Avatar billede kkd Nybegynder
06. november 2008 - 14:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente label fra select-menu

Hej.

I en select-menu, vil jeg gerne kunne hente label til en tekstboks. Kan det lade sig gøre?

<form name="form" id="form" method="post" action="">
  <select name="select" onchange="this.form.id1.value=label på den valgte option">
    <option value="a" label="a" selected="selected"></option>
    <option value="b" label="b"></option>
    <option value="c" label="c"></option>
    <option value="d" label="d"></option>
    <option value="e" label="e"></option>
  </select>
  <input name="id1" type="text" id="id1" />
</form>
Avatar billede jokkejensen Novice
06. november 2008 - 16:16 #1
document.getElementById("idpåselect").label

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
06. november 2008 - 16:18 #2
men hvorfor bruger du ikke value ?, <option value="a" />
Avatar billede roenving Novice
06. november 2008 - 16:44 #3
<select name="mySelect" onchange="this.form.id1.value=this.options[this.selectedIndex].label">

-- for det er altid dumt at bruge elementnavne som name/id til et element !o]

-- og jeg (og f.eks. indexDOThtml !-) kender ikke propertyen label ...
Avatar billede olebole Juniormester
08. november 2008 - 20:49 #4
<ole>

label er ikke en valid attribut på et option element - kun på et optgroup element. Stryg dine labels og brug elementernes value i stedet

- og så giver det ikke mening at bruge DOM Level 1 sammen med XHTML, hvorfor det i det hele taget ikke giver mening at bruge forms og XHTML sammen, hvis elementernes værdier eller checked-status skal hentes via script  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede kkd Nybegynder
26. november 2008 - 20:37 #5
Hej og undskyld det sene respons
men I ved - nogle børn skal fødes, andre døbes, og sådan er der så meget :)

Mit eksempel er lidt misvisende, for value er ikke lig med label i det tønkte script. Value er en ikke-menningsgivende variabel, der skal sættes ind i en database, mens label er en menningsgivende tekst.
Label vil jeg så gerne hente over i et read-only tekstfelt, når der vælges en option.
Avatar billede olebole Juniormester
27. november 2008 - 09:41 #6
Jeg kan se, jeg skrev noget vrøvl i min forrige kommentar. Label _er_ valid på en option  ;o)

Du skal vel bare bruge roenvings eksempel  =)
Avatar billede kkd Nybegynder
02. december 2008 - 12:21 #7
Takker.

Svar for p!
Avatar billede roenving Novice
07. december 2008 - 10:24 #8
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
28. december 2008 - 11:42 #9
-- og tak for point ;~}