Avatar billede kringleraket Nybegynder
17. september 2008 - 10:08 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Lotto problem

Hej eksperter!

Jeg håber I kan hjælpe med input til en lille diskussion på hjemmefronten.
For nylig var der en som vandt hovedpræmien i Lotto hos vores lokale købmand.

A mener at der er statistisk belæg for at chancen for at vinde i Lotto hos påglædende købmand, nu er mindre end den var før.

B mener at chancen er den samme som den altid har været.

Kan I finde matematisk belæg for A's eller B's argumenter?
Avatar billede aaberg Nybegynder
17. september 2008 - 10:34 #1
Statistisk set er der nøjagtig samme chance for at vinde nu, som der var før den anden butikkunde vandt.

Jeg har desværre ikke nogen matematisk formel der beviser dette.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2008 - 10:50 #2
B har ret

Der er ikke noget i fortidige resultater som paavirker fremtidige resultater
(baade boldene og quickpick er totalt upaavirkede)
Avatar billede borrisholt Novice
17. september 2008 - 10:52 #3
b har ret ...

Lad os antage der findes 10000 forskellige tal kombinationer, der findes mange fler med det er lige gyldigt, og at der findes 30 forhandlere der sælger Lotto.

Når du køber en kupon er din canche 1/10000 for at vinde, og det er den uanset hvor du har købt den.

Princpielt kan det vindende lod være købt hos Købmand 1, 300 lørdage i træk. Det ændere ikke en tøddel på at købmand 2 kan sælge det vindende lod ugen efter .. Det er hele ideen bag at det er tilfældigt.

Jens B
Avatar billede killer_bee Nybegynder
17. september 2008 - 11:37 #4
som alle siger B har ret, samme princip er hvis du kaster med tærninger, selvom man lige har slået en dobbel 6er så kan man sagtens slå det igen lige efter, som arne_v siger forrige resultat påvirker ikke de næste forsøg.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2008 - 12:07 #5
Men alle køber alligevel der næste gang de skal have ny Lotto kupon ;)
Avatar billede hpo Nybegynder
17. september 2008 - 14:24 #6
Hvis der er flere der køber lotto-kupon hos pågældende købmand, bliver chancen for at trække vinderen mindre. Men det er jo blot en antagelse.
-hpo
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2008 - 14:35 #7
en forkert antagelse
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. september 2008 - 14:36 #8
hpo --> How come? Så vidt jeg ved kører det over en server hvilke tal man får. Derfor må det være lige meget, om alle køber sine kuponer hos én eller fordelt udover hele landet.

Kringleraket --> Kunne være sjovt at høre argumentet for B. :P og hvilken af dem mener du selv, A eller B?
Avatar billede kringleraket Nybegynder
17. september 2008 - 14:53 #9
Jeg er B.
Og jeg bygger blot min antagelse på at der, som arne v siger, ikke er nogen form for  hukommelse i dette spil.
Men det kunne være rart at få det underbygget.
Avatar billede geforce3 Praktikant
17. september 2008 - 15:10 #10
Hovsa, det var selvfølgelig A jeg gerne ville høre.:D
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2008 - 15:35 #11
Det er jo boldene som bestemmer resultatet. Der boer vaere ret indlysende at boldene er
total upaavirket af hvem der vandt i sidste uge og hvor kuponen er koebt.
Avatar billede roenving Novice
17. september 2008 - 15:46 #12
-- ingen tvivl om, at det er B, men der er en sjov sammenhæng, fordi der også vil være belæg for at sige, at når man kigger ud over en population af f.eks. Lotto-7'ere, så er chancen for at de er relativt spredt større end chancen for, at de alle er havnet på kuponer fra den samme forhandler ...

-- hvilket jo så ingen indflydelse har på, om den samme forhandler får den igen eller ej ...

-- men hvad, der findes tre slags løgn: løgn, forbandet løgn og statistik !-)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
17. september 2008 - 22:00 #13
geforce3 - Mit problem er nok at jeg ikke helt forstår A's argumentation. Som jeg ser det, er hendes synspunkt, at chancen for at en given Lotto-forhandler har en kunde med en 7'er lille, og chancen for at samme forhandler har 2 kunder med en 7'er er endnu mindre.
Men så er vi vel tilbage ved terningeproblemet. Du har 1/6 chance for at slå en 6'er og 1/36 for at slå 6 to gange i træk, men når du så har slået den første 6'er er chancen vel igen 1/6 for at slå den næste?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. september 2008 - 22:10 #14
Ja, men der er mange som ikke forstaar sandsynlighed.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
18. september 2008 - 09:11 #15
Nå, nu kan jeg vist ikke koge mere suppe på den her, men tak for jeres input.

Hvis I ønsker del i points, så smid venligst et svar.
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. september 2008 - 09:22 #16
:-)
Avatar billede chiefbigchief Mester
18. september 2008 - 15:06 #17
Lige en lille krølle:
Hvis der er for mange af A`s slags bliver chancen for at der næste gang er en 7er hos købmanden mindre da han sælger færre kuponer.
Der er også folk som køber kuponer steder hvor der lige har været en stor gevinst og så sælger købmanden måske flere kuponer og derved bliver chancerne større for at der er gevinst hos den pågældende købmand.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. september 2008 - 15:19 #18
chiefbigchief - nej chancen for at den som sælger flest har en 7er er ikke større, det er stadig den samme som hos ham som har solgt 1 kupon, men sansynligheden er større. Og da kernen i diskussionen er om man har mindre chance for at vinde hvis man køber det hos en som lige har haft en viner så er det stadig ligemeget for dine chance til at vinde.
Avatar billede aaberg Nybegynder
18. september 2008 - 15:27 #19
Chancen for at der kommer en gevinst hos en bestemt købmand, er selvfølgelig større, hvis der er flere som køber lod der. Men chancen for at vinde for hver enkelt køber, er den samme uanset hvor han køber sit lod.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
21. september 2008 - 20:58 #20
Nå aaberg, det var åbentbart kun dig der var interesseret i point ;-)
Avatar billede Hetlund Nybegynder
30. juli 2011 - 11:02 #21
i glemmer bare en lille faktor.. jo alle siger at fortiden ik påvirker fremtiden, hvilket jo er sandt nok. men man er nødt til at stille det op i to forskellige sansynligheds situationer
A. "forskellen" er ens på fortid og fremtid
B. hvorfor er der altid en der er mere heldig en den ande??

man siger jo tit at nogen kiosker er heldigere end andre. men det har ik noget med kiosken at gøre. men dem der spiller. for hvad vi ik ved er jo hvor mange der spiller det ene sted og hvilke systemer og hvor mange penge der bliver der brugt
så det svært at sige... med mindre man ved at det de kiosker der er med i regne stykkerne kun sælger LYN LOTTO hvilket jeg tvivler ;O)

in other words there is no way to know.
men en ting er helt sikkert du vinder ik hvis du ik spiller hehe... jo jo vise ord ;O)