Avatar billede farouche Nybegynder
17. oktober 2008 - 23:23 Der er 24 kommentarer

Farveforskel PS CS3

Hej

Er ved at lave lidt design til en hjemmeside men har et problem med farverne som jeg aldrig har oplevet.

I PS ser det hele rigtigt ud, men går jeg ind i 'Save For Web & Devices' har alle farver pludselig ændret sig en smule.

Gemmer jeg her som PNG24 eller jpg, og åbner filen fra disken i Windows standard billedviser ser farverne rigtige ud som de gjorde i PS.

Nu uploader jeg PNg24 filerne til web siden og når jeg her ser dem i browseren er farverne igen forkerte.

Nogen der har en forklaring på hvad der sker. Har lavet en del webdesign i PS og har aldrig oplevet dette "fænomen"

På forhånd tak
Avatar billede hcma Novice
18. oktober 2008 - 00:00 #1
web-safe colours ?
Avatar billede farouche Nybegynder
18. oktober 2008 - 00:04 #2
Mnjaeeeh den siger da godt nok at de ikke er web safe. Det har nu aldrig været et problem før
Avatar billede hcma Novice
18. oktober 2008 - 08:00 #3
så har du været heldig ;o)
du skal nok gøre det til en vane at benytte websafe colors, for det er altså grunden til farvekorrektionerne
Avatar billede farouche Nybegynder
18. oktober 2008 - 09:21 #4
Nææææh det tror jeg såmænd ikke har brugt alle mulige farver uden problemer.

Kan bare slet ikke forstå problemet.

Hvad er det præcist der gør at den korrigerer?

Har man f.eks. et fotografi af en person skal det jo ikke korrigeres i farverne ?
Avatar billede hcma Novice
18. oktober 2008 - 09:49 #5
meget firkantet fortalt, så kan nettet kun gengive meget få farver korrekt og hvis du "overskrider" nettets farvespektrum korrigeres der via algoritmer.
Avatar billede prodic Mester
18. oktober 2008 - 16:00 #6
Umiddelbart ville jeg forsøge at resette PS's preference-file, og se hvad det gjorde ved sagerne.
Som hcma nævner, så er farverummet begrænset til webbrug, men det har aldrig været et så udbredt problem. Især ikke i kraft af at reele websafe colors er begrænset til max. 15-20 primært grønlige nuancer/farver.
Farverne vil dog ændre sig til webbrug men det bør være marginalt. Hvorvidt det er tilfældet i dit eks. skal jeg selvsagt ikke kunne afgøre.
Avatar billede farouche Nybegynder
18. oktober 2008 - 21:28 #7
Prøvede nu at lave det hele med websafe colors, men alligevel ændrer farverne sig. Desværre fra noget godt til noget virkelig skidt at se på.
Avatar billede hcma Novice
18. oktober 2008 - 23:52 #8
har du, som prodic skriver, prøvet at resette pref-filen ??
Avatar billede farouche Nybegynder
19. oktober 2008 - 09:35 #9
Jeps, og da ikke hjalp lavede jeg en komplet reinstall af PS.

Jeg er bare lidt forvirret. Men det kan da godt være at jeg har ramt nogle uheldige farver.
Avatar billede hcma Novice
19. oktober 2008 - 09:42 #10
så er jeg lost :o((
Avatar billede farouche Nybegynder
19. oktober 2008 - 09:58 #11
Tror bare jeg lave en Side med to farver: Sort og Hvid, det kan nok lade sig gøre :)
Avatar billede prodic Mester
19. oktober 2008 - 10:04 #12
Har du mulighed for at teste billedet på en anden installation af PS - bare for at se om det er specifikt for din installation.
Har du mulighed for evt. at anvende en anden farveprofil end den nuværende? Evt. lave en ny farveprofil der overskriver den nuværende. Er formodentligt kun aktuelt hvis du har kalibreret din skærm eller anvender monitorens icc-profil.
Evt. kan du forsøge at uploade filen - såfremt den må ses af andre - og evt. lade dem forsøge at genskabe problemet. Som alternativ kan du også uploade screenshots af det normale workspace og af save for web-dialogboksen.
Avatar billede hcma Novice
19. oktober 2008 - 10:26 #13
der er flere steder man frit kan uploade ting og sager, men hvis du ikke lige kan finde dem, er du velkommen til at sende filerne til mig, hvorefter jeg nok skal uploade dem på mit eget ligge site, så alle kan følge med og få mulighed for at deltage.
du kan finde min e-mail adresse under min profil
Avatar billede hcma Novice
19. oktober 2008 - 10:33 #14
glemte lige at jeg har slettet min e-mail adresse under min profil, så du får den lige her:
mailto:hcma@hcma.dk
Avatar billede farouche Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:49 #15
Ser ud til at jeg laaaangt om længe har fundet frem til en løsning.

1. Satte farveprofilen i CS til sRGB IEC61966-2.1
2. Satte Proff setup til Monitor RGB
3. Satte hak i Proof colors.

Nu er det jeg ser i IE MEGET tæt på det jeg ser i design mode i CS3
Avatar billede doggy82 Praktikant
23. oktober 2008 - 23:09 #16
Ja. Arbejd altid i sRGB til web :)
Avatar billede farouche Nybegynder
23. oktober 2008 - 23:49 #17
Ja fandt en artikkel der beskrev en del om det generelle problem med at PS og WEB browsere ikke ser farver på samme måde.

Har så dog ikke helt fundet ud af hvad hvad Proofing går ud på, men det hjælper ihvertfald på at man ser det rigtigt.
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2008 - 08:22 #18
Den artikel vil jeg meget gerne se. Har du et link?
Forklaringen findes formodentligt nærmere i, at Save For Web-dialogboksen per default konverterer et evt. farverum til sRGB.
Ved konverteringen vil evt. farver derfor ændre sig fra det viste til noget i visse tilfælde markant anderledes.
Dog ville jeg i dit tilfælde ikke anvende Monitor Color som Proof Color med mindre din skærm vitterligt er kalibreret.
Jeg ville - formodentligt - i et webmiljø have indstillet mine Color Settings og anvendt Working RGB som Proof. Samtidig ville jeg have kalibreret mine skærme.
Avatar billede farouche Nybegynder
24. oktober 2008 - 09:26 #19
http://www.gballard.net/psd/saveforwebshift.html

Ja ville skam også gerne kalibrere skærmen, aner bare ikke hvordan :)
Avatar billede hcma Novice
24. oktober 2008 - 14:59 #20
hej så er jeg tilbage fra ferie
farouche >>  vil du stadig have at jeg uploader "farveforskellene" ?
Avatar billede prodic Mester
24. oktober 2008 - 15:15 #21
En kalibrering består enten af en fysisk kalibrering via en kalibreringsenhed.
Denne løsning koster desværre prisen på enheden, hvilket er i omegnen af de 2000 kroner.
Den lidt billigere, ja faktisk tæt på gratis, er at du ændrer din skærms farvetemperatur til D6500/6500. Så er du nået en del af vejen.
Hvilken løsning du vælger afhænger af hvad du ønsker at opnå. Som jeg fornemmer det, så bør en ændring i skærmens temperatur til D6500/6500 være tilstrækkeligt.
Avatar billede farouche Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:34 #22
Ja det læste jeg godt nok, men kan ikek rigtigt finde noget sted i min skærmopsætning hvor jeg kan ændre farvetemepratur.

Måske jeg skulle læse manualen ;)
Avatar billede farouche Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:35 #23
>> hcma

Nej tak, tror jeg er kommet videre med det.
Avatar billede farouche Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:40 #24
Har nu sat den til Preset mode Warm, mener at det normalt svarer til 6500