Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 16:23 Der er 13 kommentarer

Opgradering af Dell Optiplex GX280

Hej Eksperter!

Jeg har planer om en snarlig opgradering af min PC. Jeg vil gerne kunne køre GTA IV, når det udkommer om et par måneder. Det er kravet, sådan helt på bundlinjen. Nu ved jeg godt der ikke forefindes specifikationer på spillet endnu, men man kan vel antage nogle minimumskrav inden for rimelighedens grænser?

Jeg har brugt AIDA32, da jeg er lidt i tvivl om hvad mit system i grunden understøtter, men jeg er ikke blevet ret meget klogere.

Min PC indeholder:

2 x 512 MB DDR2 SDRAM (DDR2-800) (400 MHz)
2 x Intel Pentium 4 CPU 2.80 GHz
1 x 80 GB Seagate IDE HDD & 1 X 500 GB Maxtor 4 Ekstern HDD
(Windows XP PRO SP3)

Grafikkortet der oprindelig fulgte med PC'en gik desværre bort, og jeg slaves med computerens onboard grafikkort for tiden.

Jeg forestiller mig en RAM opgradering og så selvfølgelig et nyt grafikkort. Men hvad skal jeg gå efter?
Og hvordan bliver jeg klog på hvilken type grafikkort jeg skal erhverve mig?
Da jeg i sin tid havde en forudsætning for selv at svare på mit spørgsmål, med alting bare PCI eller AGP.

Håber nogen vil sætte sig ind i mit spørgsmål. Og bed mig endelig uddybe, hvis der er noget jeg mangler at opgive.

Mvh Nikolaj
Avatar billede reinelt Nybegynder
06. oktober 2008 - 17:51 #1
http://www.gtopala.com/siw-download.html  siw with installer download måske mere specifik end aida. og kopier oplysninger herind.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 18:50 #2
Du vil forhåbentlig ikke have at jeg skal poste alle oplysningerne? For det er da godtnok en lang smøre!

Kan du ikke specificere, hvad det er jeg skal kopiere herind?
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:00 #3
Nu fandt jeg, ad anden vej, ud af hvad mit motherboard er for en størrelse:

Socket: LGA775
Expansion Slots: 3 PCI, 1X1 PCI Express, 1X16 PCI Express
Chipset: Intel 915 Express
Supported CPUs: Intel Pentium 4, Celeron, Prescott
Other Features: Hyper-Threading Technology Support
Connectors: Printer Port, (6) USB 2.0 Ports, 1 COMM Ports, 10/100/1000 LAN
Peripheral Interface: (2) Serial ATA (SATA) Interface
Other: One IDE Channel Supporting ATA-66/100/133 and Floppy Port
Video: 1X16 PCI Express Slot and Intel 900 Graphics Accelerator
Audio: Standard Sound Audio System
Supported Memory: DDR2
Maximum Memory: 4 Dual Channel DIMM Support for up to 4 GB of memory

Håber det kan bruges?
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:10 #4
For nu ikke at fremstå komplet retarderet, og med frygt for samme, er det så ikke korrekt antaget at jeg kan have op til 4GB ram?
Af typen 'DDR2 SDRAM'
Grafikkort skal være af et '16 PCI Express' - ?

Hvis jeg har ret, kan nogen så komme med et bud til opgraderingskomponenter?
Avatar billede reinelt Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:50 #5
jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men der kommer nok en og hjælpe dig, nu har
du i hvert tilfælde givet gode oplysninger.
Avatar billede fluse Nybegynder
06. oktober 2008 - 21:01 #6
9800GTX fx dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473596&searchArea=&Soegeord=

Ram afhænger lidt af hvor mange sokler der er på dit bundkort, men eftersom du køre win XP kan du ikke udnytte mere end 3gb MAX.

Hvis du har 4 sokler kan du købe 2 af disse Kingston HyperX 1 x 1 GB PC2-6400.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=156348&searchArea=&Soegeord=

Hvis du kun har 2 sokler må du bruge 2gb blokke for at komme op på de 3 (så går der lidt til spilde, men ram er jo pisse billigt så who cares ;) Kingston HyperX 1 x 2 GB PC2-6400:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373737&searchArea=&Soegeord=

Uden at vide det med 100% sikkerhed, vil jeg mene at du også skal have en ny strømforsyning for at kunne trække grafik kortet ( eller et vilken somhælst andet moderne GFX kort) og der er denne Corsair TX750W rigtig fin til prisen:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=397211&searchArea=&Soegeord=

Du kan formodentlig også godt skifte din CPU ud med en core 2, men der skal nok bios opdating til, og da jeg ikke ved hvilket bundkort du har, kan jeg ikke sige med sikkerhed om du kan...

Fluse
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 21:38 #7
Fluse > Tak for dine forslag!

Jeg var af den opfattelse at to processorer på hver 2.80 GHz, ville kunne klare arbejdet?

Min strømforsyning er en stakkels 300W PSU, så det var da en mulighed. Kunne en 500W ikke også gøre det?

9800GTX er et fint bud. Er det prisklassen jeg skal op i, hvis jeg skal kunne afvikle spil som GTA IV?
Avatar billede thesqunk Nybegynder
06. oktober 2008 - 22:13 #8
Nu har jeg kigget lidt på det hele selv og har fundet et par ting jeg forestiller mig.

Hvad ram angår, så var fluses bud om 1x2GB Kingston HyperX ram, meget fint.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=373737&searchArea=&Soegeord=
Ender nok med blot at købe en enkelt blok, så jeg har 3GB. Det burde vel være nok?

Omkring blæseren, fandt jeg denne, på 620W, som har fået fine anmeldelser:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306655&searchArea=&Soegeord=

Hvad grafikkort angår, tror jeg desværre 1200,- lyder lidt for pebret. Kan jeg klare mig med et kort som dette, eventuelt?
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386940&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede fluse Nybegynder
06. oktober 2008 - 23:38 #9
Ram og PSU du har valgt er okey, men kender ikke noget til PSU'en og vil derfor ikke sige noget om kvaliteten af den osv. :)

Hvis du skal ned i den pris på GFX kortet ville dette GALAXY GeForce 8800GT være et meget bedere køb:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420957&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede thesqunk Nybegynder
07. oktober 2008 - 04:18 #10
Nu var rammene jo dit valg, så selvfølgelig da. :)

Jeg gik ud fra at et par gode anmeldelser på edbpriser.dk var et udtryk for en genrelt udemærket PSU, så tror jeg vælger den - hvis du altså mener at det er nødvendigt.

Vil et 8800 GT kunne trække krævende moderne spil? Eller ligger det lige en prisklasse for lavt? Og har det meget sige at det kun er 256MB frem for de 512 på 8600 GT kortet?
Avatar billede fluse Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:39 #11
hvis din nuværende PSU er på 300w er den ikke god nok til et moderne GFX kort, så der skal absolut en ny til.

8800GT kortet er et betydeligt bedere kort en 8600 GT kortet, på trods af den mindre ram mængde. Jeg kan jo ikke sige noget om, hvor lang tid frem i tiden at dette GFX kort er "godt nok". Men det kan pt. trække alle spil nogen lunde fornuftigt. Dog skal du nok ikke forvænte at kunne køre de nyeste spil i 1920x1200 med 4xAA og 8xAF. For det kan det ikke. Men det kan godt så det er til at leve med, og det vil jeg tro at det kan et pænt stykke tid endnu. Men du skal altså huske, at i denne prisklasse er vi nede i midden af preformance. så et "high end" GFX kort er det ikke.

Hvis du vil ofre lidt mere, kan du få et PNY GeForce 9 9800GT (512 MB) til ca. 1000kr men så mener jeg 100% at det er dumt at spare de sidste 2-300kr i forhold til 9800GTX kortet.

Fluse
Avatar billede thesqunk Nybegynder
14. oktober 2008 - 16:02 #12
Jeg har kigget lidt på dit råd og jeg synes det lyder rigtig fornuftigt. Det ville, som du siger, være dumt at spare 2-300 kroner væk på lige præcis det område.
Dette er bare en formodning, men en grafikprocessor som GeForce 9 9800GT er vel på sin vis også et high-end grafikkort?

Hvis i vil smide et svar begge to, så vil jeg lukke for nu, med en 20/80 til hhv. Reinelt og Fluse.

Tusind tak for hjælpen og for den tid, specielt du, Fluse, i har lagt i mit spørgsmål.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2010 - 22:25 #13
Skal der ikke lukkes her ;)