Avatar billede judgey Nybegynder
16. oktober 2008 - 18:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lugt fra køleskab!!

Hej eksperter

I dag gik hvorfor gamle køleskab ud. Vi fik hurtigt fat i et nyt fra den lokale butik, som lån, men...
Da vi tænte det gik der 5-10 sekunder til der lugtede så kraftigt at man ikke kunne gøre andet end at sprinte væk!!
Jeg er intereseret i at finde ud af hvilken gas det var der lugtede sådan.

Det lugtede af cigerat røg.
Køleskabbet kørte i 40-50 sekunder, hvorefter man kunne lugte det hos naboerne!!
Det røg fra kompressoren.

Mere ved jeg desvære ikke :/

Mvh. Søren
Avatar billede off-line Nybegynder
16. oktober 2008 - 19:55 #1
Jeg ved ikke så meget om det men Isobutan er en kulbrinte ((CH3)2CHCH3)
Det fortrænger luftens ilt og er brandfarligt og virker bedøvende.Køleskabets
ribber er åbenbart utætte, så få det ud af huset hurtigst muligt.
NB. dette er altså ikke skrevet af en fagmand.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. oktober 2008 - 20:00 #2
Ps. Det kan muligvis kun handle om kompressoren, uden at det har forbindelse
til kølegassen Isobutan.
Avatar billede haverslev Novice
16. oktober 2008 - 20:19 #3
Hvis det er utæt i køledelen på rør/kompressordelen, så er det sikkert freon eller CFC gas som det også kaldes. Det er fremstillet af kemiske forbindelser af klor, fluor og kulstof - det er forbudt at bruge på grund af at det ødelægger ozonlaget osv.
Men det kan også være en støjkondensator der er gået, den indeholder lidt olie, men hvis den bliver defekt, så vil der som regel også være lidt røg da den sidder som det første på "strømkredsen" inden den kommer strøm til selve kompressoren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Freon

http://da.wikipedia.org/wiki/CFC
Avatar billede off-line Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:25 #4
Så vidt jeg ved, er der ingen nyere køleskabe som bruger Freon, da det er forbudt
i Danmark. De bruger allesammen  Isobutan, som ikke skader ozonlaget.
Avatar billede gunfar Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:39 #5
har oplevet et køleskab lugte
men her lå fejlen i den bakke som sidder bagpå køleskabet det er en bakke som tager al kondensvandet inde fra skabet som opstår når man anbringer varm mad til afkøling
det der var sket var at der var kommen madaffald (flydende ) med ud grundet tidligere spild inde i skabet når så k-skabet kompresser kører afgiver den varme som så får dette mad affald til at gære med deraf dårlig lugt
men tror nok mere på en utæthed i dit k-skab..såå  ud med skabet og køb et nyt
Avatar billede gunfar Nybegynder
16. oktober 2008 - 22:41 #6
Giv miljøet et kys og et Gram

http://www.gram.dk/
Avatar billede haverslev Novice
17. oktober 2008 - 14:11 #7
javseg - nu skriver han jo gamle køleskab og freon (cfc) blev også anvendt op til ca år 2000
Står f.eks også i et af linkene
;Den 2. marts 1989 besluttede de 12 lande i EU at forbyde produktionen fuldstændigt fra udgangen af århundredet
Avatar billede off-line Nybegynder
17. oktober 2008 - 14:21 #8
haverslev - det var det gamle køleskab, som gik ud. Der blev så lånt et "Nyt"
Og forretningen ligger vel ikke inde med et køleskab som er 8 år gammelt?
Avatar billede haverslev Novice
17. oktober 2008 - 21:50 #9
ahh, det "nye" - havde læst det som det "gamle" der var gået læk :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. oktober 2008 - 23:55 #10
Kender det fra mig selv. sommetider er man lidt for hurtig:)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. oktober 2008 - 16:13 #11
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede haverslev Novice
21. oktober 2008 - 19:08 #12
Avatar billede judgey Nybegynder
24. november 2008 - 22:33 #13
sådan..