Avatar billede djfonzi Nybegynder
22. august 2008 - 11:14 Der er 3 kommentarer

Underligt printer problem i Windows XP

Hey kloge hoveder.. :)

Kunne ikke finde en bedre titel desværre, da det er ret kompliceret, men jeg vil prøve og forklare så godt som jeg nu kan..

Her på min arbejdsplads har jeg et problem med at tilføje printere på bæbare computere med Windows XP. Alle printerne ligger på en printer server. Jeg tilføjer en printer og vælger netværksprinter og skriver adressen til vores server efterfulgt af printernavn. Det virker fint nok, og den spørger om den skal installere en driver hvilekt jeg så også gør. Herefter virker printeren fint og kan sagtens skrive ud.. Indtil man genstarter pcen!

Når pcen er genstartet skriver den derefter, hvis man prøver og skrive ud eller går ind i egenskaber for printeren, at "Printerens egenskaber kunne ikke vises. Tjenesten spooler kører ikke". Går jeg så ind og ser efter om spooler tjenesten kører i services.msc så er den startet og kører! Og et genstart af den virker heller ikke.

Men hvis man så sletter en printer og tilføjer den igen virker det hele indtil næste genstart. Det underlige er at hvis du har tilføjet 6 printere behøver du kun at fjerne den ene og installere en igen så virker det for alle printerne.. :S

Jeg aner ikke hvad det kan skyldes. Men på vista pc'erne her er der ingen problemer.
Avatar billede poha66 Nybegynder
26. august 2008 - 11:25 #1
Nu skriver du specifikt, at det gælder for bærbare.
Er de på samme net - som printerne, når du genstarter. Hvis maskinerne har 'været ude af huset' har de måske fået en anden IP-adresse. Check IP-adresserne på de bærbare.
Avatar billede djfonzi Nybegynder
26. august 2008 - 11:39 #2
de behøver ikke nødvendigvis at have været ude af huset.. man kan bare genstarte den lige efter man har tilføjet den også vil det ikke virke igen også selvom man ikke har været på et andet net.
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. september 2008 - 22:29 #3
snakker vi arbejdsgruppe eller domæne netværk? hvad er printerserveren for noget? hvilken printer snakker vi om? printerdriver?