Avatar billede annitta Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:52 Der er 7 kommentarer

Flere ip med TDC og egen router.

Har fået flere ip tildelt af TDC, men er i tvivl om hvordan dette opsættes.

Har fået statis ip adresse+gateway etc.

Har desuden fået tildelt hvad de kalder 16 Ekstra ipadresser.(Lan Adresser) ikke lokale IP adresser(altså ikke i de lokale serier)

Der står så endvidere at ip routes i TDC kantrouter.

Jeg går udfra at Wan ip, skal være min Wan-ip på Routeren. Men hvad med de 16 ekstra ip på slas 28 netværket jeg har fået, hvordan skal de sættes op linksys wrt300n??

Håber på et svar.
Avatar billede jokkejensen Novice
29. oktober 2008 - 20:15 #1
Kan du måske forklare formålet ? - hvorfor flere ip adresser ?

Jeg tror heller ikke lige om sådan en "hjemme" router kan håndtere det?
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2008 - 20:23 #2
Bliv lige enig med dig selv om du har fået LAN eller WAN adresser ? Står de under LAN adresser skal du selv route dem videre
Avatar billede annitta Nybegynder
29. oktober 2008 - 20:59 #3
jeg skal efter nye regler af tdc selv route dem vider nu.
Avatar billede annitta Nybegynder
29. oktober 2008 - 21:02 #4
jeg skal hoste 3 web 2 mailserver 2 mysql server + dns
Avatar billede annitta Nybegynder
29. oktober 2008 - 21:05 #5
og hvis hvad for en router kan route så mange ip adresser exp. hvis den jeg har ikk kan.
Avatar billede leif Seniormester
29. oktober 2008 - 21:58 #6
Jeg vil skyde på at en Cisco kan....

Men afhængig af hvordan du vil have det til at køre, så kan fx. Draytek også.
Avatar billede carlodk Nybegynder
01. november 2008 - 10:50 #7
En hvilken som helst router kan sende dem videre.

Med en alm Router vil du deaktivere NAT.
Det gør at hver eneste server får adgang til alle porte, men når du gør dette vil du også lave et stort sikkerhedshul.

Derfor vil jeg anbefalde en god Firewall/Router, som leif er inde på en Cisco Router der med DHCP server der giver en static IP til hver server, også ville jeg opsætte access-lister på Cisco'en med de porte jeg nu skulle bruge til hver eneste server.

På den måde vil bruge en IP på routeren så har du 13 IPer tilbage, som er nok til de 9-10 servere du vil have op at køre.

Da man som standart bruger en IP til Gateway og en IP til Broadcast.

Jeg vil personligt lige tilføje at dette er et stort job du går igang med og jeg håber du har godt styr på netværk og nat.