Avatar billede jankovich Nybegynder
05. november 2008 - 14:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

LaTeX kode som output?

Hey eksperter!

Jeg har lige nogle spørgsmål, jeg VED i kan svare på.

Jeg er lige begyndt at lære LaTeX og har forstået at når man har skrevet koden (jeg skriver for resten koden i MacTeX - TeXShop) skal man åbne den i en terminal for at konvertere den til PDF format eller lign.

Men når jeg forsøger det i min terminal (jeg kører MAC) skriver den 'permission denied'. Hvad kan det skyldes? Kan man evt. få koden på PDF-format på anden måde?

Og til sidst.. Hvordan *anden laver man backslash tegnet på et MAC tastatur?

Håber I kan hjælpe!

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2008 - 14:50 #1
Der er da en formaterings knap i texshop som normalt laver en PDF version af dokumentet.

ER du sikker på at MacTeX er korrekt installeret.

\ skulle være Alt + Shift + 7 (eller æble + shift + 7) på en MAC
Avatar billede jankovich Nybegynder
06. november 2008 - 19:52 #2
Gud ja, det havde jeg slet ikke set..
Ved du også hvordan man så laver tuborg paranteser?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2008 - 23:05 #3
Ja jeg tror det er noget lignende samme procedure mare med tasterne hvor man finder ()'erne.

Vi har selv et stort bøvl med det, har flere sekretærer som nogle gange skriver noget LaTeX og de anvender alle MAC. Jeg forstår ikke pointen i at man ikke kan se alle ascii tegnene på et MAC tastatur.
Avatar billede jankovich Nybegynder
07. november 2008 - 14:35 #4
Heller ikke mig. Det er frustrerende at skulle gætte sig frem til tegnene..
Men anyhow jeg fandt dem - det var Alt + Shift + 8 og 9

Jeg sætter pris på din hjælp.
Laver du lige et svar? :)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2008 - 15:18 #5
Svar

Der måde være en metode til at lave sig en tegn oversigt til MACerne som man så kan printe og lægge ved siden af sin maskine.

Skulle du finde en sådan metode må du gerne sende mig en mail
Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 12:40 #6
Hehe.. Det skal jeg nok:)

For resten, nu du er så LaTeX kyndig. Kan du så forklare mig, hvordan jeg inkluderer diverse Maple figurer, linier af udregninger osv. i mit LaTeX dokument?
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2008 - 12:47 #7
<ole>

"Der måde være en metode til at lave sig en tegn oversigt til MACerne som man så kan printe og lægge ved siden af sin maskine." >> Prøv at søge efter 'PopChar' ... en fin, lille udvidelse til Mac, hvis den altså stadig eksisterer (har ikke selv brugt den siden OS 9.X)  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2008 - 12:59 #8
Figurer inklideres som alle andre figurer i LaTeX, se min LaTeXbog.

Maple indeholder faktisk nogle pakker og fonte du kan installere i LaTeX så udregningerne fra maple kan smideres direkte over og vises frem.

Men jeg kan dog ikke hjælpe med dette da jeg normalt ikke roder med Maple.

Og tak for points.
Avatar billede jankovich Nybegynder
13. november 2008 - 20:24 #9
@ daleif

Undskyld det dumme spørgsmål. Men hvor finder jeg din LaTeXbog?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2008 - 14:22 #10
prøv at google efter det åbenlyse

daleif latexbog

det er første hit
Avatar billede jankovich Nybegynder
14. november 2008 - 23:32 #11
Den har jeg læst.. Omend lidt overfladisk. Rigtig godt stykke arbejde:)