Avatar billede skyttegaard Nybegynder
26. september 2008 - 18:17 Der er 5 kommentarer

Forslag til stationær PC

Hej,

Jeg skal til at udskifte min PC og kunne godt tænke mig at høre lidt forslag til, hvad jeg med fordel kan købe.
Maskinen skal primært bruges til video- og billedredigering og kun i begrænset omfang til spil. Så CPU og Ram er mere vigtigt end det nyeste grafikkort, og jeg kan også sagtens nøjes med onboard lydkort frem for det nyeste X-Fi.

Umiddelbart tænker jeg:
- Intel Core 2 Duo eller Quad processor
- 8 GB Ram. Jeg kan eventuelt nøjes med 4 GB i første omgang, men så skal der være plads til senere udvidelse. Altså ikke noget med 4 x 1GB eller et system med kun 2 slots.
- Mellemklasse grafikkort (GeForce 9600 GT, 9800 GT eller noget i den prisklasse). Det skal helst være nVidia, da jeg har dårlige erfaringer med Linux drivere til ATI.
- SATA-II hardisk på 500-1000 GB.
- Kabinet, strømforsyning mm. skal være forholdsvis støjsvagt, men behøver ikke være helt lydløst. Jeg kan godt leve med et par 120 mm blæsere i kabinettet, men gider ikke høre på en hysterisk 40 mm skod-blæser.
- Firewire er et krav, men kan evt. være på et PCI-kort, hvis det ikke er direkte på bundkortet. Det behøver ikke være Firewire 800.
- Øvrige "småting": USB-porte, Gbit LAN, DVD-brænder.
- Skærm, mus, keyboard og OS har jeg.

Prismæssigt skal jeg gerne lande på 5-8000 kr.
Mit problem har primært været at finde maskiner med (plads til) mere end 4 GB Ram. Et enkelt godt bud er Vision Intel Game fra MM-Vision:
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99107&type=pcsystem
Men jeg vil gerne have lidt flere muligheder at sammenligne med og også gerne høre lidt vurderinger og erfaringer.

Jeg er klar over, at der ikke kan gives ét entydigt svar, men nu sætter jeg 60 points af og fordelere blandt de bedste forslag.

På forhånd tak!

Peter
Avatar billede coderdk Praktikant
26. september 2008 - 19:15 #1
Mit forslag:

2x Asus EN9600GT/HTDI/512M 9600GT 839,00
1x WD Caviar GP 7500AACS 750GB SATAII 676,00
1x Antec Three Hundred 382,00
1x NorthQ NQ-4775-650B-FLEX 650 Watt PSU 620,00
1x LiteOn LH-20A1S-11C 241,00
1x Gigabyte GA-EP35-DS3P, LGA775 849,00
Intel Core 2 Quad Q9550, BOX 2.155,00

I alt 7.618,-

(Priserne er fra shg.dk)
Avatar billede coderdk Praktikant
26. september 2008 - 19:17 #2
Hov:

1x Gigabyte GA-EP35-DS3P, LGA775 849,00
1x Intel Core 2 Quad Q9550, BOX 2.155,00
2x Corsair TWIN2X4096-8500C5DF, 2x2048mb 1.856,00
1x Asus EN9600GT/HTDI/512M 9600GT 839,00
1x WD Caviar GP 7500AACS 750GB SATAII 676,00
1x LiteOn LH-20A1S-11C 241,00
1x Antec Three Hundred 382,00
1x NorthQ NQ-4775-650B-FLEX 650 Watt PSU 620,00

I alt 7.618,-
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
26. september 2008 - 19:19 #3
Tak for forslag. Shg har jeg tidligere handlet hos med gode erfaringer, men var hoppet forbi dem denne gang, fordi de tilsyneladende ikke længere havde deres "system-konfigurator". Men jo - dit forslag ser bestemt godt ud. Ser lige, om der kommer andet.
Avatar billede showsource Seniormester
26. september 2008 - 20:02 #4
Jeg ville ikke købe en ny comp i dag uden en SSD systemdisk !
+ evt. en hurtig ( 10000+ ) sata disk.

Så hellere en langsommere CPU, men på et bundkort som "spiser" en hurtigere hvis det er.
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
27. september 2008 - 14:00 #5
showsource:
Jeg havde leget lidt med tanken om SSD systemdisk, men gik bort fra det igen da:
- Det er stadig meget ny teknologi til privat brug og derfor stadig i det stadie, hvor prisen (sandsynligvis) falder hurtigt.
- Jeg kan nemt smide en SSD disk i senere uden at nogen tidligere investeringer er spildt. En CPU-udskiftning betyder, at den gamle CPU ryger ud - en SSD disk betyder bare, at der sidder et ekstra drev.
Jeg kan heller ikke gå for meget på kompromis med CPU, da specielt behandling af Raw-billeder kræver en del af CPU'en. Jeg kan nøjes med Core 2 Duo eller Quad i stedet for Extreme - men jeg kan ikke gå ned under Core 2 (Jeg har prøvet at køre Lightroom 2 på min Core Duo med 3 GB Ram - det er for tungt). Og så er der bare ikke plads til også at smide et par tusinde ekstra efter en system-disk i første omgang.
Men under alle omstændigheder tak for rådet.

Mvh,
Peter