Avatar billede fluse Nybegynder
06. september 2008 - 21:10 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke læse fra hverken CD-RW eller DVD drevet.

Jeg sidder med en lidt ælder Medion maskine, jeg havde tiltænkt at friske lidt op med nyt OS, lidt mere HDD og ram...
(bundkortet er et MSI MS-6701, og der sidder en Pentium D 3ghz på.)

Men jeg løb med det samme ind i et problem, i og med jeg ikke kunne boote fra hverken CD eller DVD drevet uanset hvad jeg prøvede. Jeg har så prøvet at læse fra drevne inde fra windows, men det kan jeg heller ikke få lov til. :(

Jeg har nu skiftet begge IDE kabler ud, og sat dem til således at Primary IDE har CD-RW som master og Harddisken som slave. secondary IDE har DVD drevet som master. hjalp heller ikke. har prøvet at fjerne drevne så windows installerede nye drivere, ,em lige lidt hjelper det... DVD drevet opføre sig somom der ikke sidder nogen disk i, og CD-RW drevet opføre sig somom der sidder en blank disk i... bah

nu hælder jeg jo så til den konklusion at drevne kunne være defekte, men det forkommer mid usansynligt at begge drev skulle udvilke den samme fejl på en gang, så jeg ville lige høre om der var en der har et forslag til en evt. løsning på problemet.

Fluse
Avatar billede zagger Juniormester
06. september 2008 - 22:05 #1
Har du husket at flytte jumperen bag på henholdsvis dvd/cd-drev og harddisk, så de også står rigtigt som master og slave?

Den optimale opsætning er harddisk som master på primary ide, og cd/dvd-brænder som master, og alm. dvd/cd-drev som slave på secondary ide.

Husk også at hvis du vil boote fra dvd eller cd så skal de sættes som first boot device inde i bios.
Avatar billede fluse Nybegynder
06. september 2008 - 22:56 #2
Det er jeg klar over... grunden til at jeg har sat dem som jeg har, var for at se om det vare selve IDE controlleren der var synderen... men hvis harddisken virker, og CD-RW drevet ikke gør, og de sidder på samme port...

jumpere osv. sidder som de skal
Avatar billede fluse Nybegynder
07. september 2008 - 14:51 #3
Lukker igen... Har nu skaffet mig et andet drev, og må jo sige at de 2 andre var defekte.