Avatar billede anders_lun Nybegynder
28. august 2008 - 10:06 Der er 13 kommentarer

Divs med css til firefox og IE

Hejsa, har prøvet og læse mig til alt muligt på nettet. Og kan stadig ikke få min side www.fynskeolier.dk til at blive vist ordentligt i både Firefox og IE ?

Nogen har sagt til mig at jeg skal droppe divs helt og istedet tabeller.

Andre siger at jeg skal bruge divs og css til min side?

Mit spørgsmål er, hvad gør jeg forkert, når min side vises fint i IE men i firefox er min side helt ødelagt?

Kildekoden kan ses på selve siden:
www.fynskeolier.dk
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 10:37 #1
For mig ser det ud til at IE og FF behandler din #menu forskelligt, da de fortolker left og top angivelserne forskelligt. Jeg sidder lige og forbedrer din kode.

Og hold dig til divs/css - det er fremtiden ;-)
Avatar billede w13 Novice
28. august 2008 - 10:46 #2
Du skal rette:
width:201;
til:
width:201px;
som fejlkonsollen i FF også siger.
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 10:50 #3
Der er generelt en del "fejlkode" på hele siden - kode som skal opdateres. Det er lige før det er hurtigere at kode det om til rent div/css end at rette det der er nu ;-)
Avatar billede anders_lun Nybegynder
28. august 2008 - 10:56 #4
w13, det hjalp desværre ikke :/..

ssv, det vil tage mig en evighed vil jeg tro.

Hvilke fejlkoder er der i min kode? evt. må du gerne skrive dem, så jeg kan rette dem:/
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 11:00 #5
For det første kan du rende den igennem w3c's validator: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.fynskeolier.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

- Der står skrevet om de fejl der er. Ellers kan jeg sætte forsiden op for dig i en ny css/div skabelon, så kan du bare smide indhold ind i den. :-)
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 11:01 #6
Og så ville jeg som det første skifte doc-type til HTML 4.01 Strict -

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Titel</title>
</head>
Avatar billede anders_lun Nybegynder
28. august 2008 - 11:09 #7
Okay mange tak, ssv.

Du må meget gerne lave en css/div skabelon til mig.
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 13:04 #8
-> Jeg skal nok kigge på den skabelon senere idag. Du hører fra mig iaften :-)
Avatar billede anders_lun Nybegynder
28. august 2008 - 14:13 #9
Fik lavet det selv :)... Nu kan jeg bare ikke lige finde ud af hvordan jeg skal sætte det centreret? har det godt nok inde i en tabel som er center" men den virker ikke som om det funger :S
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 14:33 #10
Sæt en width til noget andet end 100%, så virker det ;-)

Ellers kan du lave en position: absolute; left: 50%; margin: 0 0 0 -350px;

Minus-marginen skal være halvdelen af tabelens bredde. Og da jeg ikke kender den, så må du selv lige rette det til :-)
Avatar billede roenving Novice
28. august 2008 - 18:19 #11
-- er det ikke nemmere og bedre at bruge margin:0 auto; ?-)
Avatar billede ssv Nybegynder
28. august 2008 - 22:29 #12
Det skal jo ikke være alt for nemt, roenving ;-)

Ej, jeg mener at have hørt noget om at margin: 0 auto; ikke fungerede i nogle browsere. Men det lader så åbenbart til ikke at være tilfældet. :-)
Avatar billede roenving Novice
29. august 2008 - 15:14 #13
-- i IE6 forstår browseren ikke visse centrale dele af css, hvis ikke man bruger 'the Doctype switch', og dermed tvinger den i standards mode ...

-- altså virker det alle steder, hvis bare man bruger et fuldt kvalificeret doctype-tag inkl. dtd-link !-)