Avatar billede gurumaster Nybegynder
23. september 2008 - 06:50 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Opstartsfejl af XP

Hejsa...
jeg har købt en 2 år gammel dell dimension 9100 stationær.
på den har jeg installeret win xP proff.
installationen gik fint men....
den vil kun starte op i fejlsikret tilstand !
Når jeg forsøger at starte op normalt, rebooter maskinen bare, og stopper så ved F8 billedet, der hvor man bl.a. kan vælge fejlsikret tilstand. Jeg har også forsøgt med "Sidste kendte opstart hvor systemet virkede, men her rebooter maskinen også bare.
Hvad pokker kan der være galt, det er selvfølgelig en original XP (den Servicepack)
Nogle gode ideer ??
Avatar billede gurumaster Nybegynder
23. september 2008 - 06:51 #1
UPs...der skulle have stået XP (Uden servicepack)
23. september 2008 - 06:59 #2
.. hvis den har kunne 'se' internettet - eller rettere sagt internettet 'se' den UDEN M$ ServicePack - og sansynligvis også uden Sikkerhedsprogram(mer ?) - så er du 'angrebet' af 'snavs' med det samme !!!

Sååååå - det er en OMMER !!!

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 07:12 #3
Inden du kommer på nettet så skal du have installeret SP1 den kan du hente her.
ftp://ftp.sdu.dk/pub/microsoft/xpsp1/dk/xpsp1_da_x86.exe
Når den er lagt ind så skal du installere SP3.
Du kan hente den Danske udgave af SP3 her, du skal ikke tage dig af at der står til it-teknikere og udviklere,.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Og så et antivirusprogram feks. Avast.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 07:16 #4
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 07:55 #5
Det vil nok være smart at lave en slipstrimet installationsskive med XP og SP1 og SP3 på, så slipper du for en masse bøvl i fremtiden.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
23. september 2008 - 09:27 #6
Jeg tror nu altså mest at det har noget at gøre med at din BIOS er sat til SATA eller PATA og at der sidder en IDE harddisk i din maskine. Dette kan du se inde i din BIOS.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 10:50 #7
karise larry - Ok det er bedst, ikke at have netforbindelse under installation.
Men jeg har læst, der er gjort forsøg hvor adskillige computere stod ubeskyttet
i mange timer, uden at en eneste af dem blev inficeret. Det er først når man selv
aktivt går på nettet, det bliver rigtigt farligt. Så mon ikke risikoen er overdrevet?

gurumaster - hvinken type harddisk har du, og hvormange?
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 11:27 #8
Det er set flere gange at der er kommet snavs på under installering af XP, er blevet behandlet her på eksperten.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 13:51 #9
Spørgsmåler er så, i hvor mange tilfælde, der realt var tale om "snavs" og hvormange
gange en bruger, på opfordring, bare laver en geninstallation???
Men vi er da enige i, at det er klog, at tage netstikket fra under install, for
hvorfor skulle man da ikke sikre sig bedst mulig.
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 14:50 #10
Da den laver brokkeri og man ikke er kommet længere så er det en god ide at geninstallere med formatering undervejs, og så lægge mine link med Servis pakker ind inden man går på nettet.
23. september 2008 - 15:43 #11
Bare for at 'spame' videre i denne tråd:
En total geninstall af XP MED Internetforbindelse (stikket i PC) OG XP finder/instalere LAN drivers med det samme OG IKKE har en form for Router imellem... så går det hurtigt galt... selv UDEN at brugeren har aktiveret/brugt IE endnu...
Dette har jeg selv oplevet flere gange (med vilje)...
MED en Router imellem er der dog noget/lidt beskyttelse imellem...

Men Internetstikket UD AF PC hele vejen igennem kan pænt (!) anbefales...
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 16:39 #12
Ja en slipstreamed XP med SP3 er det bedste. Det kører jeg også selv med.
At lægge SP3 oven i bunken, til sidst, kan give problemer. Det oplevede jeg
selv i første omgang, indtil jeg tog konsekvensen med en slipstreamed.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
23. september 2008 - 18:22 #13
Altså....Jeg kan slet ikke komme ind i windows.
Kun hvis jeg gør det i fejlsikret tilstand.
Xp er lige lagt ind på den, så der er intet "snavs" eller lignende.
Den har overhovedet ikke haft forbindelse til nettet.
Det er en sata harddisk, og i bios står den korrekt.
Avatar billede osigaard Nybegynder
23. september 2008 - 18:56 #14
silbidor - Det er unødvendigt, først at hente SP1 og så SP#.
SP3 indeholder SP1 + SP2 + alle opdateringer indtil Udgivelsen som SP3.
Avatar billede osigaard Nybegynder
23. september 2008 - 18:58 #15
Rettelse !
SP# = SP3
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 19:03 #16
Prøv at se, om den vil starte normalt uden CD/DVD drev.
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2008 - 19:22 #17
osigaard > "SP3 indeholder SP1 + SP2 + alle opdateringer indtil Udgivelsen som SP3."
Nej, det er desværre ikke rigtigt, rigtig mange tror at de blot kan installere SP3 på en maskine uden nogen form for SP - men den skal have/indeholde minimum SP1
http://technet.microsoft.com/da-dk/library/cc164204(en-us).aspx

gurumaster >
fjern alt unødvendig USB fra maskinen
Gå derefter i bios og lave en "load default settings" - husk at gemme ændringen

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 19:34 #18
haverslev - Det du skriver om SP3 er ikke i overensstemmelse med microsoft:

Oversigt
Windows XP Service Pack 3 (SP3) indeholder alle opdateringer, der tidligere er udgivet til operativsystemet. Denne opdatering indeholder også et mindre antal nye funktioner, som ikke ændrer kundernes oplevelse af operativsystemet væsentligt.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2008 - 19:37 #19
Må desværre skuffe dig, der er ikke SP1 indholdt i SP3 - resten er OK
http://technet.microsoft.com/da-dk/library/cc164204(en-us).aspx
Avatar billede Jensen DK Novice
23. september 2008 - 19:58 #20
Hvis SP1 ikke er der kan SP3 ikke lægges ind.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2008 - 20:00 #22
Jeg er nu ikke personlig skuffet, for jeg havde allerede SP2 da jeg lavede min
slipstreamede XPSP3. Men jeg må indrømme, at den tekst fra microsoft ville have
fuppet mig, for det stemmer jo ikke med hvad du skrev. I midlertid viser dit link
klart, at du havde ret. Til gændgæld viser det sig også at microsoft tekst på den
side jeg linkede til, er kritisabelt misvisende.
Avatar billede osigaard Nybegynder
23. september 2008 - 20:03 #23
Overview
Windows XP Service Pack 3 (SP3) includes all previously released updates for the operating system. This update also includes a small number of new functionalities, which do not significantly change customers’ experience with the operating system.

Note: Customers running Microsoft Dynamics Retail Management System (RMS) are advised to install a hotfix for a Microsoft Dynamics RMS issue prior to installing Windows XP SP3.

DO NOT CLICK DOWNLOAD IF YOU ARE UPDATING JUST ONE COMPUTER: A smaller, more appropriate download is now available on Windows Update. The best way to ensure you get Windows XP Service Pack 3 is by turning on the Automatic Updates feature in Windows XP. You can use our step-by-step instructions or, if you prefer, let us do it for you.

The Microsoft Download Center site is your only authorized web source for downloading a licensed copy of Windows XP Service Pack 3. To report a website offering unlicensed copies of Windows XP SP3 for download, please send e-mail to: piracy@microsoft.com or visit http://www.microsoft.com/piracy/ReportingUs.mspx.

Top of page

System Requirements
Supported Operating Systems: Windows XP Home Edition ; Windows XP Professional Edition ; Windows XP Service Pack 1; Windows XP Service Pack 2
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2008 - 20:05 #24
Jeg var også af den ovebevisning at SP3 indehold ALT - men efter jeg har prøvet på at installere SP3, på en maskine uden nogen form for service pack - det kunne jeg ikke.
Fik derefter af vide af en kollega, at der minimum skulle være SP1 på maskinen og henviste tillige til siden: http://technet.microsoft.com/da-dk/library/cc164204(en-us).aspx
Avatar billede osigaard Nybegynder
23. september 2008 - 20:09 #25
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4

Oversigt
Windows XP Service Pack 3 (SP3) indeholder alle opdateringer, der tidligere er udgivet til operativsystemet. Denne opdatering indeholder også et mindre antal nye funktioner, som ikke ændrer kundernes oplevelse af operativsystemet væsentligt.

Bemærk! Kunder, der kører Microsoft Dynamics Retail Management System (RMS), bør installere en hotfix til et problem med Microsoft Dynamics RMS, før de installerer Windows XP SP3.

KLIK IKKE PÅ HENT, HVIS DU KUN SKAL OPDATERE EN ENKELT COMPUTER: En mindre og mere håndterlig overførsel er nu tilgængelig på Windows Update. Den bedste måde til at sikre, at du modtager Windows XP Service Pack 3, er at aktivere funktionen Automatisk opdatering i Windows XP. Du kan bruge den trinvise vejledning eller lade os gøre det for dig, hvis du foretrækker det.

Webstedet Microsoft Download Center er den eneste godkendte webkilde til overførsel af kopier af Windows XP Service Pack 3 med licens. Hvis du vil rapportere et websted, der tilbyder kopier af Windows XP SP3 uden licens til overførsel, skal du sende en e-mail til: piracy@microsoft.com eller besøge http://www.microsoft.com/piracy/ReportingUs.mspx.

Toppen af siden

Systemkrav
Understøttede operativsystemer: Windows XP Home Edition ; Windows XP Professional Edition ; Windows XP Service Pack 1; Windows XP Service Pack 2

Toppen af siden

Instruktioner
Klik på knappen Hent på denne side for at starte overførslen, eller vælg et andet sprog på rullelisten, og klik på Skift.
Gør et af følgende:
Klik på Gem eller Gem programmet på disken for at kopiere overførslen til computeren og installere den senere.
Klik på Åbn eller Kør programmet fra den aktuelle placering for at starte installationen straks.
Toppen af siden

Relaterede ressourcer
Windows XP TechCenter
Windows XP Service Pack 3-hvidbog
Toppen af siden

Se, hvad andre henter
Andre, der hentedeNetværksinstallationspakke til Windows XP Service Pack 3 til it-teknikere og udviklere hentede også:
Netværksinstallationspakke til Windows XP Service Pack 2 til it-teknikere og udviklere
Microsoft® Windows® Værktøj til fjernelse af skadelig software (KB890830)
Windows® Defender
Opdatering til Windows XP (KB951978)
Sikkerhedsopdatering til Windows XP (KB951376)
Toppen af siden

Relaterede filer og programmer
Windows XP Service Pack 3 Overview - Dansk
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2008 - 20:15 #26
Om du skriver det på Dansk eller Engelsk er vist ligemeget :-)
Avatar billede osigaard Nybegynder
23. september 2008 - 20:27 #27
Har dog også prøvet at installere successfuld med en ren XP Homeedition, men også prøvet at ville slipstreane en dansk HP Windovs XP home, og den ville sgu ikke acceptere Dansk SP2, så måtte bruge slipstreamet Microsogt Windows Home Edition, men med original Product-Key.  :-)
Det er jo ikke altid det ønskede opnås i første hug.:-)
Avatar billede haverslev Novice
23. september 2008 - 20:39 #28
Vi laver alt i føste hug :-) - nej selvfølgelig ikke, men prøvede mere end 1 gang at ville installere SP3 direkte, men desvære nej og hentede så Sp1 som skrevt i linket og bingo SP3 installeredes efterfølgende korrekt.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
24. september 2008 - 13:42 #29
jeg tror ikke at det har noget at gøre med Servicepack eller ej.
Men ellers tak for de mange indlæg.
Jeg har nu fulgt de vejledninger/forslag der er kommet, men desværre, det har ikke hjulpet, den nyinstallerede Dell vil absolut KUN starte op i fejlsikret tilstand.
Så problemmet er desværre ikke løst endnu...
Avatar billede osigaard Nybegynder
24. september 2008 - 14:02 #30
Avatar billede haverslev Novice
03. oktober 2008 - 19:27 #31
Avatar billede gurumaster Nybegynder
04. oktober 2008 - 13:16 #32
Beklager den sene respons. Men jeg fik desværre ikke løst problemmet ved hjælp af nogle af forslagene.
Løsningen blev, at jeg forsøgte at installere Vista istedet for.....OG DET VIRKEDE...!!!Nu er der igen "liv" i maskinen. Hvad der så var problemmet fik jeg desværre ikke opklaret. Men tak for de forskellige svar allesammen.
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2008 - 13:23 #33
Ja. bedere sent end aldrig - håber du bliver glad for Vista :-)