Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
05. oktober 2008 - 21:07 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sluk for harddisk, når den ikke bruges

Hej.

Jeg har Windows Vista Home Premium, og der er den smarte funktion i, at de harddiske jeg ikke bruger, de bliver automatisk slukket efter x minutter (så jeg slipper for harddisk-larm, ikke så meget de 5 øre jeg sparer om året på det). Mit problem er at jeg gerne vil have dem til at forblive slukket, indtil jeg manuelt tilgår dem, da de tit startes op uden jeg har bedt om det (sikkert nogle andre processer der vil tilgå dem).

Er der nogen der ved om man enten kan få Vista til lade brugeren tænde og slukke for harddiskene manuelt, eller om der findes et 3. parts program der kan dette, i Vista?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
05. oktober 2008 - 23:50 #1
Nej der ingen funktion i Vista der kan gøre det.Hvis der skulle findes et program der kunne det,ville det nok blive noget irretende at skulle give tilladelse til eller selv aktivere en disk hele tiden.Og det ville nok også føre til et hav af fejlmeldinger hele tiden fra Vista eller andet software der ikke kunne komme i kontakt med en disk.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 09:19 #2
Du kan evt. prøve at slå search indexeren fra - Den har det med at tilgå diskene ;P Hoveddisken tilgår sikkert også disken ofte, hvis du har en pagefil - Hvis du har nok hukommelse, kan du også slå pagefilen fra...
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
06. oktober 2008 - 12:11 #3
1: Det kan godt være det er rigtigt :) Hvis man kunne få de "ekstra" harddiske til at fungere som en ekstern harddisk, ville jeg ikke mene der ville være problemer, da de hovedsagligt benyttes til backup-data, som stort set kun skulle tilgås af min, manuelt?

2:Jeg har 4 GB ram, så jeg kan prøve at slå pagefil fra, og se om det hjælper på tænd/sluk. Hvis jeg slår search-index fra, kan jeg så ikke søge "hurtigt" mere?
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 12:17 #4
Yep, du kan slå indexing fra på bestemte drev også...
Hvis du slår indexing fra, søger den en hel del langsommere, ja...
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. oktober 2008 - 20:17 #5
Det korrekt at index service slået fra kan hjælpe lidt,og hvis du beholder page filen på Feks C drevet hjælper det også.Sørger du så oven i købet at holde programmer på det drev også,ja så er der jo minimalt belastning/brug af de andre drev..Og så er "larmen" fra dem jo også skåret ned til et absolut minimum..

Index service kan du jo beholde på C drevet,hvor det jo så også er der du søger oftest.
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:13 #6
Det ser ud til at der kun anvendes page fil på C: fra start, og index-service har jeg slået fra på de andre diske, så nu tror jeg ikke diskene benyttes, bortset fra når jeg manuelt tilgår dem (stort set).

Tak for hjælpen begge to. Smid et svar, coderdk, så får I begge point :)
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 22:17 #7
ok :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
07. oktober 2008 - 13:40 #8
Det var fint :)