Avatar billede msoee Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cellereference i filnavn

Hej eksperter :)

Vil gerne have hjælp til dette eksempel

Jeg befinder mig i et ark ved navn "Ark 2009.xls", og har angivet en kolonne med titlen 2008 (kolonnen skal bruges som sidste års reference i et budget for 2009)
  1    2
A  År  2008

='C:\Dokumenter\msoee\[Ark "A2".xls]Driftsbudget'!$B$1

Hvordan får jeg så min sti til at referere til indholdet af A2 (2008)? Når jeg forsøger nu forsøger Excel bare at åbne en fil ved navn "Ark A2.xls" frem for "Ark 2008.xls"
Avatar billede msoee Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:52 #1
Forresten kunne det være rigtig godt hvis man i stien samtidig kunne henvise til et mappenummer

Hvis jeg nu i excel har et felt hvor i der står mappe 20, så vil jeg gerne at den referer til det felt istedet for "msoee"
Avatar billede excelent Ekspert
22. oktober 2008 - 19:48 #2
Så skal der en makro til fx denne
Hvor mappenavn (msoee) står i B2 og år (2008) i A2
Makro indsætter en formel som henter tallet

Sub HentTal()
[C2].Formula = "='C:\Dokumenter\" & [B2] & "\[Ark " & [A2] & ".xls]Driftsbudget'!$B$1"
End Sub
Avatar billede msoee Nybegynder
26. oktober 2008 - 21:50 #3
Lyder lovende :)
Hvordan tilføjer jeg så min macro til den enkelte celle?
Avatar billede msoee Nybegynder
27. oktober 2008 - 14:12 #4
Der var ingen grund ti lat jeg var så hjælpeløs, det virker jo allerede som det er nu.

Har en lille finesse som muligivis ikke er mulig at lave, men jeg har lavet en knap til at hente de omtalte sammenligningstal.

Problemet er så det at hvis ikke filnavnet eksisterer når den forsøger at hente tallene (hvis jeg f.eks. refererer til et filnavn som ikke findes), så skal jeg sidde og klikke annuler for hvert eneste felt den ikke er i stand til at finde.

Kan man få den enten ikke at foretage en handling hvis ikke den kan finde filen, eller evt direkte komme med en fejlmeddelelse som informerer en om at filnavnet ikke eksisterer? :)

Uanset om det bliver for besværligt eller ej, så kan du bare smide næste kommentar som et svar, for har sådanset fået det jeg kom efter i første omgang, og 1000 tak for det!
Avatar billede excelent Ekspert
27. oktober 2008 - 16:04 #5
prøv denne som først tester om fil findes, ellers stopper koden

Sub HentTal()

If Dir("C:\Dokumenter\" & [B2] & "\Ark " & [A2] & ".xls") = "" Then
MsgBox "fil findes ikke"
Exit Sub
End If

[C2].Formula = "='C:\Dokumenter\" & [B2] & "\[Ark " & [A2] & ".xls]Driftsbudget'!$B$1"
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
27. oktober 2008 - 16:27 #6
Du kan naturligvis ændre [C2].Formula til Activecell.Formula
hvis den skal indsætte formel i den aktive celle
har du flere forskellige stier du skifter mellem kan
disse evt. indsættes i en Datavalideringsliste
Avatar billede msoee Nybegynder
27. oktober 2008 - 18:34 #7
Tusinde tak for svaret, det var præcis som det skulle være :)
Avatar billede excelent Ekspert
27. oktober 2008 - 19:10 #8
velbekom