Avatar billede theoneandonly Nybegynder
01. september 2008 - 10:01 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Problem ved instalation af Windows XP - Kan ikke se harddisken

Som overskriften beskriver, har jeg et problem under instalationen af Windows XP. Computeren kørte med XP før, men da den alvorligt trængte til en formatering forsøgte jeg dette. Jeg kunne imidlertid ikke logge ind på computeren (havde glemt passwordet, da det er et godt stykke tid siden jeg sidst har brugt computeren). Da det ikke kunne lykkes, ville jeg bare boote fra XP cd'en og formaterer og reinstalere der igennem. Men kunne af en underlig grund ikke boote fra cden, hvorfor jeg forsøgte at instalere Windows 98. Det gik fik. Den formaterede harddisken og instalerede, men da den efter at have genstartet skulle starte op for første gang kommer den med en medelelse om, at hukommelsen er for lille (hvilket umuligt kan være tilfældet). Nu har jeg så forsøgt mig med XP igen, og af mystiske årsager vil den nu godt boote fra XP-cd'en. (Jaaa... tænkte jeg) Men nej. Efter den har loaded filer ind ect. siger den, at den ikke kan se nogen harddisk...

Er der nogen der har oplevet et sådanne problem før?

Jeg tænker selv, at man måske skal installere en "tredjepartsdriver" under opstarten af XP instalationen. Men sådan en fulgte der ikke med. Kan man evt. downloade sådan en?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mvh. Christian.
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. september 2008 - 10:25 #1
Ang. fejlen til win98 skyldes det sikkert den slet ikke kan håndtere det antal ram du har i maskinen.

Og ja som du selv beskriver er det nok et driver problem, da du muligvis kører med SATA controller. Du kan muligvis gå i bios og slå sata fra, kan tænkes den hedder acpi her.
Ved du hvad bundkort du har, så kan du sikkert finde driveren på deres hjemmeside.
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2008 - 11:04 #2
Hvis di maskine skal have en SATA driver og du ikke kan "nøjes" med at disable i bios.
Så skal du hente driveren fra producents hjemme side og installere den via F& i windows installationen.

Men du kan også lave en NY windows cd, med SATA driveren installeret, evt. også service packs - hvis ikke din win cd er er incl. service pack.

her er en lille nem vejledning, og ja, den er ikke så vanskelig som det umiddelbart se ud til, jeg har tidligere skrevet denne i et tidligere spørgsmål:
Brug Programmet: NLITE  - http://www.nliteos.com/
Sådan Slipstreamer du en XP cd med f. eks SP3, så der fås en NY cd med XP og Service pack 3 integreret i en cd.
For at lave denne cd, så skal du bruge din XP cd, service pack 3 og evt. din driver til SATA, hvis du kører sata HDD.
Services pack 3 (SP3) kan hentes her – husk at vælge din XP sprogversion:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da

Hent og installere programmet Nlite:
Start programmet op og følg vejledningen, ved at vælge f.eks dansk og programmet er klar.
Nu skal du isætte din WINDOWS XP cd i DVD/CD-drevet – den vil sikkert starte op men luk den ned.
I programmet nNlite, skal du nu vælge knappen ”gennemse” og finde din XP CD i drevet.
Når det er gjort, så beder den dig om at oprette en NY MAPPE, hvor den vil kopier din XP CD`en over i
Her opretter jeg en NY mappe i biblioteket: TEMP – den nye mappe kalder jeg: XPCDSP3,
så stien kommer til at se således ud: C:\Temp\XPCDSP3
Når det er udført, så tryk på knappen næste
Nu vil programmet spørge efter ”forvalg” – det er blot, hvis du tidligere har lavet nogle ændringer osv. I en installation
Som du vil have med, så kan du hente disse ind nu. – Klik på Næste
Nu kommer der et nyt menu skærmbillede med 8  knapper, som der skal vælges af, du kan i princippet vælge alle – men så bliver du senere i forløbet ”tvunget” til at tage stilling til noget du evt. ikke har brug for.
Men som vi er i gang med, nemlig at lave en XP CD med SP3, så skal du som minimum vælge knappen med service packs.
1. Knap:  Service pack  (skal som minimum vælges, for at lave en XP SP3 cd)
2. Knap: Hotfixes og Updates
Har du f. eks:  XP hotfixes, eller andre updates, du vil have med i installationen, så skal du trykke på denne knap.
3. Knap: Drivere  (denne tager jeg også med i install)
Hvis du kører med SATA harddisk,  så skal du højst sandsynlig bruge SATA driveren fra din bundkort cd eller have hentet SATA driveren fra pc producents hjemmeside
4. Knap: Komponenter
Den næste knap er til alt fjerne f. eks komponter fra installationen – f. eks et modem
5. Knap: Uovervåget / ”Unattended”
Her kan du tilføje din cd-key, skrivebordsindstillinger og andre indstillinger så du ikke skal taste eller ændre dette
Under installationen, når du senere skal i gang med at installere din ”nye XP SP3 cd” på din pc.
6. Knap: Valgmuligheder
Her kan du f. eks vælge at ændre på stier
7. Knap: Tweaks
Her kan du lave ændringer i f. eks registreringsdatabasen og opsætning af tjenester.
8. Knap: Bootabel ISO  (skal vælges)
Denne er til at lave ISO installation, så den i sidste ende kan brændes ud på DVD/CD.
Når disse svære valg er foretaget, så klik på Næste
Nu skal du så vælge (finde) din mappe med Service pack 3 (SP3) – tryk på knappen: vælg
Når du har fundet den, så markere den og sig OK
Nu ”streamer” den, din SP3 ind i den ”oprindelige” Windows XP cd, som du tidligere kopierede ind.
Den finder selv ud af om der er dobbeltfiler og hvad den skal bruge -  der går lidt tid med det, det er OK
Den kommer med en boks: Integreret installation er udført” – når den er færdig, klik OK og vent ej øjeblik.
Klik på Næste når knappen blive til rådighed
Nu kommer der en boks, med teksten Drivere. Her trykker du på knappen INDSÆT og vælger
enten Enkelt Driver eller Multi Driver Mappe  - ved enkelt fil er det blot til SAT driveren, ved multi, så er det til alle drivere, men her skal du passe på, at du få de korrekte sorteret fra, da drivere til 64Bit system ikke kan bruges på 32Bit og omvendt.
Nå du har den korrekte driver(e), så klik på NÆSTE
Nu spørger den dig, om du vil STARTE PROCESSEN
Da vi kun har valgt at integrere SP3, SATA driveren og til sidst lave en ISO, så er vi nået til det punkt, hvor der IKKE
Kan tilføjes mere i fremstillingen af en NY XP SP3 cd, med integreret SATA driver – er der glemt noget eller man ønsker ændringer, ja så er det blot at starte med at sige NEJ til at starte processen og derefter gå tilbage og ændre / tilføje.
Men her er vi sikre og vil starte processen med et ”JA” og den klargøre installationen med de ændringer/tilføjelser vi pt. har lavet.  Den viser nu med ”fed” skrift, hvilke kategorier der er ændringer i og hvad installationen skal udføre.
Du kan kun observere dette, der kan IKKE ændres på noget – blot klikke på Næste
Næste billede er at oprette en ISO, du skal ændre på noget, blot klikke på knappen ” Lav ISO”
Nu skal du oprette en ny mappe, hvori du kan gemme din ISO image og sig OK til at gemme
Når dette er udført, så skriver den ”Iso Oprettet med Succes”  - klik på næste  og du er færdig - Afslut
Nu mangler du blot at brænde din ISO ud på en CD / DVD skive og du er klar til at lave en helt ny installation på den
Maskine, hvor installationen selv sørger for at installere SP3 og SATA drivere.

Hvis du så vil have Windows media player 11 på, fra starten (er nemlig ikke på SP3)
så kan du udføre dette:
Du henter og installere :
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/Windows-Media-Player-Integrator.shtml

Så henter du WMP11, hvis ikke du har den: (husk sprogversion)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=1D224714-E238-4E45-8668-5166114010CA&displaylang=da

Så starter du programmet Media-Player-Integrator
I øverste linie "browser"/ finder du WMP11, som du lige har hentet
I nederste linie "browser"/ finder du frem til, hvor du har kopieret din XP cd ind
Når du har begge "felter" fyldt ud, så kan du trykke på knappen "intergrate"
Nu installere den WMP11 i din oprindelig cd og derefter kører du blot videre med Nlite og installere servicepacks, hotfix osv
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
05. september 2008 - 15:49 #3
Hej igen. Jeg fandt driveren på asus' hjemmeside. Nu fungerer det. Mange tak begge to! Lægger I ikke lige et svar begge to, så I kan få nogle point?
Avatar billede haverslev Novice
05. september 2008 - 17:11 #4
:-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
06. september 2008 - 12:44 #5
Svar :)

Godt det spiller