Avatar billede tre Nybegynder
03. november 2008 - 10:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

UTF-8 med Access DB

Hej,

Jeg har en god gammel ASP side med tilhørende Access DB.

For kort tid siden, blev det nødvendigt at gemme ikke latinske karakterer i databasen.

Dette har jeg nu løst ved at inkludere:
<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=UTF-8">

Asiatiske karakterer skrives nu i db'en som f.eks. &#28608;

Alt nyt outputter fint, men alle data tidligere lagt i databasen vises ikke korrekt.

Alle æ,ø,å, ä, ö osv bliver outputtet som firkanter.

Kan jeg på en måde konvertere min database til at outputte alle gamle data rigtigt, men den nye encoding?
Avatar billede sirerugor Nybegynder
03. november 2008 - 11:55 #1
Du kan følge denne instruktion til hvordan du konverterer det: http://vietunicode.sourceforge.net/howto/convertaccessdb.html
Avatar billede tre Nybegynder
04. november 2008 - 09:46 #2
Tak for tippet.
Denne konvertering har jeg allerede prøvet. Men jeg får samme resultat med firkanter i stedet for æ,ø, å osv...

Tror det går galt når jeg konverterer eksport text filen til UniCode med UnicodeConverter...

Gode idéer?
Avatar billede sirerugor Nybegynder
04. november 2008 - 10:04 #3
Kan du ikke blot gemme som UTF-8 i din yndlings editor?
Avatar billede tre Nybegynder
04. november 2008 - 10:14 #4
Jo det skulle man mene.
Efter konvertering har jeg også prøvet at åbne filen i notepad, valgt save as og gemme som UTF-8, men efter import som UTF-8 fil i Access outputter min asp side stadig firkanter.
Temmelig belastende....
Avatar billede sirerugor Nybegynder
04. november 2008 - 13:03 #5
Kan du ikke give mig et link til filen som du har konverteret? Vil gerne tjekke format o.l.
Avatar billede tre Nybegynder
06. november 2008 - 09:10 #6
Jooo - men jeg tror jeg vil gå efter at skifte databasetypen til mysql eller SQL Express. De skulle have bedre understøttelse for Unicode indhold end Access.

HADER Access!
Avatar billede tre Nybegynder
06. november 2008 - 09:11 #7
Tak for indsatasen!
Avatar billede sirerugor Nybegynder
06. november 2008 - 09:34 #8
Hehe.. Access er noget skidt, har du ret i. Prøv MySQL eller SQLite.
Tak for point.