Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 06:00 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Ny computer eller opgradering

Hejsa eksperter.

Jeg har mig en PC som vist lige er fyldt et år, jeg går i tankerne om at anskaffe mig en ny, eller måske bare opgradere.

Her er mine PC specs´
ASRock AliveNF5-ESATA 2+
AMD Athlon 64 x2 Dual Core 6000+ (3ghz)
G.Skill DDRII PC800 CL 5-5-5-15 3 GB ram
420W Linkworld 3210 strømforsyning
Gainward PCI-E NVidia GeForce 8600GTS 256mb
Jeg vil jo gerne have en maskine der uden probs kan kører de spil jeg nu engang spiller, med MAX framerate :)

GTR Evolution samt rFactor (mod´et) pt. har jeg oplevet flere gange at den fryser, samt at jeg igår pludselig fik "sne" på skærmen...frygter at den går ned i et af de løb vi kører online, og det er sgu surt når man kører i team og har 6 timers løb.
Kan det betale sig at købe en ny, eller er det "bare" et gfx-kort opgradering.
Hvis det skal være n ny har compumail en sli maskine til 8-9000,-

Input plz :)
Avatar billede Jensen DK Novice
29. august 2008 - 09:09 #2
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 13:06 #3
kan mit bundkort kører PCI-E 2.0 16x?
Ved det er alm PCI-E 16x
Avatar billede Jensen DK Novice
29. august 2008 - 13:10 #4
Jeg tror det men er ikke 100% sikker.
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 13:58 #6
PÅ asrock´s hjemmeside skriver de: - 3 x PCI slots
- 1 x PCI Express x16 slot
- 2 x PCI Express x1 slots
Ikk noget med 2.0, jeg vil nu helst have udnyttet den max.
Avatar billede Jensen DK Novice
29. august 2008 - 14:12 #7
så er det nok mit sidste link du skal bruge.
Avatar billede Jensen DK Novice
29. august 2008 - 14:18 #8
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 15:20 #9
jeg skal sgu ikk ha en dell
Avatar billede fluse Nybegynder
29. august 2008 - 15:30 #10
Altså, jeg ville ikke ligefrem sige at din computer er så gammel at den burde skiftes.
Men PCI-E 2.0 kan den altså ikke. Derudover er din PSU(strømforsyning) ikke stor nok til at håndtere top end grafik kort. På den anden side, kan man få en meget hurtigere computer til 8000kr uden problemer (specielt hvis man samler den selv).

snupper lige noget jeg har skrevet i en anden tråd:

Quote:
----------------------------------------------------------------------
Core 2 Quad Q6600: ca. 1200kr inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881&searchArea=products&Soegeord=q6600

Scythe Mugen: ca. 350kr. inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879&searchArea=&Soegeord=

ASUS Rampage Formula Republic of Gamers Series: ca. 1750kr inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439187&searchArea=&Soegeord=

OCZ 2 x 2 GB PC2-8500CL5: ca. 800kr. inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=438355&searchArea=&Soegeord=

ATI Radeon HD4870 (fabrikaetet er ligemeget): ca. 1750kr inc. porto
fx: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=459431&Specs=true

Corsair TX750W PSU: ca. 800kr inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397211&searchArea=&Soegeord=

Samsung WriteMaster SH-S223F DVD-RW: ca. 250kr inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=457852&searchArea=&Soegeord=

Samsung SpinPoint T166 HD321KJ 320 GB: ca. 400kr inc. porto
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261690&searchArea=&Soegeord=

Antec Performance One P182: ca. 950kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400012&searchArea=&Soegeord=

Har lavet lidt research og det kan alt sammen erhverves fra 1-2 forhandlere til omkring de 8000kr incl. fragt.

----------------------------------------------------------------------

Man kunne jo så gøre det endnu billigere ved at genbruge nogle dele fra den gamle. Harddiske, CD/DVD drev, kabinet og evt. ram fra den du har kan sagtens ganbruges.

Fluse
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 15:38 #11
dvs du mener mine ram er OK. Troede egenlig at min cpu var i den høje ende :) og ikke behøves at skulle skiftes.

Jeg havde tænkt mig noget liggende: http://www.compumail.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=24&opt=32&type=computere har jo SLI, men hvis du mener den du har skrevet er bedre så bliver det sgu sådan en
Avatar billede fluse Nybegynder
29. august 2008 - 16:00 #12
Jo din CPU er faktisk også ganske fin. man kunne også godt denbruge den, ved at vælge et andet bundkort.

Forskellen på de dele jeg har posted, og den du linker til er generelt set ikke så stor faktisk.

Den du linker til, er en anelse hurtigere pga. SLI men har nogle dele der ikke er lige så god kvalitet som jeg personligt gerne vil have. (kabinet og bundkort) og så bliver det jo til en afvejelse af hvad man vil have, og måske også især hvordan man gerne vil have at kabinettet ser ud.

De dele jeg har valgt der er alle high end og rigtig god kvalitet, men hvis man ville kunne man sagtens skrabe en 1000-1500kr af prisen ved at købe et billigere kabinet, billigere bundkort og ram.

Med det sagt, er det en rigtig fin computer du linker til, og den kan absolut klare alle spil der findes med rigtig høje settings.

Fluse
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 16:38 #13
Fluse, kabinettet´s udseende er fuldstændig ligegodt, performance er det vigtigste, og selvfølgelig holbarhed.

Jeg vil gerne have den til at kører max settings i de 2 spil, hvilken en ville du vælge? jeg er lidt på herrens mark her. ;-)
smid det som et svar, så deler i point
Avatar billede allison Nybegynder
29. august 2008 - 16:42 #14
Avatar billede fluse Nybegynder
29. august 2008 - 17:24 #15
Den du linker til som nr. 2 er en fin pc. så hvis du er ligeglad med kabinettet, og ikke gider samle selv, er det et ganske fint valg.

og en Q6600 er fin, der er ingen grund til at vælge en større.

Fluse
Avatar billede allison Nybegynder
30. august 2008 - 04:10 #16
man kunne vel også i realiteten smide 2x hd4870 i nr. 2, kan man ikk?
Prisen er næsten den samme, men hd4870 er vel bedre?
Avatar billede allison Nybegynder
30. august 2008 - 04:21 #17
Varenr Varenavn Pris Antal
07028  Asus P5N-D nForce 750i SLI DDR2 Kr. 789,-
31189  Corsair TX Series 750W TX750W 14cm SLI Kr. 769,-
43179  Gainward PCI-E GeForce GTX260 896MB 2x DVI Kr. 1.879,-
11001  Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 tray Kr. 1.159,-
16304  Mushkin DDR2 PC2-800 4GB CL5 kit SP Kr. 614,-
22033  Samsung SH-S223F/BEBE bulk black SATA Kr. 200,-
30668  Thermaltake Mambo Uden PSU Kr. 369,-
I alt: Kr. 7.658,-
(excl. moms 6.126,40)
Ja, tror måske det bliver den her. med mindre gfx skal skiftes
Avatar billede djmaster Nybegynder
30. august 2008 - 12:10 #18
Din pc har nogle meget fine specs og jeg vil mene at det ikke kan betale sig at købe en ny pc lige nu. Men grafikkortet kunne sagtens klare en opgradering. Men hvis det kun er GTR Evolution og Rfactor du vil spille, så køb et nvidia 8800GT kort, det kan fås til ca 1000kr og er ca dobbelt så stærk som dit nuværende grafikkort se evt. her :(http://www.tomshardware.com/charts/graphics-cards/3dmark06-v1-0-2-hdr-sm3-0-score,538.html om du skal have en ny strømforsyning er jeg ikke lige klar over.

Jeg spiller selv Race 07 på en bærbar med disse specs:
CPU: Intel Core 2 Duo T5470 1.6 Ghz (800mHz fsb)
Ram: 2GB (667Mhz)
GFX: 256Mb nvidia 8600GT

Kører det i 1280x800 på level 3 Anti aliasing og alt i max (55-65 fps)
Så min konklusion på det må jo være at du er dækket mere end fint ind mht ram og cpu.
Avatar billede djmaster Nybegynder
30. august 2008 - 12:22 #19
Se også evt. her for at sammenligne andre grafikkort. Her sammenlignes framerates i spillet assasins creed: http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-comparison,2007-11.html
Avatar billede allison Nybegynder
30. august 2008 - 13:20 #20
Det er pt kun de spil jeg spiller, der kommer dog andre ind imellem, men bil-spillene hænger ved.
Se nu er jeg jo i tvivl om det "bare" skal være gfx kortet, det er jo den billige løsning pt. Men 8800GT er det bedste som min comp kan klarer?
Avatar billede Jensen DK Novice
30. august 2008 - 13:30 #21
Du kan også køre de link som er 29/08-2008 13:21:11
Avatar billede allison Nybegynder
30. august 2008 - 14:18 #22
ja dem har jeg jo også i overvejelse, men ville sådan set gerne vide hvilket der er det bedste som mit bundkort kan trække
Avatar billede Jensen DK Novice
30. august 2008 - 14:52 #23
Det er det sidste link af de to. men kig på prisen ATI kortet er lidt hurtigere men du kan sikkert ikke mærke forskeld.
Avatar billede allison Nybegynder
30. august 2008 - 16:09 #24
Tror sgu rimelig meget det bliver det her så: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439181&searchArea=&Soegeord=
Åbenbart 2 gfx i et. Men jeg har lige snakket med en af mine "team kammerater" og han siger at mine 3x1 gb ram også trækker det ned, samt min strømforsyning.
Vil min 420w kunne trække det her gfx?
Avatar billede Jensen DK Novice
30. august 2008 - 16:37 #25
Det må komme an på en prøve er det en af de gode strømforsyninger så måske.
Avatar billede Jensen DK Novice
01. oktober 2008 - 07:44 #26
Sker der noget her?  Kan der afsluttes?
Du kan læse her hvordan man giver point / lukker sine spørgsmål.

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar