Avatar billede matz Nybegynder
19. august 2008 - 17:10 Der er 2 kommentarer

Påvirke random tal

Hvordan gør man så det genereret "random tal" bliver påvirket af noget andet? Altså sandsynligheden bliver større for at der kommer et 1-tal på den ene siden end den anden?

Eksempel:

Sore sandsynlighed for hjemmehold.

Derfor er sandsynligheden større ved at de får flere 1-taller.

1-0
2-0
3-0
osv... Og udeholdet har så en lavere sandsynlighed?

Sandsynligheden vil jeg beregne via php i en variable.
Avatar billede matz Nybegynder
19. august 2008 - 17:10 #1
koden:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Tilfældigt tal</title>
</head>
<body>

<script type="text/javascript">
var aNotes=["Han skød ved siden af!","Han brændte!"];
var aScore=[0,0];
var iSec=0;
function newScore(){
    var o=document.getElementById("randomscore");
    var iRnd=Math.floor(Math.random()*2);
    var iScore=Math.floor(Math.random()*2);
    var iNote=Math.floor(Math.random()*aNotes.length);

    aScore[iRnd]+=iScore;

    o.firstChild.nodeValue=aScore.join("-");

    if(!iScore){
        document.getElementById("randomnote").appendChild(document.createTextNode(aNotes[iNote]));
    }else{
        document.getElementById("randomnote").appendChild(document.createTextNode("Der blev scoret!"));
    }
    document.getElementById("randomnote").appendChild(document.createElement("br"));

    window.setTimeout("newScore()",(Math.floor(Math.random()*570)+30)*1000);
}

function updateTime(){
    iSec++;
    document.getElementById("timepassed").firstChild.nodeValue=Math.floor(iSec/60)+" min., "+iSec%60+" sek.";
}

function sendScore(){
    window.location.href="saverandom.htm?rnd=45&eh="+aScore.join("-");
}

window.setTimeout("newScore()",(Math.floor(Math.random()*570)+30)*1000);

window.setInterval("updateTime()",1000);

window.setTimeout("sendScore()",900000);
</script>

<div>Resultat: <span id="randomscore">0-0</span> | <span id="timepassed">0 min., 0 sek.</span></div>
<br>
<div id="randomnote"></div>

</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
20. august 2008 - 06:21 #2
-- f.eks. kan du lave din egen random-funktion, du så bruger:

function myRandom(rate){
  return Math.random()*rate;
}

-- og så bruge den i dine funktioner i stedet for Math.random:

    var iRnd = Math.floor( (player=="home" ? myRandom(1) : myRandom(0.7)) *2);