Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 13:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

tydning af kode

er der nogen der ved hvordan løser denne opgave :-)

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=38ab772b-8dab-406e-bb4c-b534c28d4b15&log=y&decrypt=

mvh Anita
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 13:57 #1
Den eneste tekst jeg kan se som hint er:

"Overstående kordinat er ikke rigtig og skal ikke bruges.
For at finde cachen skal man først løse koden.

Cachen er en micro og indholder en logscroll så husk blyant og en FFC"

Hvad er opgaven egentlig? Skal koden brydes?

  // Steeven
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 16:38 #2
ja det er koden der skal brydes
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2008 - 16:54 #3
Står der ikke nul-nul-otte et sted (det er snyd at få hele løsningen, ik') ?
Avatar billede mbulow Nybegynder
04. oktober 2008 - 16:55 #4
Jeg vil ikke løse den helt for dig... Så er det ikke lige så sjovt... Men gerne give et par hints...

1) Du skal erstatte hvert enkelt tegn med et almindeligt bogstav...

2) Se de 10 tegn som står lige før punktum i den første linje. Kan du bare ved at se på tegnene se hvilket ord der står? De første 4 ligner "otte", de sidste fire ligner "tyve" (bekræftes med t og e fra "otte"). De to midterse må være "og". Der står altså "otteogtyve".

Indsæt nu de bogstaver på de rette pladser og se om du selv kan finde resten :)
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 17:13 #5
det er også mere en hjælp til at komme igang, jeg efterlyste
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2008 - 17:17 #6
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2008 - 17:40 #7
Hvor meget hjælp har du brug for?

Prøv at følge mbulow's metode - den virker. Den endelige løsning er en ren talkode (skrevet med bogstaver).

Det 'ord', der står før det første punktum er, som mbulow sagde, tallet "otteogtyve". Heraf kan du altså se, hvilket tegn, der betyder "o", hvilket der betyder "t", hvilket der betyder "e" osv. Så har du altså allerede mange af tegnenes betydning.

Hvis du nu tager og skriver hele koden ned på papir, men bytter alle de tegn, som går igen, ud med de bogstaver, som du ved de står i stedet for, så har du faktisk det meste af svaret. Resten af de manglende bogstaver kan du gætte dig til.

  // Steeven
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 19:01 #8
jeg har først lige fået tid, til at kigge på det igen nu. Men det lyder som om jeg godt kan finde ud af det nu.
Jeg har været helt forkert på den, for jeg troede at hvert tal, repræsenterede et tal :-)
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 19:14 #9
så er den knækket, tusind tak for hjælpen

vil du lægge et svar, mbulow
Avatar billede mbulow Nybegynder
04. oktober 2008 - 19:28 #10
Svar...

Tror faktisk jeg bliver nødt til selv at kigge lidt på Geocaching.

Jeg fandt ud af at der er noget ca. 50m fra hoveddøren. Et sted jeg har været utallige gange uden at opdage noget mistænksomt, så det må undersøges nærmere her en af dagene :) hehe
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 19:39 #11
synes absolut du skulle kigge lidt nærmere på http://www.geocaching.dk/index.asp det er en ganske fornøjelig sport.

mvh Anita
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2008 - 20:00 #12
Jeg regner med at placere sådan en dims et sted i vores skov - og selvfølgelig annoncere placeringen. Det kan være vi ses ;)

(Jeg skal bare lige have hjælp til det der GPS-noget - jeg kender een, der gør det, så det kommer en dag hvor vi begge har tid.)
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 20:14 #13
vi regner også med at vi snart får lært, hvordan man lægger cache ud...

må jeg være nysgerrig og spørge hvad du "hedder" i cache sammenhæng (siig her)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2008 - 21:13 #14
Ingenting - så langt er det ikke kommet. Og jeg går altså ikke på jagt efter dem - alt så rigeligt at holde styr på ungerne.
Avatar billede vardepigen Praktikant
04. oktober 2008 - 21:31 #15
okay :-)