Avatar billede busch-jensen Nybegynder
21. august 2008 - 16:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Defekt CPU køler eller bundkort?

Hej

Problemet er, at CPU blæseren kraftigt øger antallet af RPM ved genstart af computeren. Første gang computeren tændes efter at have været slukket i et par timer eller så, er der ingen problemer. Ingen støj fra blæseren.

Når så jeg trykker på reset eller genstarter, så begynder blæseren at støje væsentligt mere.

Så spørgsmålet er om det er CPU køleren eller bundkortet, som bør udsiftet - eller måske noget helt tredje, der skal til for at afhjælpe problemet.

Mvh
Busch-Jensen
Avatar billede fluse Nybegynder
21. august 2008 - 19:31 #1
Det er ikke sådan lige til at sige, da det kan være flere ting.så du er nød til at komme med lidt mere info. =)

Start PC'en, og lad den køre nogle timer. Genstart så, og gå ind i din BIOS. Her kan du se din CPU temp, og sandsynligvis også RPM på blæseren. Hvis du poster disse 2 tal (fra når den larmer) ville det hjelpe meget på at komme nærmere et svar. =)

Dog mener jeg ikke det er nødvendigt at skifte noget. Lad os sige det er Temp. føleren, eller blæser styringen på bundkortet der er gået. Så kunne man jo bare installere en manuel kontrol og styre RPM med den. det er ikke særlig dyrt.
Det kunne måske også bare være nok at indstille RPM til et fast tal i din BIOS i stedet for at lade den skrue op og ned for hastighed selv.

Fluse
Avatar billede c-holst Novice
22. august 2008 - 07:29 #2
På mit tidliger job havde vi et par maskiner der også gjorde det. mener ikke det var en fejl, men en funktion, som hang sammen med maskinens evne til at neddrosle den reele cpu hastighed(så vidt jeg husker) når man startede så fyrede den altid op under blæseren, og så var der ro.

Hvad pokker hed den funktion nu
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
23. august 2008 - 10:23 #3
Jeg har været inde og justere lidt på parametrene under "PC Health Status", og nu går CPU køleren ikke helt amok.

Med et højt lydniveau lå hastigheden på 2636 henholdsvis 2721 RPM.

Jeg har en mistanke om, at indstilingerne er blevet nulstillet sidste gang jeg flash'ede bios'en.
Avatar billede c-holst Novice
23. august 2008 - 12:48 #4
så konklusionen blev?

ellers er der jo også mulighed for at indsætte en eller anden form for makanisk enhed hvor du slev kan styre rpm.
Avatar billede fluse Nybegynder
23. august 2008 - 19:27 #5
"Jeg har en mistanke om, at indstilingerne er blevet nulstillet sidste gang jeg flash'ede bios'en."

Det er meget sandsynligt!
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
25. august 2008 - 10:41 #6
Hver gang jeg starter computeren efter et par timers hvile eller så, så er RPM lav d.v.s. omkring 1480 / 1506 - aflæst i BIOS. Efter første reset / genstart, så ryger tallet i vejret, og det samme gør støjniveauet. Så ligger RPM på 2636 / 2721.

CPU temp ligger tilsyneladende på 36-38 grader. Bundkortet er for øvrigt et Abit KN9.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
27. august 2008 - 22:08 #7
Jeg er ikke sikker på, i hvilken situation, køleren er henholdsvis stille og støjende. Jeg overvejer lidt, at anskaffe et andet - og nyere - AM2 socket bundkort... Og se, om det ikke hjælper. Måske også en ny CPU køler. Problemet er bare, at når den nuværende køler er stille, så er den helt stille, så egentlig er jeg godt tilfreds med den. Med mindre altså, at der er en, der kan anbefale mig et alternativ... Skal som sagt passe til socket AM2.

// Busch-Jensen
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
16. september 2008 - 16:04 #8
Har udskiftet bundkort og køler. Nu kører systemet - meget stille og roligt. Dejligt! CPU køler i topklasse.
Nyt udstyr: Asus M2N-SLI. Køler: ZALMAN CNPS 9700 NT CPU Køler

:)