 17:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Comp. vil ikke starte efter BIOS update.

Hejsa eksperter derude.

Jeg opdaterede BIOS med nyeste version.
Alt foregik efter bogen og sluttede succesfuldt og alt det der.
Men, men, men, da comp. så genstartede, skete der overhovedet ingenting. Den ville ikke starte.

Gode råd var nu dyre, så jeg resatte BIOS (Clear CMOS).
Nu skete der noget. Jeg kunne komme ind i BIOS og vælge default config. Derefter kørte comp. videre og startede WindowsXP op og alt var bare perfekt.

Men når jeg så valgte at genstarte maskinen, skete der intet, når den havde været ude og vende.
Den ville igen ikke starte. Først efter en gang Clear CMOS og vælge default i BIOS, kom der gang i den.

Jeg valgte så den næstnyeste version af BIOS, men uden held. Det var nøjagtig det samme problem.
Derefter valgte jeg selvsamme version som var der i forvejen. Endda to gange. Stadig uden held. Samme problem.

Jeg skal clear CMOS og vælge default i BIOS for at få skidtet til at køre. Efter hver eneste genstart.

Hvad er der gået galt og hvad kan jeg gøre, for at afhjælpe problemet ?

Bundkortet er et ASUS.
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2008 - 21:24 #1
Har du sat korrekt dato og tid i BIOS?
Avatar billede sjoske Novice
18. august 2008 - 21:36 #2
Ja, men det er for så vidt fuldstændig ligegyldig, da BIOS dybest set ingen anelse har om at det f.eks. idag er mandag en dag i august eller om det er juledag 2003.
BIOS kører bare når de rigtige betingelser er tilstede, men hvilke betingelser der her pludselig mangler efter en genstart, ville være rart at vide.
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2008 - 22:10 #3
Nu ved jeg ikke, hvilket bundkort du har, men en del af dem vil ikke køre, hvis ikke datoen er sat korrekt.

Du skriver:

"....da comp. så genstartede, skete der overhovedet ingenting. Den ville ikke starte"

Hvis den genstarter, må der da være sket et eller andet ;-) Hvor langt kommer du i genstarten?

Hvad hedder dit bundkort, og hvordan har du opdateret BIOS?
Avatar billede sjoske Novice
18. august 2008 - 22:27 #4
Bundkortet er et ASUS M3N78-EMH HDMI.

Jeg har flashet BIOS 5-6 gange nu, med flere forskellige versioner, og hver gang er det sket korrekt og succesfuldt. Ingen problemer der. Derefter kan jeg vælge F1 for BIOS setup eller F2 for load setup defaults.
Vælger jeg F1 kommer jeg ind i BIOS og kan foretage alle mulige justeringer, men efter den obligatoriske genstart er der sort skærm. Ingen signaler til skærm.
Vælger jeg derimod F2, kører computeren videre, WindowsXP starter og alt kører perfekt. Helt uden problemer.
Men når computeren bliver slukket eller genstartet, er der igen sort skærm. Ingen signal til skærm.
Hver gang der er sort skærm, er det så bare at CLEAR CMOS, så kører vi igen.

Hvad er det lige der går galt her ?
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2008 - 22:56 #5
Hvilken skærm har du?

Laver du nogen ændringer i BIOS, når du prøver at starte via F1?
Avatar billede sjoske Novice
18. august 2008 - 23:04 #6
Jeg har prøvet at lave ændringer i BIOS efter F1-start, og jeg har også prøvet at lade være. Der er ingen forskel der.

Jeg har en fladskærm hvorpå der kommer billede efter en CLEAR CMOS.
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2008 - 23:10 #7
.... og hvilket grafikkort har du?
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2008 - 23:11 #8
Hvad hedder den fladskærm? Mærke og modelnummer?
Avatar billede sjoske Novice
19. august 2008 - 21:31 #9
Grafikkort: ASUS GeForce 8500 GT
Skærm: HP w2007v
Avatar billede sjoske Novice
21. august 2008 - 21:30 #10
Nå. Har lavet en RMA på skidtet og sendt det afsted.