Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 09:18 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows kan ikke starte op efter installation af Servicepack 3

Jeg har i går opdateret til Servicepack 3 uden problemer; har Windows XP Pro - her til morgen starter Windows normalt op - men strømmen ryger.
Efterfølgende vil Windows ikke starte op - jeg får mulighederne mellem at starte op normalt eller i sidste "normalt konfigurede tilstand" - ingen af mulighederne virker - den kører bare i "sløjfe".....HJÆLP!
Jeg kan forestille mig, at jeg måske skal boote fra CD-rom; men jeg er IKKE ekspert - skal jeg gi' op og få mine PC-drenge ud i morgen??? Trine/Io
Avatar billede peet-49 Novice
14. september 2008 - 09:23 #1
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 09:29 #3
Jeg får også muligheder for at starte i fejlsikret tilstand, men det kan den heller ikke.
Avatar billede Jensen DK Novice
14. september 2008 - 09:40 #4
Tag strømmen fra i 5 min ledningen ud af puteren.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 09:42 #5
Skal det forståes sådan, at din maskine kørte OK med service pack 3 installeret, men under en senere opstart gig strømmen og du kan ikke starte op nu ?

Hvis ja:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:04 #6
Har taget strømmen - duer ikke - jeg prøver at boote fra CD'en.
Har boot'ed - det går fint frem til, at jeg har trykket på R og skrevet EXIT.
Den kan ikke genkende C:\WINDOWS - der står C:\< og jeg kan ikke slette "<"????
????
Avatar billede peet-49 Novice
14. september 2008 - 10:07 #7
Du skriver chkdsk /p /r uanset, trykker enter, når den er færdig, skriver du fixboot, j for ja, når den er færdig skriver du exit.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 10:17 #8
Når du kommer til dette i ovenstående skriv :
1: C:\WINDOWS
Så skal du efterfølgende trykke på "1" tallet, ellers vil den ikke finde windows og komme videre derfra.

Ps. er din harddisk en SATA harddisk ?
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:20 #9
Nu sker der noget....det tager lidt tid, men jeg er fortrøstningsfuld :0)))))
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:25 #10
Lige nu "udfører CHKDSK yderligere kontrol eller genopretning" og det teger noget tid - nå rden er færdig skal jeg så skrive: fixboot, ja og EXIT eller skla jeg skrive: 1:C\WINDOWS og trykke på 1?
Jeg ved ikke om det er en SATA harddisk - hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 10:33 #11
Hvis du kører anvisningen der er lagt 14/09-2008 09:42:50 - så skal du kun skrive
Exit og tryk på enter
Går udfra at du følger ovennævnte og skriver det der står eller ?
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:35 #12
Når jeg skriver: fixboot, svaret den: fixboot kan ikke...systemdrevet, eller også er det angivne drev ikke gyldigt.
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:40 #13
Ja, og skal jeg, når jeg har skrevet EXIT pille XP cd'en ud - og hvornår skal jeg skrive 1:C:\WINDOWS??????
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 10:43 #14
Lille ven, læs nu hvad der står og hvad du skal gøre - lav en ting færdigt af gangen:

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.

Den kommer med følgende på skærmen:
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1    (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:44 #15
...for når jeg skriver EXIT - genstarter den og booter fra cd'en igen!!!!
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 10:53 #16
Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

Det har jeg gjort og så kommer jeg til: C:\>...og når jeg så skriver C:\ WINDOWS kan den ikke genkende kommandoen?????
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:01 #17
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:02 #18
PS. kan du opgave computer navn og model, vil lige tjekke om den kører med SATA driver
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:02 #19
kan du opgave = kan du opgive
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 11:03 #20
Altså, efter "Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren."
står der: C:\>...og der skal jo så skrives noget, men hvad: 1: C:\WINDOWS eller blot WINDOWS eller hvad?
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 11:07 #21
Den er bygget hos Multimedia World i 2002 eller 3 - der står ASUS Systems på den - kan måske hitte kvitteringen.
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:08 #22
Hvis der KUN står: C:\>
Så er der noget galt, den skal finde en partition og det er normalt C:\Windows
(kan også være et endet bogstav, men det vil også fremgå)

Derfor skal du lige sige navn og pc model, derefter skal du ud i en repair istedet for
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 11:18 #23
Det er en SATA driver kan jeg se på opstarten
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:29 #24
Prøv at køre en repair, hvis den ikke kan finde harddisken, så må vi finde sata driveren. Måske har du en bundkort cd, hvor den er på.

Hvad ang. repair, så læg godt mærke til punkt 4. HUSK at trykke på R
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 11:40 #25
Jeg tror, at vi er ude i noget, som jeg ikke rigtigt tør/ kan - men problemet er kredset ind og jeg kan få drengene herud i morgen til "det grove" - du får de 100 points for din rigtigt gode hjælp og din tålmodighed og vilje; det er mig, der er en kylling - hvordan er det lige, at jeg giver points?
Avatar billede haverslev Novice
14. september 2008 - 11:47 #26
Du bestemmer om du vil prøve en rapir eller ej - det er bedere at lade være, hvis man er usikker. Det er ikke en skam at indrømme at man er en "kylling" - jeg betragetre den dog mere som "kende sin egne begrænsning" :-)
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede io Nybegynder
14. september 2008 - 11:52 #27
Tusind tak for hjælpen. Kh Trine